Mammor i vildmarken med bebis

Ettåring till fjälls.

När våran äldsta pojke var 1 år gjorde vi en 4 dagars tälttur i Jämtland.
Det funkade faktiskt utmärkt!
Jag bara all packning och min fru bar Gustav. Visst vägde min packningen en del men inte så att det blev den plåga det pratas om.
Dagsetapperna blev varken markant längre eller kortare. Det verkar dock lite kämpigare om man ska bära både barn och packning.

Vi hade ingen speciell utrustning till Gustav förutom extra kläder, blöjor, några leksaker och en vattensäkrad godnattsaga.

Uffe
 

Bilagor

  • 017.jpg
    017.jpg
    82.6 KB · Visningar: 947
När våran äldsta pojke var 1 år gjorde vi en 4 dagars tälttur i Jämtland.
Det funkade faktiskt utmärkt!
Jag bara all packning och min fru bar Gustav. Visst vägde min packningen en del men inte så att det blev den plåga det pratas om.
Dagsetapperna blev varken markant längre eller kortare. Det verkar dock lite kämpigare om man ska bära både barn och packning.

Vi hade ingen speciell utrustning till Gustav förutom extra kläder, blöjor, några leksaker och en vattensäkrad godnattsaga.

Uffe
Ja, kan man dela på bördorna så blir allt otroligt mycket lättare. Så varför inte göra det lätt för sig och skippa man-/kvinndomsprovet? Problemet den gången jag försökte en natt var definitivt inte vikten, utan att minstingen vaknade i tältet hela tiden. Han vaknade flera gånger och skrek när vi flyttade in till vår stuga också, så jag tror det berodde på miljöombytet. Jag får väl försöka igen någon gång då andan faller på.

Fin bild på min namne förresten. Jag blir så glad varje gång jag tittar på bilderna av telningarna i naturen.
 
Jupp, grymt schysst bild :). Jag blir lite glad av att se folk ta med småbarn ut i naturen (utan att det är en plåga för alla inblandade). Är i den delen av livet där det börjar kännas som dags att fundera på att skaffa en liten eller två om det ska bli av, och att se att man kan fjällvandra iaf gör mig lite mindre tveksam/skräckslagen ;).
 
Ljuvligt med småbarn i naturen!

Även vår dotter var med på fjället från ca 9 mdr ålder, inget märkligt med det.
Men radiodokumentären visade än en gång att hög packvikt är ett slit och effektivt sänker marschfarten.

Packa rätt och lätt samt njut måste trumpetas tills dess mottagarna förstår budskapet, innehållet och filosofin. Kampen kommer att bli lång och hård!

120l säckarna måste ju fyllas, om än bara av dumhet.
 
@Seobserver
Inte särskilt många av de som inte är lättpackare tycker det är vettigt att bära på ~halv kroppsvikt heller...
Balans i alla ting som det heter. Jag har hellre ett kilo för mycket med mig än ett för lite, men om packningen börjar leta sig över 15-20 kilo är det dags att tänka igen.
 
Jupp, grymt schysst bild :). Jag blir lite glad av att se folk ta med småbarn ut i naturen (utan att det är en plåga för alla inblandade). Är i den delen av livet där det börjar kännas som dags att fundera på att skaffa en liten eller två om det ska bli av, och att se att man kan fjällvandra iaf gör mig lite mindre tveksam/skräckslagen ;).

Var inte rädd, livet blir bara bättre! Lite mer komplicerat kanske, men eventuella svårigheter övervägs vida av den enorma glädje som ryms i föräldraskapet.
 
Var inte rädd, livet blir bara bättre! Lite mer komplicerat kanske, men eventuella svårigheter övervägs vida av den enorma glädje som ryms i föräldraskapet.

...och hux flux säger dom som min 14-åring: "Pappa, kaaan vi inte åka till Sarek nästa sommar..." :D (Självklart svarar jag då "nej, nej, det är alldeles för farligt!")
 
...och hux flux säger dom som min 14-åring: "Pappa, kaaan vi inte åka till Sarek nästa sommar..." :D (Självklart svarar jag då "nej, nej, det är alldeles för farligt!")

Klok far, farligheter bör man njuta i valt sällskap.

Ayrin jag har kilon med foto och filmutrustning med mig, just därför måste resten var görlätt. Lättöl ersätter inte en kvällswirre.
 
Mod Ayrin! Människan har alltid vandrat (och gjort allt annat) bärandes på sina ungar. Det är bara vi européer, som lägger ifrån oss dem i vagnar, egna sängar och egna rum. Och rent allmänt delar in livet i barn- och vuxenrevir.

Jag tältvandrade 9 dagar ensam med min halvårsgamla dotter, det var mycket enklare än när hon blivit större. 7,5 kg barn i bröstselen balanserades perfekt av (som mest) 8 kg på ryggen. Hennes andel av packningen bestod mest av blöjor - hon fick plats i min sovsäck och innanför min regnjacka, och hennes mat var forfarande färdiglagad, färdigvärmd och sterilförpackad ;)

Vi hade det jättemysigt bägge två! Att spana in stora världen från första parkett, och däremellan gungas av mammas steg till en eller annan liten tupplur, visade sig vara en riktig höjdare. Utforska stenar, blommor och kottar, kolla på skalbaggar och sova middag vid en porlande bäck var också toppen, men bäst tror jag var den ständiga kroppskontakten, ljuset och luften. Flickebarnet sov som en stock hela nätterna, åt massor och grät inte en enda gång.

Jag hade "barnanpassat" turen genom att välja hyfsat varma, torra och myggfria berg (i södra Polen), med mobiltäckning och fjällstugor på nära håll som backup. Vi gick inte i den mest högalpina terrängen, men inte heller jättesnällt, och för det mesta över trädgränsen. Vi hade mest tur med vädret, men klarade några regnomgångar utan problem.

Nästa sommar blev det dock bara dagsutflykter på Skåneleden. Barnet vägde 11 kilo, växlade mellan ryggmes och egna ben med den äran, men hade betydligt fler egna åsikter om mat och nöjen ;).
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.