Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Om man ska ta bort lite mer material så är 400 mesh för fint. Min DMT coarse på 325 är i klenaste laget. Men coarse på 220 tar bort rätt bra.
 
Ett alternativ skulle ju vara att köpa DMT 6" sten och lägga den utanpå staven i sharpmakern....så får du samma vinkel och allt men drar bort bra med material.
 
Ett alternativ skulle ju vara att köpa DMT 6" sten och lägga den utanpå staven i sharpmakern....så får du samma vinkel och allt men drar bort bra med material.
Jag kör med denna teknik i samband med mina billiga stenar köpta på Lidl! De ligger på 150, 300 och 400. Jag tejpar fast dem vid stenarna, tiltar den till önskvärd vinkel och kör på. Det tar inte många minuter att fixa en grundegg.
 

Bilagor

  • Mina diamantstenar fr Lidl.jpg
    Mina diamantstenar fr Lidl.jpg
    103.1 KB · Visningar: 574
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 572
Det gäller att börja med så grovt att omformningen går snabbt. Bandslip är utmärkt start. Se bara till att hålla stålet svalt. Att med rätt form få till en stark egg är bara en fråga om finare och finare slipmedel. Amatörernas brister brukar vara att våga hålla vinkeln. Hjälpmedel är helt riktigt. Bara resultatet räknas. YMMV
 
Precis. En bra jigg är värd sina pengar.

Jula, liksom Harald Nyborg och Classe har under olika perioder haft liknande stenar. Jag misstänker att det är samma tillverkare!

~Paul~
 
Och nu har jag hämtat min nya skönhet. Kärlek vid första ögonkastet :)
Förhoppningsvis får jag lite möjlighet att testa den i helgen. Men första känslan är att den är väldigt gedigen, det är en bra tyngd i den och den ligger väldigt fint i handen.
 
Och nu har jag hämtat min nya skönhet. Kärlek vid första ögonkastet :)
Förhoppningsvis får jag lite möjlighet att testa den i helgen. Men första känslan är att den är väldigt gedigen, det är en bra tyngd i den och den ligger väldigt fint i handen.
Ja, det är tung och rejäl kniv. Grattis!

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.