Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bosse!

Tråkigt med axeln, men grattis till att ha upptäckt WM1!
Det är en behändig liten kniv!

Jag gillar verkligen din samling av traditionella slipjoints.
Små fina fällisar är aldrig i vägen och jag köpte en Vic Midnight Manager i somras.
Hade den i fickan tillsammans med en Fällkniven U4.

Min fru fick syn på Vic'en och sa "Den där behöver väl inte du!" och satte den på sin nyckelknippa.
Bye, bye, Midnight Manager , hoppas du kommer till nytta!

Apropå SGPS stålet så sabbade jag främre delen av eggen på min F1'a idag, när jag skulle riva en köks stomme.
Det fanns en dold spik i en träbit, som jag försökte skära loss och jag märkte inte spiken förrän efter 7-8 kraftiga snitt.
Det gick att fixa hjälpligt med DC4 brynet, men jag har en hel del slipjobb framför mig nu.


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5745.JPG
    IMGP5745.JPG
    137 KB · Visningar: 674
Fiskeknutar?

Har använt min letherman orginal lite då jag lärt mig några riktigt bra fiskeknutar man snor till kring en tång och drar åt med tångens käft. Jadrigt smart..
Bosse
Är riktigt nyfiken på fiskeknutarna. Min Leatherman Skeletool CX får alltid följa med på mina fiskeutflykter. Så jag vill gärna lära mig de där knutarna.

Kan du rita och beskriva?
.
 
Synd på eggen på din unika F1a Mikael men sålångt jag känner dit slipkunnande inget mastodontfel. Gör mig väldigt glad att du är knivnjutare nog att använda en så unik kniv i aarbetet. väldigt ovanligt på ett sätt att inte bli snål i användandet av ett så fint verktyg, och dyrt, först knivbladet så en fin rosenstock och till slut många timmars arbete. Jag har ett par traditionella knivar jag gjort,, inte i närheten av ditt hantverk men inte sämre än att jag är nöjd med resultatet ochbladen är köpta av goda smeder och bra hantverk. Skulle inte falla mig in heller att ha dem undanstoppade då de är mina mest omtyckta knivar. Vore som att äga en hilti skruvdragare men envisas med att använda en meec. Jag bygger inte yrkesmässigtmen har et intresse som gör attjag byggt 2 fritidshus, garage, bastu, trätrallar, hänger på när vänner bygger, även jakttorn etc, brukar ha en mora 511i knappen på benet när detblir riktigt tufft. Har haft samma 5 511 i omlopp hela vuxenlivet så jag kan tryggt säga att knivar tål en hel delanvändning så därför kan man tryggt använda sina finknivar utan större risk.

Bosse
 
Mellban. Hoppas man får hänvisa till andra forum. k Olla dem på flugor.se hitta tafsmaterial och det kommer tre videosnuttar på betesknut, kirurgknut och nålknut. De visar dem knutna på peang men tång är ju samma princip. Grymmt bra knutar när man står utvadad i skumt ljus och börjar ha lite åldersproblem med närseendet.

Bosse
 
Tack för de fina orden!
Jo F1'an är gjord för att användas i vardagen och på jobbet får den slita hårt!

Jag använder också gärna en gammal 511 från 1980-talet och den har fått tåla en hel del.
Den är rätt nerslipad nu, men har ännu lång tid kvar.
Idag fick den vila och jag valde istället kniven, som Seved gjorde åt mig.


Mikael
 
Den där WM1 är enriktigt fin kniv. På de flesta sättvad jag sällan tilltalas av. skaft av nåt gummimaterial, rostfritt blad och allra värstegentligen slira av plast. Jag gillar allt med den dock, ett enhetligt formspråk. behändigt format, stadig men med stor möjlighet att hålla låg eggvinkel samt just nu fördelen att den inte suger fast i blöt slira och därförblir jävlig att hantera med en hand. Min vanliga bekanting som jag gjort själv med slira i rårandsläder kan suga fast rejält om den varit blöt. När jagvar ochfjällvandrade vmed familjen vid stöksjön i sommras sög den fast såtill den milda grad att jag behövde bli 2händig vid några tillfällen och detmåste sett roligt ut för med frozen shoulder når man inte ens sin bakvicka eller till andra sidan kroppen så jag fick slappa ned byxorna till fötterna och dra ur kniven med nedhasad byxa. Haräven provat det där att ha den runt halsen men jag tror jag är för traditionsbunden norrlänning för att det ska kännas bra.

Bosse
 
Angående småknivarna så började det med att jag traderade till mig en liten pärlemoskaftad pennkniv från eskilstuna jag gärna ville använda då den varväldigt fin i hantverket. Sen köpptejag en alox minichamp som var röd, jag har tre såna därEKA/wenger småknivar från ca 80talet bestyckade som classic men med träskaft och fejkskruvning, har ävenclassic i plast och alox samt en midnight manager med röd lampa. Känns fel att ha så litekniv menman klararsig rätt bra i vardagen. Nu har jag oftast en medium kolstål slipjoint samt en av småknivarna till vardags och då känns det rätt för mig. Jag jobbar i vården, barn och ungdomspsykiatri, och småttingarna skrämmer verkligen ingen.

Bosse
 
Måste sett kul ut med brallorna på halv stång!

Kniv i snöre runt halsen, har aldrig tilltalat mig!
I bältet eller i en benficka är det som gäller.
När det är kallt, kan jag ha en liten kniv i ytterfickan på jackan, men aldrig runt halsen.


Mikael
 
Otroligt vacker kniv. Ett konstverk helt enkelt! Kul med storyn bakom den också. Stort grattis!

nAnders!

Kul att du gillar den och visst är det ett fint hantverk Edwards har gjort!
Hans graverade kruthorn och Rawhideslidor är också fina, men min kom utan slida från Edwards.
Den har en slida från Kenny Rowe med mönster av Eklöv och Ekollon,
Den är gjord för en kraftig Bowie och passar inte riktigt till kniven, men fin är den!


Mikael
 

Bilagor

  • mitch edwards.jpg3.jpg
    mitch edwards.jpg3.jpg
    79.3 KB · Visningar: 731
nAnders!

Kul att du gillar den och visst är det ett fint hantverk Edwards har gjort!
Hans graverade kruthorn och Rawhideslidor är också fina, men min kom utan slida från Edwards.
Den har en slida från Kenny Rowe med mönster av Eklöv och Ekollon,
Den är gjord för en kraftig Bowie och passar inte riktigt till kniven, men fin är den!


Mikael

Riktigt stilig slida men jag är övertygad om att du så småningom kommer att "snida till" en som passar kniven bättre. De slidor du gjort själv som du visat hittills har alla sett mycket bra ut.
 
Mellban. Hoppas man får hänvisa till andra forum. Kolla dem på flugor.se hitta tafsmaterial och det kommer tre videosnuttar på betesknut, kirurgknut och nålknut. De visar dem knutna på peang men tång är ju samma princip. Grymmt bra knutar när man står utvadad i skumt ljus och börjar ha lite åldersproblem med närseendet.
Bosse

Stort tack för tipset. Det där ska jag öva på. Glasögon av, glasögon på ...av...på... är så himla jobbigt.
.
 
Har fått ärva dessa knivar av min far, legat i en låda i några år nu. Blev lite nyfiken på dem här om dagen, någon som vet något om dem? Något värde i dem? Är det bra stål osv? Historia om märkerna? Det jag har lyckas Googla fram att den lite för stora kniven är en Paki Bowie Knife och fällkniven är en Olsen Ok H.C MI 510.
 

Bilagor

  • bild 1 2.jpg
    bild 1 2.jpg
    62.3 KB · Visningar: 751
  • bild 2.jpg
    bild 2.jpg
    79 KB · Visningar: 727

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.