Logga in
Friluftsguiden
Active Outfit - När utrustning blir roligare än friluftsliv.
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
|
||||
| Utrustning allmänt Annat om utrustning |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Har någon använt några av de "tåliga" kompaktkamerorna, som t.ex. Pentax WG-*, Olympus TG-* eller Panasonic FT-*? En vatten- och sandtät samt kross- och köldtålig kamera känns ju intuitivt som något som vore bra i fjäll och skog.
|
|
|
|||
|
|||
|
Ett kriterium som du inte tar upp är ju den optiska kvaliteten. Har erfarenhet av Optio WP den är rejält rundtecknande samt har inte den skarpaste optiken. YMMV
|
|
|
|||
|
|||
|
Beroende på hur driven fotograf man är, hur många manuella inställningar man använder etc så ligger en kamera typ Canon G12/Nikon P7100 bra till, plus ett extra batteri då förstås.
Systemkamera, tja det enkla svaret är "den man har", poängen är att det är objektiven som gör systemkameran och då bör man fundera på vilka objektiv man är beredd att släpa med sig. Vill man inte prioritera att bära en kamera och flera objektiv kan man lika gärna ha med sig en bra kompakt, alternativt en superzoom typ Nikkor 18-200/28-300. Vill man ha hyfsad storlek på sensorn men ändå kompakt Canon GX-1 eller vad den nu heter. Eller - Leica M9 och tre bra gluggar, men då kostar det... |
|
|
|||
|
|||
|
Samsung!
Samsung har kommit med många bra kameror som har överraskat i både kvalité, optik och funktioner. Jag har själv en nx200 som jag är enormt nöjd med, den går under benämningen hybrid. Som en kompakt men med möjligheten att byta objektiv. Finns mycket att skriva om den men det är bättre att söka infon själv. Har dom även små kompakt kameror i samma anda som är intressanta men som jag själv inte har testat
Jag håller med om att den bästa kameran är den som blir annvänd!! |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|