Superlätt regnjacka sökes

Hela den här sidan är föresten full med intressanta jackor och fri frakt till Sverige.

Beroende på kroppsform så denna input vara intressant:

Marmot=typisk amerikansk passform där xl mer betyder ölmage än långa armar och Torso medan RAB o Montane generellt är mer atletisk i formen, tightare och XL betyder längre ärmar och bredare axlar men ändå tight passform. Jag har funnit att ovanstående gäller generellt men det skiljer mellan modellerna också.
 
Marmot=typisk amerikansk passform där xl mer betyder ölmage än långa armar och Torso medan RAB o Montane generellt är mer atletisk i formen, tightare och XL betyder längre ärmar och bredare axlar men ändå tight passform. Jag har funnit att ovanstående gäller generellt men det skiljer mellan modellerna också.

Det där med amerikanska storlekar är ett eget kapitel, och tillverkarna flörtar med amerikanska kunder som blir allt mer "storväxta" genom att göra plaggen större men behålla storleken på etiketten. När jag handlar på plats i USA köper jag alltid Large, medan här i Sverige är det XL som gäller (fysiskt är det samma storlek på dessa plagg). Jag har dock märkt att man inte kan ta för givet att ex en jacka av samma modell och fabrikat i XL är lika stor i Europa som i USA, utan det kan mycket väl vara så att samma jacka är märkt L i USA och XL i Europa.
 
Jag vet ju inte hur det är med er andra men jag har ju bara en "superlätt" regnjacka och kan därför inte säga vilken som är bäst. Den har inte använts så mycket heller och aldrig med ryggsäck, så jag vet inget om slitage och livslängd.
Lite tråkigt att det kommer så många modeller och nya produkter hela tiden ur ett rent erfarenhetsperspektiv, när man vet att det är en bra produkt, finns den inte längre att köpa.

Jag har i alla fall en Montane Minimus och är hittills nöjd med den. Det är min regnjacka för lägret. Dvs jag paddlar inte i den och anstränger mig inte fysiskt i den. Den ska bara hålla mig torr när jag slagit läger. Inte så höga krav kanske men jag ville att den skulle vara både lågvolym och lågvikt. Då kan jag nämligen unna mig lyxen att ta med den.

mvh thomas
 
Ser flera tips om Montane Minimus och kan sälla mig till de nöjda användarna. Inte allra lättast, inte allra billigast, men av vad jag spanat igenom en optimal kombination av vattentäthet och andningsbarhet.
Jag har använt min MM på hittills sex längre och några kortare turer (med ryggsäck), och den har hållit mig torr samt häpnadsväckande (= hyfsat) osvettig inifrån, fast jag är en sådan typ som ångar massor så fort jag är aktiv.

Det jag upplever som det bästa med jackan är att den är så omsorgsfullt designad - ärmsnittet (perfekt rörelsefrihet utan att vara bylsig), den generösa rygglängden, men framför allt huvan - hjälmkompatibel, bra regnskärm, enhandsreglering, tät i framkanten (om man vill), man kan vrida runt huvudet utan att den "blir efter". Uppskattar även små omsorger som det lilla hakskyddet vid blixtlåsslutet.

...och så den stora missen: bröstfickans blixtlås är INTE vattentätt. Visserligen försett med yttre skyddsklaff, som funkar i regn rakt uppifrån, men efter några timmars traskande i motvindsregn var där en stor blöt fläck på tröjan innanför. Jag har bara tejpat igen den idiotiska fickan, men tabben är rätt pinsam.

Fritt att dra egna slutsatser ;)
 
Jag har köpt en Minimus Mountain; jag kan ju jämföra den med min Tierra Gorni som den är tänkt att ersätta på fjällturer:

+Passformen är kart snyggare.

+Vikten är klart lägre (270 mot 520 gram i storlek L enligt min bagagevåg).

+Ihoppackad tar jackan betydligt mindre plats.

+Fickorna sitter på ett smartare ställe - på sidorna istället för längst fram (har förstört en mobil som råkade ligga innanför det "vattentäta" blixtlåset på en av fickorna). Dock finns det även en ficka längst fram på MMM, men den är i alla fall skyddad på ett bättre sätt.

+Det är enklare att sluta till huvan så att det blir helt tätt.

+Den kostar betydligt mindre.

-Jackan klibbar enklare fast på huden. Detta är nackdelen jämfört med en jacka i stvyvt GT. Detta leder till att jackan är varmare än Gorni.

-Jag ogillar att huvudblixtlåset inte har någon skyddsklaff. Som sagt litar jag inte på dessa "vattentäta" blixtlås. Dock kommer en stor del av blixtlåset ändå att täckas av min kameraväska.
 
(...) -Jag ogillar att huvudblixtlåset inte har någon skyddsklaff. Som sagt litar jag inte på dessa "vattentäta" blixtlås. (...)
Jag var också mycket tveksam, men måste medge att det funkar över förväntan. Kanske inte 10 timmar i motvinds-ösregn, men säg 90% av normalt förekommande regnväder.
Ett "vattentätt" blixtlås utan klaff verkar i alla fall vara mer "vattentätt", än ett normalt blixtlås med klaff - se ovan.
 
...och så den stora missen: bröstfickans blixtlås är INTE vattentätt. Visserligen försett med yttre skyddsklaff, som funkar i regn rakt uppifrån, men efter några timmars traskande i motvindsregn var där en stor blöt fläck på tröjan innanför. Jag har bara tejpat igen den idiotiska fickan, men tabben är rätt pinsam.

Tack för det tipset! Ska tejpa över fickan med spinnakertejp. Jackan ska ju hålla mig varm och torr så det blir att offra fickan. Jag klarat mig hittills men hade nog blivit på dåligt humör om jag fått en blöt fläck pga dragkedjan till fickan. Mycket pinsam tabbe!

mvh thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johannatillfots Superlätt ryggsäck sökes Lättpackning 30
LonelyWolf superlätt Regnkjol/kilt Lättpackning 11
Joakim Ambrosson Lätt vs superlätt Lättpackning 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.