Logga in
Aktuellt: Ett andetag
Friluftsguiden
Active Outfit - När utrustning blir roligare än friluftsliv.
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
|
||||
| Löpning Allt om löpning, löpträning, skador mm. |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg |
Betyg:
|
Visningsalternativ |
|
|
|||
|
|||
|
Har alla sprungit på hälen tidigare?Jag tränade sprintlöpning i tonåren och då (om inte förr) springer man på framfoten, vilket man också gör när man springer distansträning (i den mån vi nu gjorde det). Så alla sprinters borde ju ha ett naturligt framfotalöpsteg.
Fler med den erfarenheten? |
|
|
|||
|
|||
|
Tills jag läste den här artikelserien i sju avsnitt var jag övertygad om att hälisättning är en myt, medan helfot, eller mellanfot är det vanliga i långdsitanslöpning. Artikelserien (del 4) gav ju andra besked. Det som slår mig när jag tittar på videon är förstås hur otroligt långa steg de här killarna tar. Hur är det med kortdistansare?
|
|
|
|||
|
|||
|
Mäter man en sprinters steg så är de i och för sig nog väl så långa som en långdistansares, men foten träffar marken rakt under löparen med kraften riktad bakåt. Långdistansaren sätter i foten något längre fram och har en viss "mottagning/dämpning" i steget innan frånskjutet.
Fast ser man på eliten på maraton, så springer dom som medeldistansare/sprinters, så det är inte riktigt typiskt. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
De som började i vuxen ålder och nöjde sig med lunka i gå-lunka-löp, brukar köra hälsteg. Jogging brukar också vara hälsteg, åtminstone ser det ut så i spåret. ...helt ovetenskapligt ...//J |
|
|
|||
|
|||
|
När det ändå teoretiseras. Idag gjorde jag mitt backpass, 7 knappt minutlånga ryck, c:a 20 m hög backe. Det är 3-4 km dit och givetvis springer jag åt båda hållen. Passade på när jag ändå hade klocka att kolla stegfrekvensen i vad jag bedömer som komforttempo;
det blev ungefär 90 steg per minut. Låter det rimligt? |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
//J |
|
|
|||
|
|||
|
Jag räknar alltså isättningar av vänster fot, annars går det ju inte att räkna alls. Jag gissar 12 km/h.
Ska tänka på ditt tips. Jag skulle vilja vara säker på att klara en mil på 50 minuter (jag är inte 45 år längre) och det handlar till stor del om rätt teknik och rätt uppläggning. |
|
|
|||
|
|||
|
budo, barfota
Det kanske är överspelat vid det här laget, men jag har tränat barfota (karate, judo, jiujitsu) kontinuerligt i 16 år nu och jag har inte sett problem med fötterna pga det. Några enstaka stukningar, och några tåproblem därför att någon ställer sig på någon annans fot - men inga barfotaproblem.
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
![]() |
| Taggar |
| barfotalöpning, framfotalöpning, hopparknä |