Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 746 i rostfritt Sandvik 12C27 stål.jpg
    Min KJ Eriksson 746 i rostfritt Sandvik 12C27 stål.jpg
    15.2 KB · Visningar: 638
  • Min KJ Eriksson 746 i rostfritt Sandvik 12C27 stål, 2.jpg
    Min KJ Eriksson 746 i rostfritt Sandvik 12C27 stål, 2.jpg
    15.9 KB · Visningar: 626
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 595
re

Visst fasen. :) Trodde du var ute efter något äldre . :)
Den mora modellen har jag använt i arbetet många gånger o det är mycket kniv för pengarna.
 
Visst fasen. :) Trodde du var ute efter något äldre . :)
Den mora modellen har jag använt i arbetet många gånger o det är mycket kniv för pengarna.
Haha, jag är kanske inte så bra på att förklara. Sorry.

Hur som helst så gillar jag den kniven trots att den för min del kunde haft ett något mindre parerskydd.

Jag ropade in den på trattis för några tior. Som sagt, mycket kniv för pengarna!

~Paul~
 
hejsan
äsch int vare någe svårt å liste ut.- fick ju bra ledtrådar ju.....;)

var och klämde lite på en mora bushcraft-tyckte nog att handtaget inte riktigt passande mina lite mindre händer...

hur stor skillnad är det mellan moras olika bladstål egentligen??
skärpan, rosten, skärpebeständigheten, slagtåligheten etc
rostfritt, kolstål, laminat och triflex.

vänligen nils
 
hejsan
1. äsch int vare någe svårt å liste ut

2. var och klämde lite på en mora bushcraft-tyckte nog att handtaget inte riktigt passande mina lite mindre händer...

3. hur stor skillnad är det mellan moras olika bladstål egentligen??
skärpan, rosten, skärpebeständigheten, slagtåligheten etc
rostfritt, kolstål, laminat och triflex.
1. OK :).

2. Nej, det passar inte mina stora händer heller.

3. Den här frågan kräver ett längre svar. Återkommer ;).

~Paul~
 
ESEE kommer ut med en ny knivserie som till skillnad från många andra modeller faktiskt ser behändig ut. Kniven heter Candiru (de tre nedersta) och finns i olika konfigurationer.
 

Bilagor

  • candiru001.jpg
    candiru001.jpg
    51.2 KB · Visningar: 730
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 568
hur stor skillnad är det mellan moras olika bladstål egentligen??........................skärpan, rosten, skärpebeständigheten, slagtåligheten................ rostfritt, kolstål, laminat och triflex.
OK, när vi snackar moraknivar så förmodar jag att vi i stort sett pratar om Mora of Sweden/Frosts? Jag hoppar därför över sådana firmor som Erik Jönsson, Lindblomsknivar och Hultafors.

Skillnaden består huvudsakligen i att en del tillverkas i kolstål och andra i rostfritt. De i rostfritt är uteslutande i Sandvik 12C27. Innan sammanslagningen mellan KJ Eriksson och Frosts använde man också 12C27M (Modified). Detta stål var aningen slagsegare och hade en gnutta bättre motstånd mot rost.

MoS kolstålsblad tillverkas av flera olika tillverkare och köpes på premisser som har med världsmarknadspriser att göra, dvs man köper det billigaste alternativet. Tämligen ofta handlar man i Tyskland och då framför allt med firman Wälzholz-Brockhaus GmbH men allra oftast så kör man på det svenska Uddeholmstålet UHB 20C som motsvarar amerikanarnas AISI 1095.

Det är ett fint stål om än ingen direkt dängare. Förhållandevis lätt att värmebehandla men inte lika lätt som 1080/85, 1070/75 osv.

Största tillgången är förstås att det här stålet är slagsegt, dvs uppvisar en hög grad av elasticitet och därmed tål påfrestningar i form av plötslig chock, bändningar och vridningar. Graden av slitstyrka är däremot låg och kan inte mäta sig med de legerade/lättlegerade stålsorterna. Man får därför vara beredd på att slipa/bryna ofta.

Det här stålet rostar också mycket lätt. Det gäller att torka bladet ständigt om man inte vill stå där med en rosthög.

Laminatbladen tillverkas i Uddeholm UHB 2140/Arne (AISI 01). Det är ett mycket potent stål som värderas avsevärt högre än 20C. Det är avsevärt slitstarkare än 20C men kanske inte lika slagsegt. Rostbenägenheten är ganska lika men färgen ser lite annorlunda ut. Arne visar upp en orangeröd patina medan 20C-patinan är gråaktig. Jag har testat att forcera fram patina på en del av mina blad och skillnaden är verkligen iögonfallande när det kommer till färgen och mättnaden.

Triflexbladen är också tillverkade i 20C fast med differentiell härdning. Dvs man härdar eggdelen hårdare än ryggdelen. På det viset får man fram ett blad som är både effektivt på att skära men också tål en hel del misshandel pga sin elasticitet. Jag äger tyvärr inget sådant blad och kan därför inte berätta hur det här bladet uppför sig i fält. Någon kan kanske hoppa in här och berätta lite mer??

Det rostfria 12C27 har det ju skrivits spaltmetrar om. Det är ett mycket fint stål med tanke på priset. Självklart finns det bättre (som vanligt) men just kombinationen kvalité och pris är det inte många som slår. Stålet har ett litet och välfördelat korn och det är därför lätt att slipa fram snäva eggar. Man bör dock vara försiktig så att man inte går för långt. Det har hänt mig upprepade gånger att jag varit lite övermodig. Eggen rullar då lätt, dvs den plastiska deformationen visas i form av avvikning.

Jag slipade här om dagen min mora-kökskniv till en gemensam eggvinkel på 15-16 grader. Tyvärr var det gränsen för vad eggen tålde. Den minsta lilla kontakt med min bok-skärbräda orsakade små blindfläckar i eggen, dvs den hade vikit sig. Först när jag lade på en primäregg på 30 grader sammanlagt så slutade den att rulla. Den skär dock ändå som ett lasersvärd ;).

Hojta till om du vill ha mer info eller klargöranden.

~Paul~
 
Intressant nyhet från ESEE, har jag missat!
Kan dock inte låta bli att tycka trenden med stabbiga korta neck knives/ fixed EDC är lite överdriven. Bladen är för tjocka! Jag förstår faktiskt inte vitsen riktigt. Jag har En fickkniv med fast blad, en Victorinox skalkniv i hemmagjort plastfodral. Där snackar vi behändig kniv! Till allt från frukt, småvilt, fisk och mindre täljande. Perfekt till vardags, och i skogen som komplement till huggare/yxa/såg.

/M

Ps. Victorinox har nu nyligen fräshat upp designen på dessa fina småknivar och gjort greppet skönare. Dessutom i orange om man gillar det, som jag.
 
Intressant nyhet från ESEE, har jag missat!
Kan dock inte låta bli att tycka trenden med stabbiga korta neck knives/ fixed EDC är lite överdriven. Bladen är för tjocka! Jag förstår faktiskt inte vitsen riktigt. Jag har En fickkniv med fast blad, en Victorinox skalkniv i hemmagjort plastfodral. Där snackar vi behändig kniv! Till allt från frukt, småvilt, fisk och mindre täljande. Perfekt till vardags, och i skogen som komplement till huggare/yxa/såg.

/M

Ps. Victorinox har nu nyligen fräshat upp designen på dessa fina småknivar och gjort greppet skönare. Dessutom i orange om man gillar det, som jag.
Håller med. Dock kan jag inte låta bli att tycka att den aktuella kniven faktiskt har någonting. För det första så går slipfasen hela vägen och inte avslutas med en stor ricasso, för det andra så är den sabelslipad på samma sätt som många moraknivar. Visserligen är bladet tjockare än på mororna men man måste se till hela den övergripande bladprofilen. Primäreggen är i det här fallet ca 22 g och sekundäreggen ca 15. Det bådar trots allt för en bra skärförmåga.

Det korta bladet tillsammans med knivens övriga lilla format gör den enligt min åsikt till en behändig, dock tuff liten rackare, ungefär i stil med Fällkniven WM1. Självklart föredrar jag varianten med ett helt handtag och inte den skelettoniserade varianten.

~Paul~

Candiru överst i bild, Izula underst
 

Bilagor

  • Candiru tjocklek.jpg
    Candiru tjocklek.jpg
    24.5 KB · Visningar: 663
re

izula kan nog o de har bra rykte :) Har inte själv amvänt någon men skulle gärna göra det.

Själv har jag gått o sneglat ett tag på schrade ph2 varianten. Tänkte jag skulle prova den som jakt kniv men vet inte. Vad tror ni?
mvh K.Lilja
 
izula kan nog o de har bra rykte :) Har inte själv amvänt någon men skulle gärna göra det.

Själv har jag gått o sneglat ett tag på schrade ph2 varianten. Tänkte jag skulle prova den som jakt kniv men vet inte. Vad tror ni?
mvh K.Lilja
Schade PH2 är ytterligare en kopia på Loveless Drop Point Hunter. Personligen är jag inte så överväldigad av själva stålet. Det rör sig om ett vanligt 440A. Men visst, det är ju en klassiker ;).

Jag har ingen Izula heller. Föredrar faktiskt WM1:an rent designmässigt.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.