|
||||
| Friluftsmat Recept, ingredienser mm |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Det här med lövbiff...
Har läst lite olika lösningar på det här med torkning av lövbiff, vad tycker ni? alt 1 strimla, steka, torka av fettet och torka i ugnen, eller alt 2 marinera och sedan torka i ugnen utan stekning först. Erfarenheter?
Undrar också om man kanske kan torka först och strimla sen. |
|
|
|||
|
|||
|
Alt 2 har jag alltid kört på. Varför skulle man steka först?
Anledningen till att strimla före torkning är väl att få större yta på bitarna, så vattnet dunstar snabbare -> effektivare torkning. |
|
|
|||
|
|||
|
Stuvningen blir i mitt tycke godare om du kör alternativ 2 som preparering.
|
|
|
|||
|
|||
|
Jag gör på följande sätt med lövbiff.
1. Banka ut så dom blir riktigt tunna 2. Marinera (marinad med främst soja) 3. strimla 4. torka (använder en frukt och bärtork) fungerar utmärkt med god smak |
|
|
|||
|
|||
|
Två frågor, jag har funderat lite på detta själv men fått lite funderingar så jag har tvekat.
Köper man tex torkat renkött så är det ju både vakumpackat och i kyldisk... 1. Hur förvarar man det när det är torkat? 2. Hur lång hållbarhet har det, hemma i skåp och ute i fält? |
|
|
|||
|
|||
|
Rätt eller fel men..
När det är öppnat brukar jag ha det i en plastpåse. Är jag hemma ligger den i kylskåpet, i fält så småningom i magen :-)
Jag har en torkad vakumförpackad bit som jag haft liggande i flera år nu i kylskåpet (jag vet, borde smaska i mig godsakerna men det har liksom inte blivit läge...) och det enda som händer är att saltet klumpar sig lite på ytan. Men det smakar fortsatt mumma när man karvar en bit. Någon med andra ideer...?. |
|
|
|||
|
|||
|
Citat:
2. Ingen aning faktiskt, det är så gott att det sällan blir liggande mer än nån eller några veckor Det här med vakuum- och kylförvaring på köpesköttet är nog bara för att maximera hållbarheten, inget som man behöver fnula med själv hemma i köket. Fast den här årstiden finns en viss fördel i att förvara det torkade köttet i kylen eftersom luftfuktigheten är så pass hög, man vill ju hålla det torkade köttet så torrt som möjligt. |
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|