Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Behöver lite snabba tips. En god vän fyller 30 och vi ska dit på lördag. Vet att man inte ska ge kniv som gåva redan så han får en krona med i paketet att betala kniven med.

Hade tänkt mig Max 700:- (lite lågt men har inte möjlighet till mer). Behöver kunna få den innan lördag såklart så butik i Stockholm med omnejd är nog att föredra.

Användningsområden är friluftsliv/skogen helst fastblad men kan tänka mig fällkniv om den verkar tålig.

Hjälp à brother out tack.

Det finns många trevliga skandinaviska knivar i prisklassen upp till 700kr bl.a. hos tidigare nämnda Casström. De brukar vara väldigt snabba med leverans så teoretiskt sett borde du kunna få levererat till imorgon.
Naturkompaniet brukar, som Omnes säger ha Karesuandokniven, men ibland också t.ex. Kero. Båda märkena borde ligga inom prisintervallet.
Lycka till!;)

/Lux
 
vågar inte riskera att inte få fram den till på lördag tyvärr. finns det ingen som säljer casström i stockholm?

annars har jag tänkt kolla karesuando på naturkompaniet, addnature har ju en helle också som jag tänkte på, folkekniven tror jag den heter.
 
vågar inte riskera att inte få fram den till på lördag tyvärr. finns det ingen som säljer casström i stockholm?

annars har jag tänkt kolla karesuando på naturkompaniet, addnature har ju en helle också som jag tänkte på, folkekniven tror jag den heter.

En stor norsk kedja som börjar på X- och slutar på-XL brukar ha en del roliga knivar (dock inte Casström) för en alltsomoftast ganska billig slant...

/Lux
 
En stor norsk kedja som börjar på X- och slutar på-XL brukar ha en del roliga knivar (dock inte Casström) för en alltsomoftast ganska billig slant...

/Lux
Den norska firman kanske även saluhåller en norsk kniv? Typ Helle Skåla? ;).

Synd bara att det utskjutande parerskyddet förstör en del i en för övrigt perfekt design. Version 1 är originalet och version 2 visar hur det skulle kunna se ut :). Ber om ursäkt för den amatörmässiga ritningen.
 

Bilagor

  • Helle Skåla, Sandvik 12C27, Cocobolo.jpg
    Helle Skåla, Sandvik 12C27, Cocobolo.jpg
    10.9 KB · Visningar: 917
  • Helle Skåla, Sandvik 12C27, Cocobolo, min version.jpg
    Helle Skåla, Sandvik 12C27, Cocobolo, min version.jpg
    8.5 KB · Visningar: 909
  • Helle Skåla, Sandvik 12C27, Cocobolo, nedfälld.jpg
    Helle Skåla, Sandvik 12C27, Cocobolo, nedfälld.jpg
    9 KB · Visningar: 900
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 888
dePaul, den där såg schysst ut, och du har rätt, den ser ännu bättre ut utan parerskydd. men xxl har typ inga om ens någon helle enligt sin hemsida.

tips på butiker i stockholmsområdet med bra utbud av knivar? kommer behöva åka och leta imorrn tror jag...
 
tips på butiker i stockholmsområdet med bra utbud av knivar? kommer behöva åka och leta imorrn tror jag...
Hm, svårt. Framlever mina dagar på västkusten så mina kunskaper gällande lämpliga butiker i Sthlm-området är begränsade.

Det jobbiga i ditt fall är att det är så bråttom. Det hade varit klart enklare om du tagit upp ämnet långt tidigare ;).

~Paul~
 
funderar på en Karesuando vildmark. den verkar bra. dock parerskydd och inget hål för fånglina. Men jag tror inte han lider av det..
 
Walter Borg på Kungsgatan och Widforss på Fredsgatan har i alla fall tidigare haft relativt stort utbud av knivar.

Jag har inte själv varit inne i någon av dessa butiker på flera år så jag kan tyvärr inte säga hur det ser ut just nu.

Widforss har några Karusuandomodeller i sin webshop men som sagt så hade de för några år sedan ett betydligt bredare sortiment av knivar än vad de visar där.
 
Den norska firman kanske även saluhåller en norsk kniv? Typ Helle Skåla? ;).

Synd bara att det utskjutande parerskyddet förstör en del i en för övrigt perfekt design. Version 1 är originalet och version 2 visar hur det skulle kunna se ut :). Ber om ursäkt för den amatörmässiga ritningen.

dePaul, den där såg schysst ut, och du har rätt, den ser ännu bättre ut utan parerskydd. men xxl har typ inga om ens någon helle enligt sin hemsida.

tips på butiker i stockholmsområdet med bra utbud av knivar? kommer behöva åka och leta imorrn tror jag...

Hade varit trevligt om XXL hade lagerhållit hela Helles sortiment så att man hade kunnat åka dit och klämma lite... ;)Tyvärr är inte så fallet...
Men en hel del Brusletto och Öyo brukar finnas i standardsortimentet.:)

Ett litet parerskydd liknande Fällknivens kan jag tycka är ok på en universalkniv. Att använda knivar helt utan parerskydd på ett säkert och korrekt sätt kräver kunskaper som faktiskt tyvärr ganska få i dagens samhälle besitter...:(

Parerskyddet på Helle Skåla ger jag dock inte mycket för, alldeles för stort och förstör i mina ögon en i övrigt mycket fin design. Tyvärr är dock parerskyddets storlek en förutsättning för att kniven ska kunna fällas in i handtaget på ett bra sätt. Skulle parerskyddet tas bort eller minskas skulle en del annat i konstruktionen också behövas ändras, bland annat pivotskruvens placering. Borde inte vara omöjligt för Helle...

/Lux
 
Skulle parerskyddet tas bort eller minskas skulle en del annat i konstruktionen också behövas ändras, bland annat pivotskruvens placering. Borde inte vara omöjligt för Helle...

/Lux
Ja, det skulle krävas en del ändringar i designen, förutom dem du har nämnt. Men jag ser inga oöverstigliga problem med det. Parerskyddet på min teckning blev lite väl litet. Svårt att få till det i Paint.

~Paul~
 
vart en Karesuando Vildmark. Tittade på modellen Örnen också med lite längre blad. Men den hade så ful slida och en utbuktning längst bak på skaftet som känns som att den ska vara i vägen så fort man inte håller kniven rätt upp och ner. Jag är nöjd, hoppas mottagaren av gåvan blir glad!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...