Utrustning allmänt Annat om utrustning

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-15, 09:04
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Patrik_L Visa inlägg
Just ja... - glömde nämna att en Yanagiba 8 1/4" är fantastisk att hacka lök och andra grönsaker med. Dessutom funkar den till nöds att filéa både kött och fisk med... Aningen för stabil för det, men som sagt till nöds...[/IMG]
Yanagiba används traditionellt till att skära tunna skivor av kött och fisk. För att ge ett jämnt och precist snitt är den bara slipad på ena sidan (Kataba). Den ingår i den så kallade sashimiserien där man också finner andra varianter som:

- Kensaki Yanagi
- Usubiki
- Fugubiki
- Takobiki
- Sakimaru Takobiki
- Kiritsukegata Takobiki

Skillnaderna kan vara utformningen av spetsen, tjockleken på bladet samt bredden på slipfasen. Ofta handlar det om regionala skillnader.

Till ett traditionellt filéande använder japanerna ganska ofta en Miroshi Deba som har en laminerad egg utformad enligt Ni-Mai Awase mönstret, dvs varken rak eller fullt skålslipad.

Min personliga favorit bland dessa knivar är Fugubiki. Det är en ypperlig slicer som också funkar väl i samband med filéande av fisk. I princip handlar det om en ytterst tunnbladig Yanagiba.

Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 09:23
seobserver seobserver är inte uppkopplad

glad

Köksknivsnacket är väl OT.
Kryddsnacket är OT.
Men ovan trädgränsen har alla knivar begränsad brukbarhet. Liten sax för att öppna påsar är brukbart.
Ni som gärna disskuterar stål, egglängder och skärbrädesteknik fixa till en egen tråd. Trådkapning som gärna tillämpas borde begränsas. YMMV
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 10:42

Ledsen för det. Lätt att slajda iväg.

~Paul~
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 10:46
fotografiskt (Lasse Keybets) fotografiskt är inte uppkopplad

Finns det ingen som modererar på utsidan.se?
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 10:59
hallonraden hallonraden är inte uppkopplad

glad

hejsan
att påstå att kniv är överflödig ovan odlingsgränsen känns främmande för åtminstone mej.
även om man inte är renägare så finns det behov av en kniv.
om inte annat så ur säkerhetssynpunkt..
vänligen nils
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 11:12
MAW MAW är inte uppkopplad

Vad men ar du med säkerhetsaspekten? Nyfiken
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 12:19
seobserver seobserver är inte uppkopplad

cool

Räcker det inte med att kunna klippa upp matpåsar, fotvårdstejp och ett och annat plåster?
Jag har brukat kniv till fisktillredning, isskrapning av skidor vintertid, samt slakta apelsin. Men allt utom skidskrapningen hade gått med hjälp av en liten vass sax. För isskrapningen är ett redskap brett som skidytan och dessutom med plats för andra handens grepp att föredra. Oavsett skidskrapors design.
Vid en vinterkurs brukade jag lapphuggaren för att skära snöblock, men det hade gått med en fogsvans eller rent utav skidan.
Så till vilket säkerhetsbruk behövs en kniv och den är inte ersättbar? Väntar med spänning på svaret.
Nej jag tänker inte sluta bära min korta kniv för det.
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 21:05
Patrik_L Patrik_L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av seobserver Visa inlägg
Köksknivsnacket är väl OT.
Kryddsnacket är OT.
Men ovan trädgränsen har alla knivar begränsad brukbarhet. Liten sax för att öppna påsar är brukbart.
Ni som gärna disskuterar stål, egglängder och skärbrädesteknik fixa till en egen tråd. Trådkapning som gärna tillämpas borde begränsas. YMMV
Vad säger att man inte kan ha med sig en yanagiba i naturen? Måste man ha en trubbig mora för att få skriva om den på forumet? Nåväl, vi kan säkert skapa en egen tråd om japanska knivar och skärtekniker, men att påstå att diskussioner om en viss knivtyp inte lämpar sig för "utrustning allmänt" tycker jag är en aning ogint... Vad gör enligt dig en kniv till "kökskniv" och därmed inte rumsren för tråden?
Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 23:50
Patrik_L Patrik_L är inte uppkopplad

Lägger till ett ";-)" för att ovanstående inte ska missuppfattas alltför mycket...
Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 21:03
URB65 URB65 är inte uppkopplad

Ops ;)

Ber om ursäkt om jag orsakat en onödig förlänging av en tråd. Min poäng med kockknivarna var mest menad att vara lätt ironisk, men visade på något vis hur heligt och känsligt knivämnet är. Det var det jag vill komma fram till, men trodde aldrig att det skulle bevisa sig självt på det övertydliga viset.
Min poäng. Tänk vad stort det kan vara att med några cm för mycket stål. Märkligt. Och
Det är inte personligt tycke och smak, utan det bara ÄR fel om kniven är mer än 10 cm. Enligt gängse oskrivna regler.
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 13:19

Citat:
Ursprungligen postat av URB65 Visa inlägg
det bara ÄR fel om kniven är mer än 10 cm. Enligt gängse oskrivna regler.
Om användningsområdet kräver ett långt blad så väljer i alla fall undertecknad ett sådant. Personligen bryr jag mig inte om det är "politiskt korrekt" .

~Paul~
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 15:58
titantomten titantomten är inte uppkopplad

cool

Citat:
Ursprungligen postat av MAW Visa inlägg
Vad men ar du med säkerhetsaspekten? Nyfiken
Tja, ett exempel är väl när man lagar mat med explosiva kök inne i den enda absiden. Då tycker jag i alla fall att det känns bra med en vass kniv som snabbt kan öppna fotänden av tältet om köket blir lite för ystert. Jag har aldrig behövt använda kniven till just det än, men en uppvisning av ett brinnande tält på den lokala räddningskåren gav mig en tankeställare.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:06.

Logga in

Utsidans Butik:

Utsidan Silvermedlemskap

Ditt pris: 200 kr

Friluftsguiden

Äventyrsupplevelser
Kom och besök vår Äventyrspark med 13 höghöjdsbanor! Nordens största!
Björklidens Fjällanläggning I Storslagna vyer
En svensk vinteridyll med mäktiga berg
Bydalens Fjällanläggningar
Skidåkning, fiske, fjällvandring i lugn fjällmiljö.
Lukeadventures
Erbjuder teambuilding och vandringar