Bärfråga igen

Kråkbär

Ser ut som Kråkbär tycker jag.

Ska tydligen funka att äta och ska dessutom vara bra att krydda viltmat med. Jag har dock inte prövat själv.

Mvh
Micke
 
Saften i kråkbären är bra törstsläckare, men skalet och fröna är ganska beska så de brukar vi spotta ut.

" ...vara bra att krydda viltmat med..." - du har inte blandat ihop dem med enbär?
Torkade enbär är en höjdare att krossa och gnida in tex kött med, men jag har inte hört/sett att man använder kråkbär till matlagning?
 
Krydda mat med Kråkbär

Hej,

jag har inte provat själv men nej jag har inte blandat ihop dom med enbär.

Läste det i "Familjens svamp och bärbok" (lite osäker på titeln). Enligt dom är det många djur som äter kråkbär och om man kryddar med dem så ska det förhöja viltsmaken. Dom hade däremot inte specat några recept.

Mvh
Micke
 
Kråkbär - inuiternas favorit

I Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" (ICA bokförlag) beskriver han en hel del kuls saker om kråkbär. Bl.a. att inuiterna (eskimåerna) gillade kråkbär före alla andra bär. De var syrliga som omväxling till den mer feta och fadda kost man annars åt. De hade t.o.m. bärplockare för ändamålet. Man plockade helst är de var frusna - de lossande lättare då!
Energimässigt är de som de flesta andra bär!!
Min farmor gjorde en fantastiskt god saft på kråkbär.
 
Jag gillar kråkbär och det går bra att göra paj på dem. Gör på samma sätt som när man gör blåbärspaj och det bli gott.

/Stellan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Trattisar igen Bär och svamp 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.