Stort knivintresse - välj din favoritkniv

chinerunner; sa:
Är det denna du väntarpå?
Inte riktigt. Den är också fin men det är den här:
EnglishJack-FileWire12.jpg


Texten lyder:
English Jack - File & Wire 12
Here it is ....Jacks back. Series # 1 featured an English Jack but nothing quite like this one. Stamped S&M bolsters on both sides is a great look. Both blades are etched noting ATS-34 steel. Double pinched bolsters and half-stops. This thing has more features than a Rolls-Royce at less than half the cost. The new knife measures 4 1/2" closed.


Lycka till i din egen jakt på den ultimata kinaklyvern!

~Paul~
 
chinerunner; sa:
Vilken skönhet!
Varför 2 blad av samma storlek?
Är det olika eggvinklar?

/P
Det är en traditionell amerikansk trapper. De har alltid två blad. Det ena är för urtagning av småvilt, preferabelt fågel. Det andra är mer allround och tunnare. Ja, det är en riktig skönhet. För lite drygt 600:-, vem kan klaga? ;)

~Paul~
 
johankse; sa:
Mao är det en samlingskniv och inte en brukskniv. Hör den då hemma här?
I högsta grad. Det är jag personligen som gör den till en samlingskniv. Andra skulle gladeligen använda den eftersom det är en ypperlig liten jaktkniv/allroundkniv.

~Paul~
 
dePaul; sa:
chinerunner; sa:
Vilken skönhet!
Varför 2 blad av samma storlek?
Är det olika eggvinklar?

/P
Det är en traditionell amerikansk trapper. De har alltid två blad. Det ena är för urtagning av småvilt, preferabelt fågel. Det andra är mer allround och tunnare. Ja, det är en riktig skönhet. För lite drygt 600:-, vem kan klaga? ;)

~Paul~

Vill ha ett ord med i laget. Din kniv är en English Jack, därav namnet. Förvisso snarlik en trapper men det namnet bör förbehållas en riktig trapper.

Trappern i sin rätta form har ett clip och ett spayblad. Vanligen är den något svängd i skaftet. Bladen på trappern sitter liksom på din kniv i samma ände. En vanlig trapper är 4 1/8 tum och det finns även tiny trapper som är ca 3 1/2 tum långa. Inser att det finns Trappers i ytterligare storlekar, Med andra bladkonfigurationer annan skaftform osv. I så fall skulle din kniv kunna vara en equal end trapper med clip och spearpointblad.Onödig omskrivning dock då den ju är en English Jack av mellanstor typ. Det blir kul att höra vad du tycker när du får den. Ats -34 och queens lyxlabel måste borga för nåt bra. Klart att det är en användarkniv. Rensa lite fisk med den här eller med en CS SRK och se vad som fungerar bäst. Det här är nåt annat än taktiska slirspett. Använder en Queen stockman mycket och är alldeles särdeles nöjd.

Bosse
 
Nirrebosse; sa:
1. Din kniv är en English Jack.

2. Det blir kul att höra vad du tycker när du får den. Ats -34 och queens lyxlabel måste borga för nåt bra. Klart att det är en användarkniv.

3. Rensa lite fisk med den här eller med en CS SRK och se vad som fungerar bäst.

4. Det här är nåt annat än taktiska slirspett. Använder en Queen stockman mycket och är alldeles särdeles nöjd.

Bosse
1. Jo, alltså jag vet. Det jag ville få fram var svaret på frågan varför det finns två blad på kniven. Hade däremot inte (till skillnad från dig ;)) ork att utveckla det hela. Därav mitt lite slarviga svar :).

2. Jag är helt säker på att jag kommer att vara nöjd med kniven. Har snackat med en del kompisar från "däröver" och de påstår att det inte kan bli mycket bättre. Vet dock inte riktigt hur pass bra värmebehandling det är på deras ATS-34. Återstår att se.

3. Jag tror nog inte att jag behöver göra det ens innan jag fått kniven. I stort sett alla knivar skulle klara det bättre än SRK-n. Nja, kanske inte deras egna (CS) tanto-knivar ;).

4. Det var den i D2 om jag minns rätt?

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.