Kök och brännare värm mat rätt

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-27, 18:57
pialia pialia är inte uppkopplad

Någon som vet varför det är så få återförsäljare som har Optimus Stella+ och varför den inte finns på Optimus hemsida? Är det en gammal produkt som håller på att bytas ut?
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 19:11
seobserver seobserver är inte uppkopplad

glad

2006-2009 lite passe, ca 200 kr på beg marknaden.

Jämför gärna med MSR PR som funnits på marknaden i 15år och lever. 83g och bra! Billigt oxså.
Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 00:16
insco insco är inte uppkopplad

Ett oprövat kort men ser intressant ut! Fire-maple nånting...

Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 08:17
joru joru är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av insco Visa inlägg
Ett oprövat kort men ser intressant ut! Fire-maple nånting...

Onekligen. Brännaren ser ut som Crux, kan mkt väl vara samma fabrik som tillverkar båda. Var hittas dessa..?

//J
Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 18:34
joanna joanna är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av joru Visa inlägg
Onekligen. Brännaren ser ut som Crux, kan mkt väl vara samma fabrik som tillverkar båda. Var hittas dessa..?

//J
http://www.packalatt.se/
har en själv, hittills helt ok
Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 06:10
Sportquattro Sportquattro är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Sportquattro Visa inlägg
Jag har sett en panna på addnature
Vilket fail, jag gjorde ju en edit på det här för tidigt postade inlägget som inte kom med...

Hur som helst ska det i inlägget framgå att jag såg en panna med flänsar på addnatures söderbutik. Jag har för mig att det var en jetboil.
Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 20:27
klasy klasy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av joanna Visa inlägg
Hej,
Jag ser att den brännaren, till skillnad från många andra, inte har förvärmningsslinga. Är det något som märks på funktionen? Tex att brännaren funkar sämre när det är kallt?

Vänliga hälsningar,

Klas
Svara med citat
Gammal 2012-05-04, 20:45

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av klasy Visa inlägg
Hej,
Jag ser att den brännaren, till skillnad från många andra, inte har förvärmningsslinga. Är det något som märks på funktionen? Tex att brännaren funkar sämre när det är kallt?

Vänliga hälsningar,

Klas
Jag har inte varit ute med den på vintern (och tänker inte vara det i framtiden heller), så någon annan får svara på detta. Det kallaste väder jag använt brännaren i var nog kring nollan, och det gick fint, men det kanske berodde på att jag haft gasflaskan innanför kläderna ett tag före .
Svara med citat
Gammal 2012-05-11, 04:28
insco insco är inte uppkopplad

Citat:
Hej,

Vänliga hälsningar,

Klas
Ska du använda den även på vintern skulle jag lämna renodlade gaskök. Jag var förbi REI i Denver för någon dag sedan, de hade MSR Whisperlite Univeral inne för $140, dvs under tusenlappen. detta kök går på gas, fotogen och bensin! Har inte sett något Sverige än.

Hälsningar från Yellowstone NP, Ingvar
Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 17:52

Citat:
Hej,

Vänliga hälsningar,

Klas
Bumpar denna tråd lite. Glömde skriva att det finns en version med förvärmning, väger ca 50 g mer, bl a för att benen är av stål. Fördelen är ju att man kan vända på gasbehållaren för att öka trycket vid kyla och/eller få ut det sista i patronen.
Det allmänna intrycket efter en säsongs användning av den slinglösa varianten 117 är faktiskt "välgjort". Stadig och lagom spridning på lågan, bäst för lite vidare kastruller. Jag tycker bägge ser ut som Gnat-brännarna, antagligen legotillverkas fler liknande i Kinafabriken.

Jag behövde brännare bara för sommaranvändning, och den slinglösa varianten gick snabbare att få tag på, så det avgorde saken, men är det någon som testat 118-modellen så får ni gärna skriva hur den funkar i kyla och med vätskematning, för jag kanske skall byta upp mig så småningom.

Är det någon som hittat några mätningar på de här modellernas CO-emission, så skriv gärna - jag har börjat nojja på detta inför utsikten att behöva laga mat i absiden på min planerade hösttur, särskilt som jag går ensam och med ett litet tält. Avståndet mellan brännare och kastrullbotten är 22 mm, funderar på att bygga på det lite för att minska risken - tänker jag rätt?
Svara med citat
Gammal 2012-08-04, 18:22
skogsbaronen skogsbaronen är inte uppkopplad

Citat:
Är det någon som hittat några mätningar på de här modellernas CO-emission, så skriv gärna - jag har börjat nojja på detta inför utsikten att behöva laga mat i absiden på min planerade hösttur, särskilt som jag går ensam och med ett litet tält. Avståndet mellan brännare och kastrullbotten är 22 mm, funderar på att bygga på det lite för att minska risken - tänker jag rätt?
Det är knappast någon fara. Du har ju ventialtion i tältet, gaskök brinner tämligen rent, och matlagning håller man inte på med i flera timmar i sträck.

Att öka avståndet mellan kastrull och brännare minskar mycket riktigt CO, då den kalla kastrullen stör förbränningen mindre ju högre upp den sitter. Fri låga är mycket ren.
Ska man dessutom tro de undersökningar som gjorts så kan man tjäna ganska mycket på koloxidfronten genom att höja någon centimeter.
Svara med citat
Gammal 2012-09-07, 11:06
carta carta är inte uppkopplad

kan detta vara något?
priset är ju inte helt fel, sen att båda produkterna är storsäljare lockar ju ännu mer.

länk till hemsidorna med fler bilder och priser.
http://www.dealextreme.com/p/6-in-1-...ools-set-46241
tillsammans med denna
http://www.dealextreme.com/p/outdoor...se-2-ag3-46371

Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Logga in

Utsidans Butik:

Bokpaket - Fjällmat och Torka mat av Eric Tornblad

Ditt pris: 419 kr

Friluftsguiden

Gotar AB
KRAV-märkt friluftsmat, snabbmat och vegetariskt
Bison Outdoor
Webbutik för friluftsprodukter.
Outdoor & Friluftsbutik
Vi kan Outdoor. Snabb leverans & bra priser
Äventyrsupplevelser
Kom och besök vår Äventyrspark med 13 höghöjdsbanor! Nordens största!