Basecamp och eller Mapsource?

Har ett par Garmin Etrex och har tidigare haft olika versioner av Mapsource installerade på numera avsomnade datorer. Jag har inte kvar orginalskivorna med City Navigator och FriPro men har ett antal minneskort som jag fört över kartor till från DVD. Försökte installera Basecamp för att kunna titta på kartorna från minneskorten men det får jag inte att fungera. Funkar det bara med kartor köpta på minneskort?

Om jag installerar Mapsource kan jag titta på kartorna från minneskorten då?

Nått annat program som gör detta?

Vill också titta på Open Street Maps och liknande med färdspår på datorn. Går detta med något vettigt program?

Om Mapsorce kan användas enligt ovan vilken version funkar utan problemen med x och y skalning som fanns tidigare?

Thure
 
Garmin har beslutat att sluta utvecklingen av Mapsource så version 6.16.3 är den sista versionen. Den är dock tämligen bra och för de av oss som är vana att köra Mapsource har den bra funktionalitet.
Om du inte är van vid någon av Mapsource eller Basecamp kanske det är lika bra att vänja dig vid Basecamp även om jag tycker att den är sämre och det är knöligt att göra en del saker ,men det kanske beror på att jag är van vid Mapsource...
Basecamp kan laddas ner från Garmin (en jättefil vill jag minnas) medans Mapsource, som också kan hämtas från Garmin, av någon outgrundlig anledning kräver att man har en gammal version installerad. Detta går dock att gå runt ganska enkelt om man vill.
Alla kartor som är "installerade" med Mapsource syns också i Basecamp, dessutom kan man i Basecamp se kartor som ligger på minneskort eller som ligger i gps:en om den är ansluten via usb. Detta är ju en fördel med Basecamp om man har köpt kartor på minnesbricka och vill titta på dem i datorn vilket man ju vill!
Detta går inte i Mapsource utan lite "handpåläggning".
Hantering av spår och diverse öppna kartor borde funka i båda alternativen, själv kör jag till 98% Mapsource så någon som använder Basecamp frekvent kanske kan fylla i om detta.
 
Jag

har på en tidigare dator försökt installera Mapsource från den första Friluftskartan men det har inte gått och jag lyckades inte heller installera en nedladdad version av Mapsource. Jag är van att använda Mapsource. Basecamp kunde i mina händer inte läsa kartorna på minneskort installerade via DVD och Mapsource som jag skrev i första inlägget.

Thure
 
Garmin har beslutat att sluta utvecklingen av Mapsource så version 6.16.3 är den sista versionen. Den är dock tämligen bra och för de av oss som är vana att köra Mapsource har den bra funktionalitet.
Om du inte är van vid någon av Mapsource eller Basecamp kanske det är lika bra att vänja dig vid Basecamp även om jag tycker att den är sämre och det är knöligt att göra en del saker ,men det kanske beror på att jag är van vid Mapsource...
Basecamp kan laddas ner från Garmin (en jättefil vill jag minnas) medans Mapsource, som också kan hämtas från Garmin, av någon outgrundlig anledning kräver att man har en gammal version installerad. Detta går dock att gå runt ganska enkelt om man vill.
Alla kartor som är "installerade" med Mapsource syns också i Basecamp, dessutom kan man i Basecamp se kartor som ligger på minneskort eller som ligger i gps:en om den är ansluten via usb. Detta är ju en fördel med Basecamp om man har köpt kartor på minnesbricka och vill titta på dem i datorn vilket man ju vill!
Detta går inte i Mapsource utan lite "handpåläggning".
Hantering av spår och diverse öppna kartor borde funka i båda alternativen, själv kör jag till 98% Mapsource så någon som använder Basecamp frekvent kanske kan fylla i om detta.
Jag är också fast i Mapsource eftersom jag är van vid det, och tycker att det har den funktionalitet jag behöver. Men jag hoppas också att någon Basecamp-användare vill komma med synpunkter på detta program.
 
Också nyfiken, då jag endast kört frilufts-GPS numer och har bilnavigator i min Android så grejar jag inte alls lika mycket med Mapsource för tillfället. Jag tycker att det är en bra programvara efter att man kan justera projektionen efter var man befinner sig (tidigare såg Sverige helt skevt ut).
 
För att få datorn att tro att man redan har en gammal version av Mapsource installerad kan man göra ett registerhack.

Skapa en fil som heter vadsomhelst.reg med hjälp av t.ex. notepad och skriv in:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Garmin\Applications\MapSource]
"InstallDir"="C:\\Garmin\\MapSource.exe"



Eller om du kör Win7 64 bit:

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Garmin\Applications\MapSource]
"InstallDir"="C:\\Garmin\\MapSource.exe"


Se till att filen slutar på .reg och inte .txt som Notepad gärna lägger till.
Dubbelklicka (eller för Win7 högerklicka och kör som administratör) och svara ja så läses infon in i registret och man kan sedan installera version 6.16.3 som hämtats från Garmin.
Sen är du i luften med senaste (och sista) versionen av Mapsource.

För att inte få knasig projektionsvinkel så måste man göra enligt följande:


ProjectionAngle kan man ställa in med CTRL-ALT-A . Och skillnaden syns inte förrän efter det att man stoppat MS, rensat cachen och därefter startat om MS.

Gör så här om du vill ändra en inställd projektionsvinkel:
- Starta MS
- Aktivera aktuell karta.
- CTRL-ALT-A.
- Välj "Let MapSource choose".
- Starta om MS.
- CTRL-ALT-A.
- Välj "Use custom projection".
- Stäng MS.
- Rensa cachen. (tryck ctrl-g två gånger)
- Starta MS.

Dvs för att ändra en redan vald projektionsvinkel måste man gå via "Let MapSource choose".


Är inte Garmin fantastiska!! (obs ironi)
 
Hehe, fast jag behövde inte rensa någon cache när jag ändrat projektion - både på gamla burken och min nya laptop hemma. Jag gillar att det går att tweaka men för en mer normal hemmaanvändare är det ju rätt sjukt.
 
För att få datorn att tro att man redan har en gammal version av Mapsource installerad kan man göra ett registerhack.
Jag brukar packa upp installationsfilen i en katalog med valfritt zip-program och sedan starta "main.msi" följt av "setup.exe". Då installerar den utan att kolla efter tidigare installation.
 
Testat lite med BaseCamp och tycker nog att det verkar rätt OK för enklare användning. Dvs om man gör enstaka rutter eller spår och använder enstaka kartor. Helst för eget bruk och helst bara till en enda GPS.

Speciellt gillar jag att BaseCamp visar småvägar/stigar även i utzoomat läge.

Jag har under många år använt MapSource för flerdagarskörningar med MC på mindre, ibland obefintliga, vägar i hela Europa. Jag har idag 1000-tals rutter, waypoints & spårloggar.

F n är det tre begränsningar i BaseCamp som gör att jag håller kvar vid MapSource:

- Den ålderdomliga databasen i BaseCamp. Att lagra 1000-tals rutter/waypoints/tracks i en enda stor smet håller inte. Dessutom nås inte databasen via nätverket vilket är minst sagt stenålder. Studerar jag registret så verkar det vara möjligt att göra en nätverksinstallation men det ser långt ifrån trivialt ut.

- Multipla fönster har jag inte lyckats få igång. Det är väldigt grundläggande att kunna se "förra årets" rutter i ett fönster samtidigt som man jobbar med "årets rutter" i ett annat fönster. Lägger jag upp ett "Alpbus" så har jag ofta 3-4 fönster igång. Ofta med olika zoom för att få både överblick och kunna klicka fast rutten med precision.

- Kartor förs över till GPS:en med MapInstall när man använder BaseCamp. OK. Men jag har inte hittat hur man sparar karturvalet. I MapSource sparar man det på samma sätt som rutter mm. Dvs i en .gdb fil. Men i MapInstall hittar jag inget sätt. Det kan ta en halvtimma att pussla ihop ett urval av två olika FriPro, fem norska Topo samt två versioner av City Navigator inför en 200 mils grusvägsresa Småland-Dalarna-Norge och tillbaka. Därefter måste man noga testa och verifiera att man fått med allt. Om det fattas ett kartsegment måste man göra om alltihop och då fattas kanske ett annat kartsegment. Och sedan måste man göra om alltihop för nästa GPS. Upplägget är inte genomtänkt.

Sammanfattningsvis så menar jag att BaseCamp är kass för fordonsbruk/långdistans men klart bra till fots i hemmavid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
L.A. Basecamp for dummies.... Navigering 1
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
Jorden runt BaseCamp hittar ej Google earth Navigering 4
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
Stallo BaseCamp & kommnunikationsproblem m Montana Navigering 3
joanc Basecamp och geotagga foton Navigering 2
joanc Basecamp - återställning Navigering 1
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
joanc Basecamp (Garmin) Navigering 11
C.Frank Friluftskartan V.3 & Basecamp Navigering 8
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
Jorden runt Fotografier i BaseCamp Navigering 5
vildguide Basecamp problem Navigering 1
Brune BaseCamp och färdspår Navigering 2
eritho Karta från SD till dator (BaseCamp) Navigering 16
navet Garmin Basecamp Navigering 4
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
Polytrop Fixa kartan på PC:n eller GPS:en? Navigering 12
jojjas Nytt märke på gps-fronten , eller? Navigering 1
joa_bj Vilken Tom Tom (eller annan) bilnavigator har dessa funktioner Navigering 4
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
Stordrulen Taskigt batteri eller taskig GPS ? Navigering 2
kanotisten Skröna eller sant Navigering 1
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...