Citat:
Ursprungligen postat av seobserver
Rödsprit är ett tungt bränsle. I runda slängar går det åt dubbelt så mycket som bensin eller fotogen.
Gas är nästan dubbellt så energitätt som de närmast föregående.
Dylik grund må man ha med sig innan grammen i ena handen äts upp av kilona i den andra.
|
Halaj!
Off topic:
Här måste man lyfta blicken och se till helheten s.a.s. Jag gjorde en jämförelse:
I ena ringhörnan: ett minitrangiakit utan bränsle. Väger väldigt lite, men bränsleåtgången är stor.
I andra ringhörnan: ett toppmonterat primus eta expresskit. Väger mycket mer, men bränsleåtgången är mindre.
Jag räknade med 12 gram T-röd för ett uppkok och 6 g för ett gasuppkok.
För ett uppkok vinner trangian för skillnaden i kitvikt är så mycket större än skillnaden i bränslevikt, 6 g. Vid väldigt många uppkok vinner gasen såklart.
Men var går gränsen, vid hur många uppkok når man break-even för gas/T-röd?
Minns inte hur jag räknade, men gränsen gick vid 17 uppkok. Färre vinner T-röd, fler vinner gas.
För en helgs vandring vinner T-röd. För mig alltså. Det hela hänger givetvis på vilket kit du själv har. Results may vary.
On topic, till TS:
Jag vill tipsa om att kika på bilvårdsprodukter. I den branchen finns diverse mer eller mindre suspekta kemikalier för både det ena och det andra förpackat i metallflaskor. Kika speciellt på outlets till amerikanska produkter. Kan du bara ta dig förbi lukten och åsynen av brylkrämsinsmetade frisyrer och myggjagare så skall du strax hitta det du letar efter.
Själv var jag på en motormässa i Düsseldorf, för ett tag sen, med garagepolarna.
Hittade den perfekta metallflaskan (innehöll någon typ Häxans puts) till en alcohol stove i en monter, och köpte den såklart.
Polarn: vad är det för fel på autosol? Tror du det där medlet är bättre?
Jag: skiter jag i. jag köpte det för flaskans skull.
P: betalar du 120 spänn för en flaska putsmedel fast du bara vill ha burken!!!???
J: ja…?
Blev idiotförklarad. Som vanligt får jag säga.
Jag kan aldrig, aldrig, få mina garagepolare att förstå nöjet med att trampa runt i skogen, bli blöt, bli svettig, bli trött in i märgen, få skavsår och där den enda belöningen av slitet består av ett uppsatt tält och ett mål varm mat.
Konstigt.
//T