Logga in
Aktuellt: Ett andetag
Friluftsguiden
Active Outfit - När utrustning blir roligare än friluftsliv.
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
Har du sett Sveriges nya butik för den bästa utrustningen?
|
||||
| Naturområden Ditt eget favoritområde? |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Betygsätt ämne | Visningsalternativ |
|
|
|
|
|||
|
|||
|
Fjällslätter och fjällplatåer
Jag tycker om att åka på segeltur med skidor och kite på fjällslätter och fjällplatåer. Vilka fjällslätter/fjällplatåer finns det i Sverige egentligen? Här är några som jag känner till:
|
|
|
|||
|
|||
|
Jag har sett lite bilder på kite-åkare (kanske det var du).
Är det inte lite knepigt att hinna se att det inte är några plötsliga hinder i ens väg när det går såpass fort? Många gånger, särskilt på fjället, upplever jag att det svårt att bestämma avstånd pga snön samt att det kan vara lite svårt med konturer. |
|
|
|||
|
|||
|
Vad kan vara bättre än alla frusna fjällsjöar?
|
|
|
|||
|
|||
|
Fruset hav. Bottenviken. Där finns större vidder än på fjällsjöarna och fjällslätterna. Europas största snövidd!
![]() Annars är fjällsjöarna mycket bra: ![]() Även lågfjällen, som t.ex. Långfjället/Grövelsjön är suveräna. Men fjällplatåerna har sin tjusning: ![]() ![]() Som sagt, finns det fler fjällslätter/fjällplatåer? Citat:
![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Härliga bilder! Verkar kul det där!
För att återgå till fjällplatåer som trådstartaren frågade om, då kanske Luohttolahko-platån i Sarek kan vara något. Den är nu inte alldeles platt precis, men vackrare område går knappast att finna enligt mig! God tur! Lars Östlin |
|
|
|||
|
|||
|
Jag googlade fram några bilder på Luohttolahko och den platån ser verkligen härlig ut! Tack för tipset
Det behöver inte vara helt platt. Det är bara kul med lite kuperad terräng. Fler tips? |
|
|
|||
|
|||
|
Vilken typ av skidor/bindningar brukar man använda?
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | Betygsätt det här ämnet |
|
|