Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-16, 13:06
Crimper Crimper är inte uppkopplad

Bunnerfjällen

Jag har lite lösa tankar på att göra en kortare solotur i Bunnerfjällen i sommar. Någon som är bekant med området och har något att rekommendera? Sen har jag en fråga. Är passet mellan västra och östra Bunnertjärnen väldigt brant i öster eller går det att leta sig ned?
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 14:17
anle anle är inte uppkopplad

Jag har bara gått nere i Tjallingdalen och gjort en topptur därifrån upp till Västra Bunnerstöten, så jag har inte gått i det passet. Men på kartan så ser den östra sluttningen ut att vara minst lika brant som Västra Bunnerstötens sydvästra sluttning ner mot Tjallingdalen och där hade jag definitivt inte velat gå. Jag följde ryggen som går rakt söderut från toppen både upp och ner.

Planen var att gå upp i Västra Bunnerskalet och sedan följa ryggen från Saedtiedurrientjaerhvie hela vägen till toppen, men det var skitväder när vi hade passerat Tjallingen så vi hoppade över det. Om jag skulle gå i området igen så skulle jag nog försöka mig på det, det ser ut som att det borde vara grym utsikt den vägen.
Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 15:35
Pwe Pwe är inte uppkopplad

Östra sidan är som sagt brant. kanske om du går upp från öster mot 1274 - 1545 och sen norrut och ner vid västra bunnertjärnens norra sida. Men har inte gått upp den vägen själv, kanske någon anna har gjort?

/Peter
Svara med citat
Gammal 2012-06-22, 20:48
hakpet hakpet är inte uppkopplad

Gått från Storulvån och tältat på fjällkanten ner mot Bunnertjärnarna. Västra Bunnerstöten tas enklast därifrån. Följ kammen upp, den kam som går med en tjärn nedanför toppen. Västra Bunnerstöten är två toppar, så ta båda. Dag två gick via ett kort vad vid dubbeltjärnarna nere i dalen runt kammen längst i norr. In i dalen i öster och skråade upp på Östra Bunnerstöten. Lätt men lång vandring. Kanske ett vad beroende på vattenförsel i dalen innan vandringen upp. Från Östra toppen, kammen norrut och ytterligare en namnlös topp och sedan samma väg tillbaka. Det går säkert att hitta en väg, någonstanst mellan västra och östra men det är väldigt brant. Den som ser bäst ut är direkt nedanför västra toppen ner mot en förtopp och sedan skråa ner i dalen och upp på östra. Men om du ska tälta har du många jobbiga höjdmeter framför dig. Skulle föreslå basläger och ta bara lätt rggsäck. Från Storulvån till mitt basläger var det ca 6 km. Från baslägret till Västra ca 7 km och till Östra från baslägret ca 11 km

mvh
Håkan
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 10:57
Crimper Crimper är inte uppkopplad

Tack för bra svar. Lutar dock åt att det bli annan tur då tiden innan en längre tur direkt efter är lite knapp. Bunnerfjällen kommer dock besökas framöver.
Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 17:57
andreaze andreaze är inte uppkopplad

Lånar tråden lite, är det någon som vet hur det är att gå upp till Östra bunnerstöten från Vålådalen?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:16.

Logga in

Utsidans Butik:

Runners World

Ditt pris: 249 kr

Friluftsguiden

Lukeadventures
Erbjuder teambuilding och vandringar
Gästrike Outdoor - hundspannsäventyr
För dig, familj eller företaget.
Bison Outdoor
Webbutik för friluftsprodukter.
SARInfo Sweden