Citat:
Ursprungligen postat av BjörnGBG
XXL har sina Helsport Nordmarka-tält från 1500:-.
Jag och min son tältade med ett Nordmarka 3 camp (2500:- ) vid Storsnasen förra året och det funkade fint. Dock är det som jag tror det är på alla billigare tält utan stormmattor så att det blåser in under yttertältets duk.
I övrigt kan jag rekommendera det tältet då du får mycket för pengarna.
|
Helsport Nordmarka 2 är ett alternativ, men precis som för Bergans Compact är yttertältsduken PU-belagd vilket enligt min erfarenhet innebär en tyngre tält ätt bära (speciellt när det är fuktigt då PU-beläggningen är på insidan). Dessutom åldras PU-belagda vävar snabbare än motsvarande sillikoniserade yttertältsvävar. Bergans compact light har silikoniserad yttertältsväv till skillnad från vanliga och lite billigare Compact versionen.
Kolla även in innertältets höjd, Nordmarka 2 och Bergans Compact 2 är ganska låga med 90cm som maxhöjd. Mer krypin för att sova i och inget som man bekvänt kan sitta i under regniga dagar om man inte är kort. Bergans Compact Light 2 är däremot 100cm högt i innetältet vilket är en väsentlig skillnad

När du jämför vikten på tälten, var medveten om att Helsport anger lite "glädjesiffror" och inte väger in markpinnar etc varför du bör lägga på 10-15% till angiven vikt. Bergans verkar ange en mer korrekt vikt. Mitt Bergans Compact light 3 anges till 3,3kg, och väger exakt den vikten inkl kompressionsfodral, markpinnar och alla tillbehör.