Logga in
Aktuellt: Under bar himmel
|
||||
| Långcykling På två hjul genom världen |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Om man till detta ska förvänta sig att terrängdata skall uppdateras i snudd på realtid så lär man bli ordentligt besviken. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vid normala forhallanden funkar det i regel lika bra utan. Men om man tappar bort sig eller vill komma fram innan morkret nagon kvall sa kan det vara ett smidigt hjalpmedel. Men det ar ocksa en extra pryl att inte bli bestulen pa och nagot som kostar pengar. Jag sager som lostcyclist. Ode omraden alla Corax strapatser = GPS. Cykling pa vagar = Ingen GPS. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Självfallet är inte GPS någon absolut nödvändighet, vilket om inte annat bevisas av att folk kunde långfärdscykla långt innan GPS fanns.
Dock tycker jag att jag ofta har en god nytta av en frilufts-GPS med både fastighetskarta och underliggande vägkarta. På fastighetskartan kan jag t.ex. studera var stickvägarna går samt hur den omgivande terrängen ser ut. (och därmed avgöra om de kan vara värda att cykla), samtidigt som jag kan få en vettig vägbeskrivning till önskad besöksplats. Ska jag behöva stanna och kolla på kartan vid var och varannan stickväg, så blir det helt enkelt inte av, varför många pärlor missas. Att papperskartor sedan kan ge en helt annan översikt än en liten GPS-skärm, gör att även papperskartorna får hänga med på mina cykelturer. /Niklas |
|
|
|||
|
|||
|
Varför skulle gundj behöva göra det?
|
|
|
|||
|
|||
|
Om användare rapporterar fel i digitala eller papperskartor rättas de till snabbare. Annars kan man vänta till någon annan rapporterar, eller de upptäcker det själva eller får info om förändringen från transportstyrelsen, byggnadsnämnden eller annan myndighet.
Samma som för allt annat. Kommer det inget vatten ur kranen kan du ringa till tekniska kontoret och felanmäla, eller vänta på att en granne ringer eller de själva upptäcker det. Eller telefonen, bredbandet, gatlyktan utanför, översvämning, grannens hus som brinner eller vad som helst. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
Vi på jobbet har roligt åt ett fel i GPS kartan för ett bostadsområdet vilket gör att den visat till en väg som idag är skog och om våra 4-hjuls drivna bilar skulle klara av det ändå. Kollar man samma område på Eniro så finns inte det felet. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Min poäng var att företagen i fråga inte tar fram geodata via egna satelliter (motsv.) utan köper från någon annan - alltså bör eventuella fel rapporteras till företaget som tar fram geodata och inte den som säljer kartprodukterna. Om de inte köper från Lantmäteriverket köper de istället från någon annan.
|
|
|
|||
|
|||
|
GPS snabbar helt klart upp saker och ting. Bara och mala på, behöver aldrig fråga efter vägen. Men resan mot målet blir mera hjärndöd och inte lika stimulerande.
Janne corax strapatser som nån sa, och att trycka sig framåt i dimoväder tjockt som ärtsoppa. I de fallen är GPS totalt ovärdeligt. Med openstreetmap kan man också hjälpa andra vandrare och resenärer genom att i efterhand kartlägga det som inte redan är kartlagt. Men cykelsemester utan eller mer GPS gör nog varken till eller från så mycket. Teknik ger och tar. Det tar lite längre tid utan bara. |
|
|
|||
|
|||
|
Den som cyklade åt fel håll
Ditt inlägg påminner mig om en som cyklade 10 mil åt fel håll då de var mulet: Glöm vilket land han var i.
Med GPS hade det nog upptäckts tidigare. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|