Fjällvandring På tur i bergen

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-04-26, 21:49
JosefinCarlsson JosefinCarlsson är inte uppkopplad

Vandra v 24

Hallå hallå

Tänkte höra mig lite för, vi är ett gäng kompisar som tänkte ta oss en tur till fjälls, men dessvärre så går inte våra kalendrar riktigt ihop so enda veckan som passar oss alla är v 24 (veckan före midsommar). Vi hade tänkt oss jämtlandsfjällen och är lite inne på Storulvån-Gåsen-Sylarna-Storulvån med ev. topptur på Sylarna.

Tror ni att det går bra att vandra då? Eller är det kanske för blött? Jag vet att fjällstationerna inte öppnar för än 21/6 så det blir givetvis tält. Har läst lite om andras turer så pass tidigt och det verkar både som bra och mindre bra turer.

Känner mig rätt så grön vad gäller fjällvandrandet så hoppas ni kan hjälpa mig att bli lite klokare

Tacksam för svar

Josefin
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 09:37
Pwe Pwe är inte uppkopplad

Att stationen inte öppnar förrän den 21 är en hint, kan vara kanska blött och till och med snö kvar. Men det är framför allt olika år från år. Mitt tips är att ni förbereder er på att åka, men även tar med er att det kanske inte blir så bra, att det kan vara riktigt blött och kallt och att det kanske snöar. Det finns bra väderinfo, och det finns några ställen som har kamera ut mot fjället, så ni kan kolla om det ligger mycket snö kvar.

Allt går, och det blir garanterat en upplevelse, men det blir bara lite olika njutbart....

/Peter
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 11:28
Joakim Ambrosson Joakim Ambrosson är inte uppkopplad

Kan vara riktigt mycket snö kvar i Jämtlandsfjällen om man har otur med året. Blött lär det garanterat vara som föregående skribent skrev. Inga svåra vad, så det innebär inga problem. Tältplatser kan vara blöta, även om det kan finnas någon upptorkad hög plats högre upp i terrängen.

// Jocke
Svara med citat
Gammal 2012-04-29, 16:32
skutviken (Anders Petrén) skutviken är inte uppkopplad

Med tanke på den tidiga snösmältningen, i februari tror jag det var, med många plusgrader och regn som tärde hårt på snölagret i Jämtlandsfjällen så torde innevarande år vara gynnsamt. Gjorde en skidtur i området under påskhelgen och det var många gånger skidorna bars på ryggen. Har själv planerat en tur v.23 - vi får se hur det går...
Svara med citat
Gammal 2012-05-01, 15:01
LRC LRC är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av skutviken Visa inlägg
Med tanke på den tidiga snösmältningen, i februari tror jag det var, med många plusgrader och regn som tärde hårt på snölagret i Jämtlandsfjällen så torde innevarande år vara gynnsamt. Gjorde en skidtur i området under påskhelgen och det var många gånger skidorna bars på ryggen. Har själv planerat en tur v.23 - vi får se hur det går...
Gynnsamt ja -- för skidåkning. Här några bilder från Valborgshelgen:

Namn:  vb1.jpg
Visningar: 213
Storlek:  98.1 KB
Namn:  vb2.jpg
Visningar: 213
Storlek:  45.7 KB
Namn:  vb3.jpg
Visningar: 217
Storlek:  139.5 KB

Alla bakslag som varit sedan Den Stora Blidan har bara fyllt på där uppe -- det är fantastiskt mycket snö överallt. Vi får se vad som händer under de kommande veckorna...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:22.

Logga in

Utsidans Butik:

Utsidan Silvermedlemskap

Ditt pris: 200 kr

Friluftsguiden

Bison Outdoor
Webbutik för friluftsprodukter.
Gästrike Outdoor - hundspannsäventyr
För dig, familj eller företaget.
SARInfo Sweden
Kurser, Böcker & Nödsändare (PLB), SPOT
Lukeadventures