Mountainbike i väglös terräng

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-25, 23:09
linslusen66 linslusen66 är inte uppkopplad

fråga "Ny" begagnad MTB eller?

Har precis sålt min racercykel och tänkte skaffa en ny begagnad MTB eller om jag ska bygga om min gamla Haroo extream från 92...

Vill ha en MTB med skivbromsar och bra växlar men undrar om man kan sätta skivbromsar på en gammal hoj? Växelbyte har jag gjort förr så det oroar mig inte men jag vill ha BRA bromsar.

Vilka bra begagnade märken o modeller ska man leta efter för att cykla både landsväg(till o från jobb) samt över allt annars? Vill inte ha två cyklar.
Budget 5 000 kr ca för en "ny" något mer för ombyggnad då det kan sträcka sig över 2 löner
Svara med citat
Gammal 2012-04-25, 23:30
Jonas P Jonas P är inte uppkopplad

Bygga något att cykla aktivt med på en 20 år gammal ram? Av nostalgiska skäl kanske... Upplevelsen på en ny ram går knappt att jämföra tror jag så det är en "no brainer"
Märke och modell kvittar, komponentnivå har inte heller så stor betydelse i den prisklassen. Med ett eller två undantag. Jag skulle välja mek. skivbromsar eftersom de billigaste hydrauliska inte är så roliga och så som vanligt. Billiga dämpgafflar är inte roliga...
Att den passar i storlek och geometri och att skicket är bra är det som är avgörande. Ska du byta drivlina så kostar det ju en tusenlapp till.
Svara med citat
Gammal 2012-04-26, 23:23
linslusen66 linslusen66 är inte uppkopplad

Scott Scale eller Bianchi?

Har hittat många begagnade men om man väljer mellan:
Scott Aspect 40 eller Scott Scale 50 (2000 dyrare än Asp40) eller Bianchi Mutt 7400 (Samma prisklass som Asp 40) skicket är ungefär den samma nästan nya/välvårdade.
Sen fattar jag att Scale 50 är en bättre cyke än Asp 40l men är den 2000 spänn bättre? Är det stor skillnad på Asp40 och Scale 50??
Är Bianchin en renodlad MTB eller något mitt emellan MTB o Racer?
Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 00:30
niking niking är inte uppkopplad

Biancin verkar vara en bra MTB för nybörjaren, men Scott Scale verkar också vara ett bra val. Det bästa är ju dock om du får testa vilken av modellerna som passar just dig.

Din gamla Haro extrem kan du ju istället bygga om till citybike http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/ti.../citybike.html
/Niklas
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:49.

Logga in

Utsidans Butik:

Runners World

Ditt pris: 249 kr

Friluftsguiden

Active Outfit - När utrustning blir roligare än friluftsliv.
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
Green Island Kajakcenter REA
SLUTREA i vår butik i Solna! Kajaker, tillbehör, kläder och paddlar.
Gotar AB
KRAV-märkt friluftsmat, snabbmat och vegetariskt
Northstar.se
Bra produkter till vettiga priser!