Logga in
Friluftsguiden
Active Outfit - När utrustning blir roligare än friluftsliv.
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
|
||||
| Allmänt om friluftsliv Övergripande diskussioner om det här med friluftsliv och äventyr, när inget annat forum passar |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
För intresserade omnäms Allemansrätten i Regeringsformen i 2 kap. 15 § : http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740152.htm#R6 I övrigt en av skitlagarna som behöver rivas upp. |
|
|
|||
|
|||
|
[quote=Mineral;602989]
Det hela vore ju mycket enkelt ,svensk medborgare=svensk allemansrätt=inga problem... /QUOTE] Detta vore bra och inget konstigt i det. Alternativt en komplettering i form av kurs för utvecklingsstörda tyskar. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
/Niklas |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
/Niklas |
|
|
|||
|
|||
|
Vill du verkligen leva i ett land där det är enklare att skriva ned vad som är tillåtet att göra än vad som är förbjudet?
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
/Niklas |
|
|
|||
|
|||
|
Om man tror att det är idealiskt med ett system som är motsatt Allemansrätten, kan man ju alltid kolla hur det är på vissa håll i USA.
Där förekommer att folk helt lagligt, blir skjutna till och med dödade, för att de "gjort intrång" på någon annans egendom! |
|
|
|||
|
|||
|
För rätt länge sen var det ett (tyskt) par som försökte slita loss en väl förtöjd privat båt i Aktse.
När frun frågade varför de gjorde så så hänvisade de till "allemannsrätten",en viss feltolkning av vad som ingår i den rätten.... |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vad skulle vara fel eller problematiskt med att erhålla allemansrätt genom medborgarskap? Campingar finns det gott om för gemene utböling, en mer strukturerad turism skulle växa. Färre skador på mark som uppstår av okunnighet. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Att förbjuda "normala" turister att vistas i skog och mark lär snarare stjälpa än hjälpa. Jag tror vi skulle tappa en stor del av våra naturinstresserade turister genom att erbjuda dem att uppehålla sig på statliga vägar och campingplatser. Bara det faktum att "man får" vara i skogen i Sverige lockar in många turister, även om de faktiskt inte utnyttjar möjligheten. Sen ska vi inte heller överdriva de skador som uppstår. *Lägerplatser som vi sett detta år hör inte direkt till vanligheterna. *Nedskräpning av vändplaner. *Sen är det i stort sett slut på skadorna. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Jag har problem med att vissa inte kan låta bli att ta näver med hjälp av slidkniven - men det är förstås olagligt. Egentligen är det väl så enkelt att de idag redan regleras i bl a Jordabalken vilka rättigheter och tillgångar markägaren är berättigad till genom sitt ägande. Jag ser inget behov av att man genom lagar skulle utöka markägarnas rätt i sin egendom. Det är ju så enkelt att man inte som markägare äger sin mark på samma sätt som man äger sina prylar, eller ens sin "tomt" eller sitt hus. Tänker man efter så är det så att i stort sett allt ägande innehåller både begränsningar i rättigheten att göra vad man vill med det man äger, samt att det ofta också är förknippar med skyldigheter. Jag tycker att det är bra som det är med nuvarande lagar - och det kanske också är för att det just är gällande lagar som är min referens. Dessa har ju inte heller ändrats så mycket under lång tid, vad gäller det som berör allemansrätten. Däremot kanske det många gånger vore önskvärt med INFORMATION om gällande lagar, samt bevakning av att de följs. Det är väl ungefär som med "Zebralagen"; det var redan tidigare så att det var förbjudet att köra på fotgängare på övergångsställe, men en ny formulering som mer eller mindre marknadsfördes som en ny lag om att fotgängarna hade företräde fick uppmärksamhet och effekten att fler började tillämpa de regler som redan sedan tidigare gällde. Jag tycker dock att det är beklagligt att låtsas som att lagarna behöver ändras, när det är efterlevnaden som behöver ändras. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
utnyttja Allemansrätten i Sverige. Nu cirka 502,5 milj. pers. Glenn |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|