• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Android - vilken GPS app rekommenderar du?

Jag har min operatörs billigaste surfabbonemang och betalar 69/mån. Det är skönt att slippa bry sig om datatrafiken, och priset är väl rätt överkomligt, speciellt när det verkar som om hotet att strypa hastigheten när en viss datamängd överskrids inte verkställs.
Men utomlands blir det gamla telefonen. Att kunna stänga av all datatrafik borde vara en självklarhet.
 
Hittade nu MapDroyd, nån som provat?

Tufft! Måste prova den nu snart.
Nackdelen jag dock kommer tänka på är att om man ska använda denna för friluffsande så är det inte mkt detalj man får ifrån OpenStreetMap. Är det ett naturkområde är det t.ex en enda stor grön plupp på kartan.
Men jag ska definitivt prova den här för dess potential med att turism-navigera mig i främmande städer :)
 
provade det på lunchen. Tycker det verkar vara det bästa programmet för vardagsnavigering. Det är lätt att ladda hem kartor utan dator och krångliga program, kartorna verkar ha tillräcklig upplösning för att hitta i städer (har bara kollat Uppsala). Tror att det kan funka bra utomlands, man kan lätt ladda hem kartor hemma, eller på wifi på hotellet om man glömt.

Sen som du säger kanske det inte funkar så bra i naturen.

Ett plus är att man kan ställa in att kartan roterar när man vänder sig.
 
MapDroyd använder sig av Open Streetmap och det kan vara både positivt och negativt. Det positiva är att den är användaruppdaterad (ungefär som wikipedia). Det negativa är att det kan finnas fel som ligger kvar länge (eftersom ingen råkar vara där och upptäcker dem) eller att vägar kan saknas i vissa områden (vet inte hur stor risk det sistnämna är, men vägen som mina föräldrar bor på var feldöpt i alla fall).

Fördelen med t.ex. OruxMaps är att där man man använda Mobile Atlas Creator och göra kartor från Eniro, Google Maps och ett gäng andra kartkällor (jag har t.ex. gjort kartor från Eniros sjökort och lagt in för de område vi oftast brukar segla i när vi är ute med scouterna).
 
Hittade nu MapDroyd, nån som provat?

Provat och avinstallerat...

Den är säkert bra för någon, däremot så gjorde jag en liten och enkel test med att kolla upp området där jag bor, alltså i Luleå.

Fick se att jag bodde mitt ute i ett vattendrag.
Fick dessutom se en karta som en 1-2 åring hade ritat bättre.

Med andra ord blev det två tråkiga grejor, fortsatta att leta runt, fortfarande kartan ritad av en 1-2 åring ...
 
Egentligen är jag ute efter minst följande.
1) Starta tracking
2) Stoppa tracking
3) Spara ovanstående

Jag har provat MyTracks på min nya HTC Desire, installationen gick bra, däremot kraschar den VARJE gång jag försöker starta den, får upp ett fel-meddelande av typen "com. ... error"

:-(

MyTracks kraschar på min HTC Tattoo också. Kanske är det för att jag inte har provat med GPS och data igång samtidigt. Har du haft det?


Mytracks ska tydligen fungera om man byter språk till engelska,enligt swedroid-tråd
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.