Dawg-A-Nova silent cap - provkörd...

Edvin m: Najs! Finns en mängd med decibelmätare som appar till smartphones om du ägen en sådan.

Odd: Har inte lämnat min Sonim än - den tycks överleva allt. Så ingen ny modern 'leksak' ännu...
Ha! Julafton är över - nu har jag också en sån där modern jäkla leksakstelefon; En Caterpillar B15 (dvs Android 4.1.2). Inte i närheten ens av Sonimens tålighet mot allt, men den skall i alla fall tåla att den faller från 1,8m höjd (jämfört med Sonimens 2-3 våningars höjd!) ner i asfalten. Och garantiåtagandena skiljer ljusår också! Vi får se hur det här blir...

Det tredje som installerades (efter Airdroid och Truecaller) var Sound Meter Lite, en decibel-mätare - så nu ska åtminstone relationen mellan trattbränneri och hattbränneri kunna kollas. (Jag undrar om den kan mäta hembränneri också? ;) )

[Eftersom jag inte har tillgång till någon kalibrerad Brüel & Kjær decibelmätare som referens (det kanske finns på Forsmark, det måste undersökas), så är jag inte helt säker på hur den här appen ligger till men vi är ju egentligen bara ute efter ett förhållande mellan två värden - och då duger det gott.]

Så, stay tuned...
 
Om det är samma sak som ett XGK-EX så ska du läsa några rader av texten till den där "OmniDawg 2" ovan, där beskrivs hur den även passar till XGK-EX med lite bearbetning av honom före leveransen. Och blir ljudtrycksförbättringen i nivå med vad jag fick i mitt Hiker+ så lär du bli nöjd...

...

Tack för svar.
Den jag har är rund, EX är väl den som är trekantig.
 
Har skrivit det förr, men upprepar mig. Pröva LAW (Low Aromatic White spirit) från OKQ8 eller motsvarande från andra tillverkare, det fungerar alldeles ypperligt. Maten bryr sig inte om hur värmen kommer in i den eller vad det är för bränsle i tanken, eller som en kamrat sa när en "besserwisser" häcklade hans Primus kök från sent -20-tal, "men jag äter varm mat", Tilläggas bör att "besserwisserns" MSR krånglade, till viss munterhet,
 
Tack för svar.
Den jag har är rund, EX är väl den som är trekantig.

Brännaren på mitt EX är också rund och likadan som på mitt äldre XGK II. Bara munstycket som är lite annorlunda mellan modellerna.

...det lilla vindskyddet/fästet för benstöden är trekantigt på EX, runt på XGK II...
 
MSR XGK II står det på min runda, dånande och välbrinnande lilla spis.

En sådan är det jag har.
Men jag köpte min med dom 4 snurrande kastrullstöden, senare kom det kastrullstödet som ses på
seobservers kök.
Det köpte jag löst några år senare.


Varför får jag inte med bilden när jag citerar.
 
Så, nu har jag fått huset för mig själv ett tag - så provandet kan fortsätta... ;)

Förutsättningar:
Optimus Hiker+ eldat med alkylatbensin och med SoundMeter Lite ~1m vid sidan av köket. (Ljudmätaren stod upp med mikrofonhålet överst, på en mjukgjord Wettexduk för att isolera ev. stomljud i köksbänken, och det var hårda ytor mellan brännare och mätare.)

Med ordinarie flamspridare monterad så registrerades 85dB (den slog upp mot 86 ibland), och
med Dawg-A-Nova tysthatt monterad registrerades 74dB (som varierade ner till 73 ibland).

Det vill säga en differens på 11 - 12dB vilket om jag förstår det hela rätt innebär att ljudtrycket (på en meters avstånd) med ordinarie flamspridarplatta upplevs som ungefär 3,2 - 4 gånger högre än med en DaN monterad. Rätta mig gärna om jag har tänkt fel, logskalor är inte min starkaste sida...

[Med maxeffekt och DaN-hatten monterad så kokades en liter kran-kall-vatten upp på 4' 56" - utan något lock på, vilket åtminstone jag aldrig skulle göra ute i verkligheten...]
 

Bilagor

  • PICT6865-72dpi.jpg
    PICT6865-72dpi.jpg
    69.8 KB · Visningar: 588
Som referens gjorde jag om exakt samma test med mitt Optimus 111T, dvs ett 111 med hattbrännare (reservdelsnr 221 på brännaren). S.k. lysfotogen som bränsle men i övrigt identiskt likadant provat...

Här avlästes 76dB med fullt pådrag som varierade ner till 75dB då och då. Så, i princip samma ljudtryck som Hiker+ med en DaN monterad. Men vattenkokningsreferensen skiljer med över en minut till Optimus 221-brännarens fördel; här tog det bara 3' 54" - också utan lock...

Jag antar att någon som är slängd i matte kan få fram en ungefärlig effekt på Novabrännaren men jag tillåter mig bara att konstatera att Optimus 221-brännare med hatt (som uppges till 3+kW) har bra mycket högre effekt än vad Optimus Nova-brännare har, utan hatt eller med hatt...
 

Bilagor

  • PICT6866-72dpi.jpg
    PICT6866-72dpi.jpg
    66.8 KB · Visningar: 879
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
klerpa Skillnad på gamla och nya optimus nova? Kök och brännare 3
perdavid Tystbrännarhatt Nova, svårt med funktionen? Kök och brännare 6
K_T_A Skillnad mellan Optimus nova och polaris Kök och brännare 51
FlyerSword Trangia Nova adapter till Polaris? Kök och brännare 10
luktafotogen STOR bränsleflaska till Optimus Nova? Kök och brännare 1
aksello Kastrul med vindskydd som passar till optimus nova Kök och brännare 5
Tommy E Har Katadyn fått ordning på Optimus Nova? Kök och brännare 0
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
mandaax optimus nova Kök och brännare 130
Ringblom Optimus Nova och Optimus Nova+ Multifuel återkallas Kök och brännare 6
mgus Optimuns Nova vs Primus Omnifuel vs Trangia med X2 osv Kök och brännare 6
Sarano Optimus Nova+ O-Ringar Kök och brännare 41
JimmyG Primus MultiFuel EX VS Nova+ Kök och brännare 13
spokane Småputtra på Nova? Kök och brännare 10
angerheim Effekt med Nova Kök och brännare 16
Ivan A Optimus Nova 06 Kök och brännare 14
sajberjohan Packväska Optimus Nova+ Kök och brännare 5
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
Johnboy Improvisera veke till NOVA Kök och brännare 5
Öhlin Optimus Nova Haveri.... Kök och brännare 22
Big Joe Läckande Optimus Nova Kök och brännare 6
Big Joe Vindskydd till Optimus Nova Kök och brännare 4
2004-06-16 Förvaring av Nova Optimus Kök och brännare 3
callespang Primus Omnifuel + Optimus Nova? Kök och brännare 14
VH Omni Fuel vs XGK EX vs Nova Kök och brännare 15
johanniska Nova slår sig? Kök och brännare 1
Raje Optimus Nova Kök och brännare 7
j.alander Optimus Nova flammar Kök och brännare 5
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Nalta_eljest Modifiera Optimus nova Kök och brännare 5
Nalta_eljest Optimus nova otur? Kök och brännare 15
Nalta_eljest Optimus nova, problem Kök och brännare 8
hedencrona problem med nova Kök och brännare 1
dizable Strul med NOVA Kök och brännare 6
Mz Nova problem? Kök och brännare 1
johsid Är Triangia-tillsatsen till Optimus Nova bra? Kök och brännare 15
tiddelipom Nova eller Omnifuel??? Kök och brännare 3
hdn Problem med Optimus Nova. Barnsjukdom?? Kök och brännare 14
havskayak Ang Nova Kök och brännare 14
realout Omnifuel eller Nova? Kök och brännare 3
tango var köpa optimus nova billigast? Kök och brännare 3
CanDman Optimus Nova tillsammans med Trangia 25 Kök och brännare 4
b1ff Trangia och Nova, var ska jag borra? Kök och brännare 7
duvillno Optimus Nova problem Kök och brännare 8
Mickexxx Piezo till ett Nova Kök och brännare 1
Mz Optimus Nova Kök och brännare 8
Hertz Trasig pump till nova Kök och brännare 4
Vandrande Lo KÖK NOVA Kök och brännare 1
pernillan Bensinåtgång Optimus Nova Kök och brännare 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.