Bra hybridkajak för fors?

Håller på att luska lite åt en kompis. Han är ute efter en kajak som ska funka som hybridkajak i fors för flerdagarsturer men ändå vara ok på turer i hav. Kanske även för lek.

Provade kajaker är:
Prijon Yukon exp
Venture Flex
Helt klart föredras skädda framför roder. Flex upplevs som bättre än Yukon.

Vilka andra kajaker kan vara aktuella? Tänker väl framförallt på Delphin. Den bör väl funka ok i fors? Kanske Avocet eller Atlantic LV RM?
 
Jag äger en Delphin och har paddlat en del Euro-X också. Om vi börjar med Euro-X har den som Erik skriver ett mycket bra pedalställ, det jag irriterade mig en del var sittbrunnsformen. Inte tillräckligt stor för att enkelt komma i utan att glida ner via akterdäck och ändå ingen liten sittbrunn. Alltså för liten för den som vill ha en tillräckligt stor brunn för att enkelt komma i och ur och ändå för stor för den som vill ha en liten brunn.

I mina ögon en fin men rätt renodlad havskajak. Delphin har jag själv paddlat mycket i både tidvattenrace, i surf och rockhopping. Den har också paddlats i rätt rejäla forsar och framför allt - den är av plast... Vilket jag ser som en stor fördel om man ska ut i en fors och härja eler vara ute på havet och leka utan att behöva tänka alltför mycket på gelcoat och finish på sin fina glasbåt.

Volymmässigt får du såklart sen packa snålt om du ska ha den på flerdagarsturer. Som turkajak till havs alltså tveksamt, den är inte direkt snabb och lättdriven om man säger så... Däremot lär den funka bra i såväl lite snällare fors och vet ju av egen erfarenhet hur rolig den är som lekbåt ute i vågorna.
 
Beror på hur man definerar "forspaddling" Skall man bara åka med strömmen nedför duger vilken flotte som helst. Man kan bara kolla på Åre extrem

Vill man paddla mer aktivt i forsen typ vända in i bakvatten är det viktigt att man har en relativt kort och lättmanövrerad kajak.

Två kajaker som klarar detta galant är Tahe Lifestyle 420 och Prijon Yukon. Bägge dessa är expedition proven där förstås Lifestylens Nordpols resa sticker ut,
8737692_orig.jpg


Det som särskiljer Lifestylen är farten och att den går så bra utan roder eller skedda. Lifestylem klara utan större problem vanlig havskajaks fart. Vilket speciellt framkom under Norpolsexpeditionen där man paddlade långa sträckor på slätvatten.

Lifestylen funkar förstås lika bra för vanlig semesterpaddling

http://www.youtube.com/watch?v=jplZCdSN2wA

Lifestylen är också en av de mest lättrollade kajaken i sin klass

http://www.youtube.com/watch?v=6M_qDO41oaw&feature=related

Vilket man även noterade när man testade kajaken i Paddling där den förövrigt blev testvinnare.

Delpine är troligtvis branchens mest hypade kajak och det är svårt att tränga sig igenom det mediabrus som omger denna kajak

http://www.kayakquixotica.com/2011/08/17/i-cant-review-the-delphin/

En extra bonus med Lifestylen är det låga priset man får i princip alltid två för en speciellt nu när man kan hitta den på höstrea lite här och där

Vill man fokusera sig mer på forspaddling finns det många nya Creekbåtar som även har skrov som funkar för surf och lek LL Stomper är en ny sådan

http://www.youtube.com/watch?v=n5iGB7cOKHc

Hans Friedel
 
Hur passande är det med roder i en fors egentligen?
Är väl inte sällan man åker baklänges och kan då slå av rodret mot nån sten?
Eller värre att trasslar in sig i linorna eller göra sig illa på själva rodret ifall man måste går ur kajaken i strömande vattnet?
 
Hade en lifestyle 420 tidigare det jag gillade var:
Billig!
Helt ok fart.
Lättmanövrerad i största allmänhet

Det jag inte gillade:
Sitsen! Fick fruktansvärda domningar om jag satt i kajaken över ett par timmar. Fixades med lite liggunderlag och kontaktlim så att det blev uthärdligt.
Trelagerskonstruktion. Inte det bästa om man ska köra fors, körde hål i ytterskiktet på ett par ställen och fick en spricka genom skrovet.
Rodret. Enligt min mening helt överflödigt på den kajaken, bara ivägen.

Allt som allt så tycker jag att lifestyle 420 är bra men kanske inte riktigt rätt om man ska köra mycket i forsar där det kan stöta i hårt och mycket.

Kolla på liquidlogic remix xp10 för en forskajak som kan ta last och har bra fart (för att vara en forskajak)
 
Lifestyle sitsen är säkert inte marknadens bästa. Jag har personligen inte haft något problem men jag vet att det gnällts lite grand.

Lifestyle 420 är inte i första hand konstruerad för tuffare paddling dock blev skrovet överförväntan så att man kan paddla enklare forssträckor. Riktiga forskajaker är byggda i singellayer endel öppna kanoter är byggda i 2lagers. Paddlar man aktivt i fors så använder man aldrig roder utan man styr kajaken med kroppen och paddeln. Har man roder så fäller man upp det och förankrar det stadigt på däcket. Som redan sagts så klarar sig Lifestyle 420 gallant utan roder så skall man paddla mer skyddade vatten kan man utan problem permanent demontera rodret

Dock ställer paddling i strömmande vatten helt andra krav på paddlaren än om man skvimpar omkring på slätvatten så jag rekomenderar starkt att man går någon kurs eller går med i någon klubb

OBS är ni inte nöjd med er kajak berätta det för tillverkaren annars kan dom aldrig göra någonting åt problemen

Hans Friedel
 
Yukon...

EN fulsnygg Yukon Expedition med uppfällt roder i forsarna funkar fin-fint,
det är en snäll och pålitlig båt.
Den är platt i botten och svänger på en femöring, sedan kan man använda rodret över sjöar o hav.
Eftersom den är platt i nospartiet välter den inte om du kör upp på en sten till skillnad från mer "vanliga" kajaker med v-form där fram.
Roderlinorna är bara exponerade längst bak och de är inte långa, ingen risk att trassla till det.
Någon tokstolle har visst paddlat runt Kap Horn i en.
Båten går mer igenom sjöarna än över på havet, men-men bra kvalité och "outslitlig".
En utomordentlig kompromiss bland alla kajakkompromisser.
 
Det var inte min mening att låta negativ, jag var nöjd med min lifestyle. Egentligen så är det nog bara sitsen jag kan klaga på, resten kan man nog kalla för handhavandefel.
Rekommenderar den kajaken till alla som vill ha en billig allroundkajak men inte till någon som verkligen vill paddla mycket i forsar, då är det enlagers som gäller.
Du har ritat en bra kajak Hans, jag hade mycket kul med min.
 
Det var inte min mening att låta negativ, jag var nöjd med min lifestyle. Egentligen så är det nog bara sitsen jag kan klaga på, resten kan man nog kalla för handhavandefel.
Rekommenderar den kajaken till alla som vill ha en billig allroundkajak men inte till någon som verkligen vill paddla mycket i forsar, då är det enlagers som gäller.
Du har ritat en bra kajak Hans, jag hade mycket kul med min.

Ingen fara men det är viktigt att fabriken får höra hur folk använder kajaken. Visar sig det att dom flesta är sugna på längre expeditioner kanske fabriken kan ta fram en enlagers expeditionsmodell

Paddlar jag creeking så använder jag en gammal Prijon Chooper den är hyffsat kul i forsen och man tar sig hyffsat fort fram på slätvattnet. Bilden är från Hedströmmen.
 

Bilagor

  • dive.jpg
    dive.jpg
    55.6 KB · Visningar: 982

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.