Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Eka Swede 82/92

Två av mina absoluta favoriter när det kommer till fällknivar är EKA Swede 82 och 92. De är så stabila att det är lätt att nästan glömma att det är en fällkniv man använder och inte en fastbladare...
Kort sagt fantastiskt bra fällknivar.
Nedan är lite bilder på ett urval ur min samling.
Är faktiskt lite förvånad över den stora variationen hos Swede 92.
Om man bortser från de tydliga skillnaderna som olika material i skollor m.m.:
Kan ni se skillnaderna?

/Lux
 

Bilagor

  • P7240036.jpg
    P7240036.jpg
    56.2 KB · Visningar: 917
  • P7240029.jpg
    P7240029.jpg
    66 KB · Visningar: 970
  • P7240041.jpg
    P7240041.jpg
    38.7 KB · Visningar: 970
  • P7290048.jpg
    P7290048.jpg
    40.3 KB · Visningar: 933
  • P7290045.jpg
    P7290045.jpg
    41.5 KB · Visningar: 1,035
  • P7290038.jpg
    P7290038.jpg
    40.3 KB · Visningar: 958
Jag håller med, Sweden 92 är fina knivar, jag är grymt nöjd med min forumkniv :)

Det var rätt så många skillnader tycker jag. Bild 1 och 2 visar på olika storlekar i både längd och tjocklek hos skollorna. Längre ned ser man även skillnad i bladlängd och än längre ned tycker jag mig se skillnad i slipningen. Intressant!

Tack för trevliga bilder.
__
Fredrik
 
Bahco Montörkniv 503 RO-2,5 - nytillskott i verktygslådan

Hej!
Senaste inköpet är denna Bahco Montörkniv 503 RO-2,5 som jag fick syn på i en järnaffär häromdagen, den måste hängt längst upp bland knivarna i många år. Numera tillverkas den av Bergo Tools som tagit över en del av det klassiska Bahco-sortimentet. Den erbjuder ett jämfört med hantverkarknivarna mindre men ändå stöddigt blad lämpligt för el- och vvsjobb och liknande. Bladet är flatslipat, 60mm långt och knappt 3mm tjockt.
Någon annan som använder den?
 

Bilagor

  • 20140731_191822[1].jpg
    20140731_191822[1].jpg
    109.9 KB · Visningar: 1,125
  • 20140731_191936[1].jpg
    20140731_191936[1].jpg
    115.6 KB · Visningar: 1,128
Nej, men jag använder en liknande i samband med mina svamputflykter. Knivmans gamla svampkniv har en snarlik bladprofil. Bladet är dock lite tunnare.

~Paul~

Kör inte du med en eka garden när du plockar toppisar?

Själv har jag KNs svampkniv med plasthandtag och löstagbar borste. En helt perfekt svampkniv enligt mig.
Snarlik din lila fiskars fast med rött handtag och annan bladprofil.
 
1. Kör inte du med en eka garden när du plockar toppisar?

2. Själv har jag KNs svampkniv med plasthandtag och löstagbar borste. En helt perfekt svampkniv enligt mig.

3. Snarlik din lila fiskars fast med rött handtag och annan bladprofil.
1. Jag brukar växla mellan olika knivar. EKA Garden är en av mina svamp-EDC :).

2. Det gör ju jag också. På min står det dock Knivman.

3. Det är som sagt en Knivman :):
Knivmansvampkniv.jpg


~Paul~
 
Pallares Común nº 2 Inox

Köpte en katalansk fickkniv på Trattis i början av sommaren. Pallares Común nº 2 Inox är en fällkniv av absolut enklaste slag men inte utan charm och med ett väl lövformat blad.

Bladet är skarpt och ser ut att vara slipat och brynt för hand. Bladet är 100*25mm och 2mm tunnt. Kniven består bara av blad, plastskaft i ett stycke och tre mässingsnitar. Kniven känns lite vek i leden och saknar varje form av förstärkning och bladet är helt utan lås och hålls bara i läge av friktion. Detta gör att användningsområdena känns mycket begränsade och jag har väl egentligen inte kommit på någon bra uppgift för kniven. Kanske kan den användas till delikatare matprepp? Jag tar gärna emot förslag på vad kniven bör användas till ;)

Kniven finns i tre mindre varianter också nº 00, 0 och 1 samt med kolstål. Det finns ett stort urval liknande knivar med andra bladformer och även en samlarserie med olika exklusiva skaftmaterial.

Opinel No 8 som storleksjämförelse.
 

Bilagor

  • DSC_8498.jpg
    DSC_8498.jpg
    149.4 KB · Visningar: 986
  • DSC_8500.jpg
    DSC_8500.jpg
    68.3 KB · Visningar: 1,106
1. Köpte en katalansk fickkniv på Trattis i början av sommaren. Pallares Común nº 2 Inox........bladet är helt utan lås och hålls bara i läge av friktion.

2. Jag tar gärna emot förslag på vad kniven bör användas till ;)
1. Har också kikat på dessa knivar men avstått från köp pga de av dig angivna orsakerna. Stålet är dessutom av det enklare slaget.

2. Jag hade nog satsat på att låsa bladet i utfällt läge och använt kniven i köket som en lite större skalkniv.

~Paul~
 
Matlagning i fält - Böker Outdoor Cuisine I och MSR Alpine Kitchen Knife

Oftast använder jag en vanlig Mora 2000 eller om jag vill köra på en fällkniv en Wenger New Ranger vid matlagning i fält. Vid rena picnics så är det enda rätta valet en Opinel förstås :)

Men ibland får jag för mig att en dedicerad kniv behövs även för denna syssla, kanske ni känner igen beteendet? ;)

Häromåret köpte jag en Böker Outdoor Cuisine I som är en mycket rejäl fällkniv med blad anpassat för matlagning och en öppen mekanism som går att montera isär för ordentlig rengöring. Tyvärr är den ganska tung vilket gör att den inte får följa med på fjällvandringar och den har mest använts vid grillning och liknande.

För en månad sedan besökte jag Fjällrävens outlet söder om Örnsköldsvik och impulsköpte då en MSR Alpine Kitchen Knife. Detta är en kniv som förutom ett par svagheter känns mycket bra och för sina specifika uppgifter gör jobbet mycket bra. Svagheterna handlar dels om att jag saknar en spets på bladet och framförallt att bladskyddet saknar lås. Detta är en kniv man packar ner i ryggsäcken vilket gör att man lätt kan råka ut för en väldigt obehaglig överraskning om man rotar runt i packningen i blindo och kniven glidit ur sitt skydd. Bladet är mycket vasst och skyddet sitter ganska löst. Dessutom vänder man lätt skyddet på fel håll vilket jag oavsiktligt gjort på en av bilderna. Bortsett från detta funkar kniven utmärkt till matlagning och skär som ett lasersvärd genom tomater, lök, rotfrukter och annat "grönt". Ganska duglig även till frukt, charkuterier och bröd också förstås. För grövre köttbitar och fisk passar andra knivar bättre. Kniven är lätt att diska och väger mycket lite. Helt klart tänkbart att ta med som extrakniv även på långvandring vid sidan av den vanliga kniven i bältet. Jag ser nu att det kommit en CHEF-variant med kockknivsblad också(MSR Alpine Chef´s Knife). Någon som provat den?

Vad använder ni andra för knivar vid matlagning i fält?
 

Bilagor

  • DSC_8494.jpg
    DSC_8494.jpg
    109.5 KB · Visningar: 1,001
  • DSC_8497.jpg
    DSC_8497.jpg
    74.2 KB · Visningar: 1,039
  • DSC_8495.jpg
    DSC_8495.jpg
    68.5 KB · Visningar: 974
1. Oftast använder jag en vanlig Mora 2000 eller om jag vill köra på en fällkniv en Wenger New Ranger vid matlagning i fält. Vid rena picnics så är det enda rätta valet en Opinel förstås :)

2. Men ibland får jag för mig att en dedicerad kniv behövs även för denna syssla, kanske ni känner igen beteendet? ;)

3. Häromåret köpte jag en Böker Outdoor Cuisine

4. För en månad sedan besökte jag Fjällrävens outlet söder om Örnsköldsvik och impulsköpte då en MSR Alpine Kitchen Knife

5. Jag ser nu att det kommit en CHEF-variant med kockknivsblad också(MSR Alpine Chef´s Knife). Någon som provat den?

6. Vad använder ni andra för knivar vid matlagning i fält?
1. Bra val!

2. Absolut :).

3. Kompisen har den. Jag är inte helt såld på den av diverse orsaker.

4. Blandad kompott, m a o.

5. Har inte testat den.

6. Det varierar. Allt från EKA Camp till en liten kockkniv från Frosts till Cold Steel Roach Belly (som faktiskt trots den irriterande hälen är en duglig kökskniv tack vare rummet mellan greppet och skärbrädan). Har också använt Opinel (nr 9 i rfr), samt diverse SAK-ar.

CS Roach Belly:
MinColdSteelRoachBelly2.jpg


~Paul~
 
Det som säkerligen mest använts till matlagning är Mora 2000, Victorinox Spartan + Huntsman.
Anledningen är att de är de knivar som trotts alla möjliga tester och nya bekantskaper har fungerat och varit med under många år!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...