Milo

Nån som testat kläder från polska Milo

vet att Northstar.se säljer några få plagg och de är rätt billiga - vet dock inte om de är prisvärda?

Men när jag tittar på deras hemsida så upplever jag det som att dom har rätt bra grejer - på papperet. Nån som testat några av deras plagg. Är nyfiken på de två följande

1577_otay.png


Otay is manufactured from an increased density, lightweight and tough Gelanots® fabric. It was developed to provide maximum thermal comfort during intensive activities thank to its increased breathability level. Technical, close cut and high quality details like seamless pocket zips make the Otay a high performance waterproof jacket which helps You to break through any obstacles. Fabric: 3 layer, light (140g/m2) Gelanots

Och som förstärkningsplagg

1571_manali.png


Newly designed for ski touring, skiing, climbing... in general for all-outdoor use are the Manali and Manali Lady down sweaters. Light weight, good quality 90/10 duck down filling and technical details like fully adjustable hood or pocket-pack feature make the jackets to stylish and warm companions during winter time.

Alternativt - någon som vet en webbsida där jag kan beställa dessa grejer?
 
Har två par Milo Nito byxor. Helt OK. De som jag använt mycket blev lite noppiga rätt snabbt, men sen har de bara hållit, tror jag börjar ha nåt litet hål på knäet eller nåt, men då har jag haft dem som klätterbyxa (mm) i rätt många år.

Här även en långärmad t-shirt i syntet, och den har väl varit bra. Tvättad kanske 20 gånger men ser fräsch ut, men såna tröjor brukar ju tåla sånt.
 
Nån som hört talas om Gelanots-materialet. Har för mig att jag läst att det är ett japanskt high-tech laminat liknande gore-tex som har 20000 mm vattenpelare och andas 20000 enheter (vad man nu räknar andning i för enhet). Men har inte koll..
 
Jag som skulle handla förstärkningsplagg.

Nu har jag mejlat lite fram och tillbaks till Nortstar och beslutat mig för att köpa skaljackan Otay, alltså den här:

1577_otay.png



Baserat på beskrivningen verkar den bra:

Otay is manufactured from an increased density, lightweight and tough Gelanots® fabric. It was developed to provide maximum thermal comfort during intensive activities thank to its increased breathability level. Technical, close cut and high quality details like seamless pocket zips make the Otay a high performance waterproof jacket which helps You to break through any obstacles.

Fabric: 3 layer, light (140g/m2) Gelanots

All versions of Gelanots® have the same, excellent waterproof performance (20.000mm/H2O) and breathability (20.000g/m2/24h). As a result of this products provide an efficient moisture transport away from your body avoiding process of condensation. Gelanots® laminates are not micro-porous so they retain their windproof, waterproof and breathable qualities independently from time of use.

Jag får jackan för 1600 - för en 3 lagers skaljacka med dom statsen känns det värt att chansa.

Har googlat upp Gelanots och det är ett membran skapat av ett av Toyotas dotterbolag Toyota Tsubo, som gammal logistik och kvalitetsstudent så är Toyota mallen för kvalitet och effektivitet och det borgar i mina ögon för att Gelanots håller vad det lovar. Återkommer med en recension av jackan när jag fått den och börjat använda den.
 
Ok efter många om och men har nu jackan äntligen kommit. Ska man handla kläder utanför ordinarie sortiment från Northstar så tror jag att det är bättre att köpa annat märke än Milo dom har inte riktigt varit snabba på att leverera.

Jackan kom igår så jag har förståss inte hunnit testa den än. Men vid en genomgång av detaljer verkar den väldigt genomtänkt och välsydd. Det är en ganska lätt jacka, tunnt tyg, skuren så att den inte lyfter i midjan när man lyfter armar och bra huva som går att få fast rätt bra. Formmässigt så står det close cut i beskrivningen och jag var lite orolig för att den var för close. Men min förstärkningsduntröja går utan problem in under och gör den inte osmidig för det.

Återstår att se hur den andas men det är väl värdelöst förståss som alla andra membran - det har jag dock redan accepterat när jag köpte den.

Så oanvänd verkar den bra. Nu måste jag bara ut och använda den.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.