Rusta upp Kungsleden

Då borde ju avsaknaden av en sådan säga en del tycker jag. Beläggningen kanske år överlag så bra att man inte ser någon vinst i att locka fler barnfamiljer och höja priset för resten?

Ja, kanske är det inget som STF prioriterar. Jag är ju medlem så om jag vill få det ändrat så lönar det sig knappast att jag gnäller på utsidan. Jag får väl börja använda insidan istället :)
 
Ja, kanske är det inget som STF prioriterar. Jag är ju medlem så om jag vill få det ändrat så lönar det sig knappast att jag gnäller på utsidan. Jag får väl börja använda insidan istället :)

STF har ju under ca 100 år satt sig i en brydsam situation, och med nya Stensdalsstugan så ser jag inte att de försöker ta sig ur den., De har uppfostrat svenskar til en hög servicenivå, och det kostar.

Kommer precis hem från alperna, jag bodde i Refuge och hade helpension. CA 450 kr per dygn kostade det att få sova, få frukost, matpacke till lunch och middag (soppa, huvudrätt och efterrätt).

Sova var iofs i riktigt packade sovsalar, inga mysiga 4 bäddsrum där inte.

SÅ med det som STF erbjuder så blir det dyrt. Och jag antar att man har målat in sig i hörnet i och med att man i Sverige förväntar sig detta. Det är synd, för man skulle kunna för ned kostnaden om man sänkte servicegraden och bekvämlighetsgaden.
 
STF vill väl fortfarande ge sken av att vara något annat än ett vinstdrivande företag så vinstintresse borde ju inte ligga främst. Det är rimligt med tanke på organisationens historia och de ideella grunder de fortfarande vill spela på att bekosta rabatter till vandrande barnfamiljer. Att konferenslyxgäster ska bekosta de mindre flashiga delarna hoppas jag är grundtanken.
Att en familj ska betala 1400 spänn för att duscha är ju orimligt
 
Ni som söker billiga fina stugor som sagts tidigare i tråden så är det bara att välja Grenseleden på norska sidan. Om man inte vill betala STF priser så finns det ju många andra ställen att vandra eller bara gå förbi stugorna.

Håller med Veronica att Gränsleden på den svenska sidan har "värdelösa" vindskydd. Finns ved och en toa och ett vindskydd med bänkar och bord men det går knappast att sova i dom ==> att man ändå har med sig tält.

Svenska sidan
14728335541_a445f3c0af_n.jpg


Stugorna på norska sidan. Nya , snygga och knappt använda med gas och gratis känns väldigt lyxiga

14544976018_652e7b868a.jpg

14731614175_64124ca93e_n.jpg

14729257254_e58dcd484b_n.jpg


Mer bilder
https://www.flickr.com/photos/salgo/sets/72157645884878972/
https://www.flickr.com/photos/salgo/sets/72157645884878972/map/
 
Senast ändrad:
Fina bilder från Grenseleden. Om 4 veckor ska jag upp och vandra där. Då jag kommer upp från Hellmobotn svänger jag i höjd med R251 vid korsningen Nordkalotten & Grenseleden mot Sörfjorden. För 2 år sedan kom jag uppifrån och vid korsningen gick Grenseleden mot Ritsem.
Ser framemot de fina gratis stugorna, ha ha.
Mvh Veni
 
Fina bilder från Grenseleden. Om 4 veckor ska jag upp och vandra där. Då jag kommer upp från Hellmobotn svänger jag i höjd med R251 vid korsningen Nordkalotten & Grenseleden mot Sörfjorden. För 2 år sedan kom jag uppifrån och vid korsningen gick Grenseleden mot Ritsem.
Ser framemot de fina gratis stugorna, ha ha.
Mvh Veni

Hör gärna av dig till mig 0705937579 om du undrar något jag håller på med reserapport.
http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2880185

Vi skulle ha gått ned till Hellmobotn via Nordkalottleden men vågade inte vada.
Läste i gästboken i Krokvatnet att några andra som kommit från Hellmobotn inte heller hade klarat vada utan dom hade gått runt veckan innan

Lite söder om detta kort är vadet
14751408463_bb11b78d84.jpg


Position från EXIF på kortet
GPS Latitude Ref - North
GPS Latitude - 67 deg 55 26.88
GPS Longitude Ref - East
GPS Longitude - 16 deg 47 36.27

N67 deg 55 26.88 E16 deg 47 36.27
67°55'26.88"N 16°47'36.27"E

Vadet som finns utmärkt är
WGS84 67°55'19.6"N 16°47'47.5"E
SWEREF99 TM 7535274, 575347
http://kartor.eniro.se/m/ZtSDq
 
Tycker de klassiska prismastugorna som de på bilderna är grymt bra. Mårmastugan är en favorit.
 
Menar du vattnet som rinner i Sårgåjavrre nära R250A enligt kartan Radjebalges, jag är medveten om att den kan ställa till problem. Jag ska vandra i slutet av augusti & början september, då bör det vara lättare. Men visst, jag ska fundera på en plan B, är ju ensam och då vill man inte riskera något.
 
STF vill väl fortfarande ge sken av att vara något annat än ett vinstdrivande företag så vinstintresse borde ju inte ligga främst. Det är rimligt med tanke på organisationens historia och de ideella grunder de fortfarande vill spela på att bekosta rabatter till vandrande barnfamiljer. Att konferenslyxgäster ska bekosta de mindre flashiga delarna hoppas jag är grundtanken.
Att en familj ska betala 1400 spänn för att duscha är ju orimligt

Här talas om vad STF "vill ge sken av" och i ett annat inlägg vad de "låtsas". I nyhetstråden var någon övertygad om att STF är ett aktiebolag vars styrelse väljer att dela ut vinster till aktieägare istället för att rusta upp stugor etc., vilket vore ett lagbrott (det är årsstämmans sak att besluta om vinstutdelning).

Nu är jag osäker på den exakta betydelsen av ordet "vinstdrivande"
(är motsatsen "förlustdrivande"?)
men följande är lätt att ta reda på (möjligen har Hans utrett detta även i denna tråd). STF är en ideell förening med ett helägt dotterbolag, STF AB. Eventuell vinst i bolaget återinvesteras.

Och, ja, det är rimligt att tro att STF låter t ex konferenser och jippon subventionera kärnverksamheten, snarare än tvärtom.
 
STF har ju under ca 100 år satt sig i en brydsam situation, och med nya Stensdalsstugan så ser jag inte att de försöker ta sig ur den., De har uppfostrat svenskar til en hög servicenivå, och det kostar.

Kommer precis hem från alperna, jag bodde i Refuge och hade helpension. CA 450 kr per dygn kostade det att få sova, få frukost, matpacke till lunch och middag (soppa, huvudrätt och efterrätt).

Sova var iofs i riktigt packade sovsalar, inga mysiga 4 bäddsrum där inte.

SÅ med det som STF erbjuder så blir det dyrt. Och jag antar att man har målat in sig i hörnet i och med att man i Sverige förväntar sig detta. Det är synd, för man skulle kunna för ned kostnaden om man sänkte servicegraden och bekvämlighetsgaden.

Faktum är att rifugi, refugios, refuges, Hütten, etc. erbjuder en mycket varierande standard. Det kan t ex förekomma både sovsalar med sovhyllor eller fristående sängar vid sidan om mindre rum. Senast jag övernattade på en rifugio, Elisabetta i Valle d'Aosta 2012, lyckades jag få plats i fyrbäddsrum för 7 euro extra. Det var det värt.

Men precis som jag sover i tält i norska fjällen (utom direkt efter turen) använder jag tältet så mycket det går i Alperna och Pyreneerna. På min senaste alpresa, 12 dagar i Frankrike och Italien, bodde jag under turen 3 nätter på camping, 6 nätter fritt i tält och 2 nätter under tak, i Monviso-området. Det handlade då om en posto tappa i Villanova, halvpension 40 euro (jag låg ensam i ett trebäddsrum) och bergshotellet Pian del Re (dit det går väg), halvpension 55 euro i enkelrum (med dusch och WC på etaget). Posti tappa (som ligger i byar) drivs ofta i anslutning till en restaurang, med övernattning i ett annex i någon gammal byggnad.
 
Precis, liksom andra rabatter i samhället. En barnbiljett kostar ofta mindre på tåg och flyg, jag vill dessutom minnas att vanliga campingplatser ofta tar betalt per tält, gästhamnar tar betalt per båt (med tillägg om båten är stor eller om man vill ha landström).

Man kan kalla det att skyffla kostnaden på andra, transferering eller en aktiv prissättning för att locka de kunder man vill ha, i det här fallet familjer.

Jag har visserligen bara erfareneht från kontinenten, men det vanliga på campingplatser där är att man betalar en avgift för tältet (kanske extra om det är stort) och ovanpå det avgift för varje person.
Två personer i ett tält är alltså billigare än två i två tält, men dyrare än en i ett.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.