Tarptent Contrail - några erfarenheter

Har bara testat det 1 natt, och detta är mitt första egna tält så har inte så mycket erfarenhet av tält direkt, och så blev det under lite speciella förhållanden.
När jag skulle packa upp tältet (hade så klart inte gjort det hemma först) så hitta jag ingen tält pinne, glömmde beställa en sådan kom jag på, och använder inte vandrignsstavar, så det blev till och improvisera. Letade upp en pinne i lämplig längd och använde den.
Tyckte det gick bra, men som Jörgen säger så känns det lite instabilt med de 2 pinnarna där bak vid tältet, hade ingen direkt blåst heller så kan inte uttala mig om hur det står sig då. Förstår bara inte varför det inte kunde vara vanliga pinnar som man kunnat trycka ner i marken lite mer.
Men gillade tältet mycket, och så enkelt att sätta upp och så lätt och billigt så får man kanske räkna med att det alltid finns vissa skavanker?
 
Har inte varit ute med Contrail i hård vind, och är lite skeptisk till vad det egentligen tål av den varan i "normalläge". Men i hård vind kan man spänna tältet lägre än normalt och då borde det tåla ganska mycket. Svårt att säga utan att ha provat.

Jörgen
 
Funderar på om inte en tältbåge istället för stav skulle göra anrättningen mer stabil och hållbarare?
Har någon chans att prova hör av er med era erfarenheter för jag letar efter en värdig ersättare till ett Akto.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.