Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jepp förstoringsglaset, pincetten och saxen var anledningen till att det blev just den modellen av Victorinox.
Den är lite tung och klumpig, men finns alltid med i resegarderoben.
Blev inspirerad att slipa upp den när jag såg Sharpmakers DVD.
.
Ja, dessa verktyg är riktigt användbara.

Vicarna är lättslipade. Det gäller dock att veta när man skall stoppa ;). Det är lätt att putta eggen från sida till sida.

~Paul~
 

Oj, stackars människa! :)
Där har man verkligen fuskat med anlöpningen!

Det tror jag inte är fallet med mitt senaste tillskott till samlingen.
Det blev en handsmidd " Riflemans Knife" från ABS JS smeden Mitch Edwards.
Jag har länge haft ögonen på hans verk och fick tillfälle att köpa den här av en Amerikansk samlare.

Den har ingått i Edwards personliga Re-enaction utstyrsel och är en av de knivar, som jag har haft som förebild för mina egna försök med Rosenkrans skaft.
Nu har jag en utmärkt referens till ABS proffsen's nivå!
Stålet är O1 och det borgar för en bra egg, men den kommer knappast att användas särskilt hårt!
 

Bilagor

  • Mitch Edwards 5.jpg
    Mitch Edwards 5.jpg
    155 KB · Visningar: 894
  • IMGP5760.JPG
    IMGP5760.JPG
    125.8 KB · Visningar: 904
  • IMGP5762.JPG
    IMGP5762.JPG
    135 KB · Visningar: 894
  • IMGP5763.JPG
    IMGP5763.JPG
    129.5 KB · Visningar: 892
Oj, stackars människa! :)
Där har man verkligen fuskat med anlöpningen!

Det tror jag inte är fallet med mitt senaste tillskott till samlingen.
Det blev en handsmidd " Riflemans Knife" från ABS JS smeden Mitch Edwards.
Jag har länge haft ögonen på hans verk och fick tillfälle att köpa den här av en Amerikansk samlare.

Den har ingått i Edwards personliga Re-enaction utstyrsel och är en av de knivar, som jag har haft som förebild för mina egna försök med Rosenkrans skaft.
Nu har jag en utmärkt referens till ABS proffsen's nivå!
Stålet är O1 och det borgar för en bra egg, men den kommer knappast att användas särskilt hårt!
Grattis till förvärvet! Gillar allt med kniven utom storleken på ricasson och parerskyddet. Men å andra sidan så handlar det om en traditionell design och då är dessa tillkortakommanden tillåtna/accepterade ;).

~Paul~
 
Grattis till förvärvet! Gillar allt med kniven utom storleken på ricasson och parerskyddet. Men å andra sidan så handlar det om en traditionell design och då är dessa tillkortakommanden tillåtna/accepterade ;).

~Paul~
Instämmer!

Förstår att du inte gillar Ricasot och parerskyddet, men som sagt det hör till stilen.
Jag har köpt den mer som en referens och samlarpryl, än för användning.
Möjligen att den får göra tjänst i köket någon gång.
Själva bladet påminner om en kockkniv, med sin i sammanhanget tunna rygg (3,8 mm), flatslipning och tapering mot spetsen.
Den balancerar fjäderlätt i handen och känslan liknar mer det jag har i kökslådan, än en vildmarkskniv.


Mikael
 
Oj, stackars människa! :)
Där har man verkligen fuskat med anlöpningen!

Det tror jag inte är fallet med mitt senaste tillskott till samlingen.
Det blev en handsmidd " Riflemans Knife" från ABS JS smeden Mitch Edwards.
Jag har länge haft ögonen på hans verk och fick tillfälle att köpa den här av en Amerikansk samlare.

Den har ingått i Edwards personliga Re-enaction utstyrsel och är en av de knivar, som jag har haft som förebild för mina egna försök med Rosenkrans skaft.
Nu har jag en utmärkt referens till ABS proffsen's nivå!
Stålet är O1 och det borgar för en bra egg, men den kommer knappast att användas särskilt hårt!

Grattis! Fin kniv! :)

Mitt senaste tillskott till samlingen införskaffades på loppis idag för det facila priset av 10kr.
En mycket trevlig och välgjord slöjdkniv med näverslida. I övrigt vet jag inget om kniven.
Är det någon som vet vem som gjort den eller har annan information?

/Lux
 

Bilagor

  • P8300037.jpg
    P8300037.jpg
    42.2 KB · Visningar: 856
  • P8300042.jpg
    P8300042.jpg
    41.9 KB · Visningar: 835
  • P8300045.jpg
    P8300045.jpg
    40.4 KB · Visningar: 839
Grattis! Fin kniv! :)

Mitt senaste tillskott till samlingen införskaffades på loppis idag för det facila priset av 10kr.
En mycket trevlig och välgjord slöjdkniv med näverslida. I övrigt vet jag inget om kniven.
Är det någon som vet vem som gjort den eller har annan information?

/Lux

Tack Lux, men vilken contrast till ditt fina lilla fynd! :)


Mikael
 
Oj, stackars människa! :)
Där har man verkligen fuskat med anlöpningen!

Det tror jag inte är fallet med mitt senaste tillskott till samlingen.
Det blev en handsmidd " Riflemans Knife" från ABS JS smeden Mitch Edwards.
Jag har länge haft ögonen på hans verk och fick tillfälle att köpa den här av en Amerikansk samlare.

Den har ingått i Edwards personliga Re-enaction utstyrsel och är en av de knivar, som jag har haft som förebild för mina egna försök med Rosenkrans skaft.
Nu har jag en utmärkt referens till ABS proffsen's nivå!
Stålet är O1 och det borgar för en bra egg, men den kommer knappast att användas särskilt hårt!

Otroligt vacker kniv. Ett konstverk helt enkelt! Kul med storyn bakom den också. Stort grattis!
 
Liten knivrapport.

Läser ju här lite kontinuerligt, minst varje vecka men skriver mer sporadiskt. Kul dock med lite olika poster så jag får väl dela med mig lite igen.
Den här sommaren har jag som vanligt EDCat slipjointknivar. i huvudsak har det blivit 2 stockmanknivar från case och schrade. Casen är drygt 9 cm hopfälld och schraden är ca 8 cm. Båda har mörknat kolstål precis som jag tycker om. Har även använt en case swayback och en case regular trapper endel. Har ecprimenterat lite med att bära minsta möjliga knivar såsom viktorinox classic, rambler och minichamp i stan samt ekas liknande kniv i samarbete med wenger och det går faktiskt riktigt fint även om de får mig att känna mig lite knivlös. I naturen har det blivit hemgjorda knivar med blad just under 10 cm samt Eka 88 och spyderco delica. Har använt min letherman orginal lite då jag lärt mig några riktigt bra fiskeknutar man snor till kring en tång och drar åt med tångens käft. Jadrigt smart..
Lider den här sommaren av ett elände kallat frozen shoulder/ frusen axel med smärta och orörlighet som följd. Har varit svårt att enhändigt få upp mina knivar ur sliret ibland och det har gjort att jag slutligen köpt mig en Fällkniven wm1 för att få en enhandsmanövrerad kniv. Jag är grymt nöjd med den. Det är VG10 stålet i laminat med diskbänksplåt och den uppför sig fint. Jag föredrar knivar där kring 59 HRC. Enligt min uppfattning ger pulverstålet lite oönskade efekter ibland pga sin hårdhet. Jag har pulverkniven U2 x 2 och tycker det tar mig orimlig tid i fält att återställa skärpan när det råkat bli för mycket kontakt med typ lortig älgpäls. Hajar att det här kan ses från flera håll men från mitt synfält blir det så där..Snart älgjakt, då blir det ganska mycket mora 2000 för mig, wm1 blir nog oxo med ut i jakten liksom U2 som hängt med som fällkniv i älgjakten 11 år nu.

Bosse
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...