Val av nybörjartur

Hej alla,

Detta är säkert tusende tråden om val av tur för nybörjare. Jag har sökt endel, men bara funnit svar delvis. Jag, nybörjare med vettig kondition, skall iväg och fjällvandra snart. Dock står jag fortfarande och väger mellan två rutter. Antingen Nikkaluokta - Vakkotavare, vilken är ganska omskriven och vilken man hör mycket gott om. Det andra alternativet ser ut som följer:

Abisko - > Abiskojaure -> Alesjaure -> Unna Allakas -> Abiskojaure -> Abisko

Vad har ni att säga om den? Jag har tänkt sova i stuga och gå en etapp per dag.

Ambivalens

Det är fina och lämpliga nybörjarturer båda två. Det är bara att vandra och njuta! Det fiins inga egentliga svårigheter i något av alternativen. Svårigheten är väl att välja!;)

God tur!

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag skulle valt det första alternativet, av två enkla anledningar:
  1. Slipper gå samma väg två gånger
  2. Sträckan från Singi till Vakkotavare är mer eller mindre förbisedd, men synnerligen vacker

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips