|
|
|
|
|||
|
|||
|
Toppankare med spännband?
Tänkte fråga er som har god koll på material och säkerhet om det skulle fungera att bygga toppankare med hjälp av spännband? Nu pratar jag inte spännremma a la Ikea utan såna band man t ex fixerar bilar på släp med.
Jag förstår att man isf måste hålla kravet på oberoende fästpunkter, men är mer nyfiken på själva hållfastheten /säkerhete i materialet. Om så, hur låser man isf slingan? Min gissning är att den vanliga mekanismen i spännbandet blir en för osäker punkt när det gäller fall och att det är bättre med någon form av knop? Eller dka jag helt ge fan i att tänka på spännband? Synpunkter tack. |
|
|
|||
|
|||
|
Spontant känns det som att du får rätt mycket statiskt rep för priset av ett spännband, så varför bara inte använda det istället?
|
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
|
|
|
|||
|
|||
|
Då kan det vara läge att köpa på sig lite statiskt rep ändå
![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Tveksamt, jag ser flera nackdelar och inte mycket t fördelar. Spännband är starka men frågan är ju alltid hur starka och under vilka omständigheter. Statiskt rep eller slingmaterial är bättre. Via en webshop så har du grejerna hemma på 2 dar eller nåt.
|
|
|
|||
|
|||
|
Det håller säkert, och kan mycket väl rentav vara både starkare och slitstarkare men....
...men några meter tubband eller statiskt rep kostar inga pengar och då har du saker som är testade för just ditt ändamål. (Och som du vet inte haft närkontakt med bilbatterier eller andra otäcka grejer) |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|