Olika beläggningar på kastruller/stekpannor

Värmeledningsförmåga.

Joakim Ambrosson; sa:
Ska köpa nytt hade jag tänkt då jag har rostfritt idag som jag tycker verkar bra, ger god värmeledningsförmåga och ger en jämn värme samt är mycket slitstarkt. Väger dock lite mycket..

Jag jobbar som svetsare och kan ge lite fakta: rostfritt stål leder värme dåligt. Ungefär 25% av vad koppar gör. Vanligt svartstål har ca 50% och aluminium 75% av koppars värmeledningsförmåga. RF är även tungt, men mkt slitstarkt, som du säger.

Alu är alltså både lätt och leder värme bra, ett populärt material.

Ingen fara

Tumbleweed; sa:
Anodisering verkar vara bra i alu-kastruller. Som jag fattat det så är det helt enket ett hårt bundet skikt av aluminiumoxid? Bra för reptåligheten, men är det kemiskt stabilt?

Aluoxid är mycket stabilt. När man smälter alu så ligger oxiden kvar och flyer på ytan, så när det stelnat igen så ligger skiktet kvar. I svetssammanhang så svetsar man alu med växelström för att slå sönder oxidskiktet, genom att labba med strömmens pulsegenskaper så kan man rena metallen, men till priset av inträngningsegenskaper (hur mycket som smälter). Du behöver inte oroa dig för att oxiden löser ut sig eller faller sönder kemiskt. Det håller.

Jag tänker på den gamla varningen om att inte ha sura lösningar i aluminiumkokkärl p.g.a. risken att få i sig löst aluminium.

Jag tror den varningen är överblåst nu. Man vet att folk med en viss form av cancer har högre halter alu i kroppen än annars, men senast jag läste om det lutade man åt att sjukdommen får kroppen att ta upp metallen, inte tvärt om. Det är dock inte fastslaget 100% men det är vad man tror idag.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tumbleweed; sa:
Mezzner; sa:
Skulle inte tro att det finns titan i "Titan"-stekpannor.

Materialet i pannorna kan vara vilket som helst; aluminium, koppar mfl. Det som åsyftas är bara ytterligare en non-stickbeläggning. I reklamen sägs den ha lite mer tåliga egenskaper än de andra, bl.a. ska man kunna använda metallvertyg vid matlagningen. Om det verkligen är titan inblandat framgår inte klart.

Jag menade beläggningen.

Apropå aluminiumanodiseringen så är det riktigt att den är tålig, utöver att den är oxidationsbeständigare än obehandlad aluminium (som snabbt får ett skyddande oxidskikt, men mjukare/tunnare), så är det mycket hårt. Minns inte nu nån siffra, men i princip kommer inte skiktet att nötas bort hur man än hanterar kärlen. Det skadas bara när det underliggande materialet plasticerar. Det sker för all del ganska lätt.
[Ändrat av Mezzner 2005-08-20 kl 18:42]

Re: Värmeledningsförmåga.

bananmannen; sa:
Jag jobbar som svetsare och kan ge lite fakta: rostfritt stål leder värme dåligt. Ungefär 25% av vad koppar gör. Vanligt svartstål har ca 50% och aluminium 75% av koppars värmeledningsförmåga. RF är även tungt, men mkt slitstarkt, som du säger.
Skillnaderna är t.o.m. större än så. Det finns tabeller där man kan se detta, t.ex.
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Thermal-conductivity

Re: Re: Värmeledningsförmåga.

haskell; sa:
bananmannen; sa:
Skillnaderna är t.o.m. större än så. Det finns tabeller där man kan se detta, t.ex.
http://www.nationmaster.com/encyclopedia/Thermal-conductivity

Så en diamantbelagd silverkastrull med ett värmetåligt & giftfritt nonstickskikt är vad vi vill ha till trangiat? ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips