Lättare packning från A till Ö

Nu har min nya bok landat på lagerhyllorna och finns alltså att köpa för den som så önskar. Av någon anledning hoppas jag att det är ganska många :)

Vandra Fjäderlätt innehöll en hel del teori och bakgrundsinformation för att hjälpa läsaren att göra sina egna medvetna val av prylar utifrån egna behov och produkternas funktion. Ett försök att skapa en motvikt mot val grundade på slentrian och säljsnack.

Den här boken är mer av handbokskaraktär; nya och gamla handfasta tips om specifika utrustningsdetaljer finns samlade i ett och samma kapitel. För en fylligare beskrivning av rekommendationerna och för att få hjälp att bygga upp det egna omdömet vid val av olika produkter så läser man därför lämpligen Vandra Fjäderlätt.

Utgångspunkten för den här boken är min egen packlista för en drygt tre veckor lång vandring från Hemavan i Västerbottenfjällen till Anjans fjällstation i Jämtland sommaren 2007. Mer om denna vandring finns i olika artiklar på Fjäderlätt. Varje pryl har fått sitt eget kapitel. Några allmänna kapitel för att ge tillräcklig bakgrund har sedan vävts in. Genomgående är att det för varje pryl framgår om man kan spara mycket eller lite vikt genom att välja den lättaste varianten av just den produkten. Kan spara kilon (ryggsäcken t ex) eller hekton eller gram (såga tandborstskaftet). Detta för att hjälpa alla vandrare att fokusera på de tyngsta sakerna.

Jag kommer att lägga in några kapitel på Fjäderlätt den närmaste tiden. Det första heter Ankelstöd. Inte förvånande så ser jag lättare och enligt min uppfattning effektivare metoder för detta än t ex kängor. Det vore intressant att få feed back på detta här.

Jörgen
 
Jag har till största delen anammat "lättviktstänkandet" och tycker att det funkar mycket väl i praktiken också.
Det finns dock en detalj jag inte kan släppa, nämligen mina kängor, Meindl Island Pro som väger ohyggliga 1880g/par, men som för mig ändå är värda sin vikt i guld! De ger nämligen mycket bra skydd och god komfort för mina fötter + aldrig några skavsår!
Det är väl också lättviktstänk, att kunna unna sig något extra om man drar ner vikt på annan utrustning.
 
Det är väl också lättviktstänk, att kunna unna sig något extra om man drar ner vikt på annan utrustning.

Självklart är det, det!
Det är ju lite det som lättviktstänkandet handlar om.
Om du använder något som fungerar till 100% (och lite mer) så skall du inte ta bort det BARA för att minska vikten på din utrustning.
Men jag antar att du är beredd på konsekvensen att det kräver mer energi att framföra dom. Men i det hela så är det kanske ingen stor kostnad med tanke på vad dom faktiskt ger tillbaka.
//Peter
 
en detalj jag inte kan släppa, nämligen mina kängor

Klart du ska behålla kängorna om det är så! :)

...men smaken är som baken. För egen del var nog just att slippa kängorna en av de mest befriande förändringarna som lättpackningen förde med sig. :)

Min egen prick i (lättpackar-) protokollet är att jag unnar mig ett Exped Downmat 7.
 
mer energi

Självklart är det, det!
Det är ju lite det som lättviktstänkandet handlar om.
Om du använder något som fungerar till 100% (och lite mer) så skall du inte ta bort det BARA för att minska vikten på din utrustning.
Men jag antar att du är beredd på konsekvensen att det kräver mer energi att framföra dom. Men i det hela så är det kanske ingen stor kostnad med tanke på vad dom faktiskt ger tillbaka.
//Peter
Min kropp är beredd på det extra energiuttaget:) Har några depåer lite varstans!
 
Ja... kängor eller inte, det har vi ju diskuterat, och kan fortsätta att diskutera i oändlighet... har väl varit lite som bulingen. Tycker att kängor är skönt, men ff a tryggt. Jag är livrädd för att stuka foten, eller ännu värre, att bryta den...

Men jag har tänkt testa att gå i stökig terräng med mina Stromgren ankelskydd, som är utmärkta vid skogslöpning. fast egentligen så tror jag nog att jag behöver komma ner lite till i vikt på ryggen för att det skall vara aktuellt. men jag skall testa iaf.

Stog faktiskt idag (!) och kollade in alla nya välventilerade trekkingskor på Stadium.... funderade då just på combon med mina Stromgren.
 
Tack Jörgen för att du fortsätter skriva. Du har hjälpt många vandrande svenskar med med trötta axlar och värkande knän. Kommer att köpa boken vid tillfälle.
 
Tack även från mig. Efter att ha läst Vandra Fjäderlätt har jag fått tillbaks lusten att fjällvandra igen. Innan dess tänkte jag bara på hur jobbigt det var men nu ser jag fram emot nästa tur med min MYCKET lättare utrustning.
 
Vad är vriststöd?

I artikeln står det om skaft:
"Mer avgörande för en skos vriststöd i praktiken är hur bakkappan, det som omger hälen, är utformad."

Definitionen på vriststöd är mycket märklig.

Det finns ett mellanläge mellan stenhårda slalompjäxor/storskor och typ Lundhagskängor med helt mjuka skaft.

Att t ex ett par Meindel Island inte skulle ge ett påtagligt bättre vriststöd än ett par lågskor oavsett hur bra hälkappa lågskorna har tycker inte jag stämmer med mina erfarenheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Martin Fjäderlätt En vanlig vandrares övergång till lättare packning Lättpackning 43
saraabeiramar Tips för lättare packning Lättpackning 57
avslutad201208 Mot lättare packning.. inspirationstråd! Lättpackning 35
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
anna.kristiansson Lättare men lika bra eller bättre? Lättpackning 64
wistrom göra ryggsäck lättare? Lättpackning 7
Dryaso 39% lättare! Lättpackning 6
fremag Lättare skodon Lättpackning 30
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
Ylvan Hjälp mig packa lättare Lättpackning 15
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av lättare ryggsäckar? Lättpackning 17
Avsl12 Lättare kök Lättpackning 20
brigas läser och begrundar om lättare börda Lättpackning 6
Lavskrikan Lavskrikans väg mot fjäderlätt packning Lättpackning 11
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bengtfalke Våra första erfarenheter av fjäderlätt packning Lättpackning 33
Kanii Ryggsäck för ultralätt packning. Lättpackning 37
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
gusbo Joe Valeskos (ZPacks) CDT UL-packning Lättpackning 11
jenslennartsson Minsta möjliga packning? Lättpackning 8
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
Joakim Ambrosson Tuuuung packning Lättpackning 6
BeatriceK Stapplande steg mot lätt packning Lättpackning 39
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
brigas Fördelar med tung packning? Lättpackning 131
Jörgen Fjaderlatt.se Vintertur med lätt packning Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt packning runt Glacier Peak Lättpackning 10
Joakim Ambrosson Vapor Trail med 12 dagars packning Lättpackning 13
leonsson BAMM packning Lättpackning 18
Anders M Packning - Behövs det? Lättpackning 43
Razzle-Dazzle En till variant på packning Lättpackning 0
Dannelito VBL som alternativ till dunjacka Lättpackning 13
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
Florén Krympplast/krympfilm/sträckfilm till tarp? Lättpackning 10
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
UnderEnTarp UL linor till min hammock! Lättpackning 16
Tranan Ny ryggplatta till en Golite Pinnacle? Lättpackning 2
lilonjo Alternativ till inov8 roclite 370? Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting från Abisko till Nikkaluokta Lättpackning 57
Martin Fjäderlätt Låna ut ett Lunar Duo till Fjäderlätt? Lättpackning 0
marja en guid till lättpakning Lättpackning 1
Jörgen Fjaderlatt.se Hemavan till Anjan - utrustning och upplevelser Lättpackning 34
Sjobbe Vind/Vatten till Haglöfs Barrier Hood Lättpackning 12
Heiner Vindskydd till kök Lättpackning 47
peter1959 Anpassa köket till vandringen Lättpackning 9
PetNor W's Pinnacle pack till män? Lättpackning 7
greendanger Sovsäck ner till -10 Lättpackning 8
Mattias Åhlin Ryggsäck till BAMM Lättpackning 1
andy69 Lätt vindskydd till köket.. Lättpackning 8

Liknande trådar