Mat och sådant

Här är en artikel om köksutrustning och mat från mitt perspektiv på vandringen som Nordic Lightpackers gjorde nyligen i Vålådalen.

Jörgen

Det var ett intressant klockan-tre-fika-upplägg: minitortillas och ölkorv!

Jag bär normalt med mig 100 gram nötmix som jag käkar under rasterna. Ölkorv och tortillas skulle definitivt höja den kulinariska nivån.

Noterar att minitortillas finns i 200 grams-förpackningar om 8 tortillas. Ölkorvar kommer normalt förpackade om ca 50 gram. Två tortillas och en ölkorv - med ungefär samma kalorimängd som 100 gram nötmix - kan därmed 1-till-1 ersätta nötblandningen.

Läser att ölkorv håller i ca 90 dagar i normal rumstemperatur. Eftersom man river förpackningen i samband med förtäringen kommer hållbarheten i det fallet inte vara något problem.

Har du någon uppfattning om minitorillas och hållbarheten för dem? Ett intag på två tortillas per dag medför att en tortilla den fjärde dagen kommer att ha legat i en bruten förpackning i fyra dagar. Smakar den bra då?
 
När det gäller korv så brukar jag försöka köpa Ridderheims Teeny Weeny. De kylförvaras inte i butiken utan köpes i lösvikt (ungefär som godis), det torde innebära bra hållbarhet och dessutom finns det väl närmare ett dussin smaker att välja av.

Jag tror inte bröden hinner bli dåliga på fyra dagar, i öppnad förpackning håller de väl som vilket bröd som helst (och det är väl inte ofta det hinner börja mögla på fyra dagar?). Man får ju se till att stänga om dem ordentligt så de inte torkar bara. När vi ätit Tacos hemam brukar det ligga tortillas på bänken några dagar (de ligger i plastpåse såklart) och jag har aldrig upplevt att de blivit dåliga. Däremot kan de bli torra som sagt var.
 
När det gäller korv så brukar jag försöka köpa Ridderheims Teeny Weeny. De kylförvaras inte i butiken utan köpes i lösvikt (ungefär som godis), det torde innebära bra hållbarhet och dessutom finns det väl närmare ett dussin smaker att välja av.

Jag tror inte bröden hinner bli dåliga på fyra dagar, i öppnad förpackning håller de väl som vilket bröd som helst (och det är väl inte ofta det hinner börja mögla på fyra dagar?). Man får ju se till att stänga om dem ordentligt så de inte torkar bara. När vi ätit Tacos hemam brukar det ligga tortillas på bänken några dagar (de ligger i plastpåse såklart) och jag har aldrig upplevt att de blivit dåliga. Däremot kan de bli torra som sagt var.

Tack för tipset Peter.

När du skriver det kommer jag ju på att det i vårt hushåll också käkar tortilla-bröden efter det att de legat i öppnad förpackning några dagar utan att någon noterat några större försämringar i kvaliteten.
 
Jag tar ju 2 cookies till em-fikat också :)
Jag gör normalt av med en ölkorv per dag, halva till frukost och halva till tre-fikat. Inga hållbarhetsproblem, lätta att förvara, transportera och packa. Man drar bara ut halva, bryter av den och skjuter tillbaka resten i förpackningen. Ibland tar jag då en halv elle hel ölkorv med potatismos eller couscous eller något till lunch. Eller i nudlarna på kvällen. Enda nackdelen med öl, öh multikorven är att den fastnar mellan tänderna. Men det finns ju tandtråd...

Det är minitortillan om 8 st och 200 gram jag använder. Förpackningarna är som sagt väldigt sega. Jag brukar öppna 4-5 cm samt rulla en tortilla innan jag drar ut den genom hålet. Då stannar resten kvar i påsen i ryggsäcken. Inga problem att de ligger några dagar.

Jag trodde att jag skulle gilla starkt kryddad ölkorv, men det visade sig att motsatsen gällde. Så nu tar jag de smaksvagaste. Men det är ju bokstavligen en smaksak...

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
camoscio UL-mat? Lättpackning 26
brigas insul mat uber-lte Lättpackning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.