Kostar det att tälta i Stockholms skärgård??

En släkting var och båtluffade och tältade i Stockholms skärgård för något år sedan och han påstår att det tas ut avgift när man tältar på tältplatserna och att det inte var tillåtet att tälta någon annan stans.

Mig veterligen så gäller allemansrätten i hela Sverige, även Stockholms skärgård stämmer inte det?

Gällande naturreservaten finns följande att läsa på skärgårdsstiftelsens hemsida att läsa

"Inom naturreservaten får du tälta i två dygn på samma plats därefter krävs tillsynsmannens tillstånd. Inom några naturreservat finns särskilda tältplatser och där är tältning på övrig mark i allmänhet inte tillåten."

Är det någon som vet vilka öar som har dessa avgifter?
Vilka naturreservat har tältningsförbud?
 
Stockholms skärgård är väldigt stort - så det finns säkert utrymme för allt möjligt. Väldigt många öar är fulla av fritidshus och där kan det vara svårt att utöva allemansrätten. - Jag har tältat i skärgården och jag har inget betalat.
 
Han tältade väl på någon anvisad plats med faciliteter.

Du behöver inte betala annars. Det kan dock vara svårt att få tag på färskvatten.
 
Båtluffning & tältning

Jag var ute och båtluffade i två veckor skärgårn förra sommaren, det berodde lite på var man tältade vad som gällde. T ex på Arholma fanns det en fin tältplats med toa helt gratis (vaten vid dansbanan), Sandhamn har tältförbud på hela ön (vilket jag inte fick veta dan efter jag sovit över där... Utö var det tältförbud förutom på campingen, Rödlöga fick jag tips om fin tältplats i Rödlögaboden.
 
Det finns också alltid stollar som nonchalerar allemansrätten, och antingen jagar bort folk eller kräver betalt för att det är "privat" mark.

Det är naturligtvis helt fel. Ett exempel på en mälarö där det verka bo nåt p-cko är Kurön. Där finns det skyltar om att tillträde är förbjudet och att det är privat. Skyltarna har föhoppningsvis numera nästan förstörts av väder och vind, men jag hörde av en kompis som varit ute och paddlat med långväga gäster att det kommit en person för att ta betalt för att de klivit iland.

Ön är naturligtvis så stor att den inte kan betraktas av tomt, och det skulle inte fövåna mig om den egenmäktige personen dessutom har en tomt på ön, men inte äger hela ön...

Rent allmänt kan det dock vara klokt med lite kartstudier och surfning innnan man ger sig ut. Det finns ju ganska gott om reservat och även fågelskyddsområden. Ofta är det välskyltat men inte alltid. Det är inte heller så ofta som de specifika restriktionerna finns anslagna på just den ö man befinner sig på.
 
Vid en paddling för några år sedan tältade vi på Grinda. En natt (på vägen ut) slog vi upp tältet på en strand men på morgonen blev vi tillsagda av en tillsynningsman att det endast var på anvisad plats som tältning var tillåten. I slutet av paddlingen blev det en natt till på Grinda - denna gång på den anvisade platsen. Och där fick vi betala.

Om de verkligen hade stöd för detta vet jag inte. Men å andra sidan är det kanske inte helt omotiverat på relativt hårt belastade platser som Grinda.

I övrigt har jag aldrig varit med om att betala något vid tältning i Stockholms skärgård.

/Niclas
 
"Torken" Kurön

Mezzner; sa:
Det finns också alltid stollar som nonchalerar allemansrätten, och antingen jagar bort folk eller kräver betalt för att det är "privat" mark.

Det är naturligtvis helt fel. Ett exempel på en mälarö där det verka bo nåt p-cko är Kurön. Där finns det skyltar om att tillträde är förbjudet och att det är privat. Skyltarna har föhoppningsvis numera nästan förstörts av väder och vind, men jag hörde av en kompis som varit ute och paddlat med långväga gäster att det kommit en person för att ta betalt för att de klivit iland.

Kurön är ett undantag från allemansrätten. Här finns en "tork" alkoholistanstalt som drivs av Frälsningsarmén. Det är landstigningsförbud för allmänheten enligt en förordning som är ca 100 år gammal. Kurön är en del av vårt kulturarv med en bra verksamhet som fortfarande pågår och ligger vackert vid Södra Björkfjärden. Man har egen båtförbindelse med Adelsö och den kan man om man inte är alltför många snällt få följa med om man behöver passera Västeråsrännan som långfärdsskridskoåkare vintertid.

Skyltarna vid strandkanten stadgar om vite för rusdrycksinförande på ön etc.

Thure
 
Enligt Skärgårdsstiftelsen är tillåtet att tälta fritt i två dygn på samma plats inom naturreservaten därefter krävs tillsynsmannens tillstånd.

Inom några naturreservat finns särskilda tältplatser och där är tältning på övrig mark i allmänhet inte tillåten. Enligt uppgift från en tillsyningsman jag prata med förra sommaren finns sådana naturreservat, där tältning endast får ske på särskild plats, på Utö och Bullerön.

Lennart
 
Re:

thureb; sa:
Kurön är ett undantag från allemansrätten. Här finns en "tork" alkoholistanstalt som drivs av Frälsningsarmén. Det är landstigningsförbud för allmänheten enligt en förordning som är ca 100 år gammal. Kurön är en del av vårt kulturarv med en bra verksamhet som fortfarande pågår och ligger vackert vid Södra Björkfjärden. Man har egen båtförbindelse med Adelsö och den kan man om man inte är alltför många snällt få följa med om man behöver passera Västeråsrännan som långfärdsskridskoåkare vintertid.

Skyltarna vid strandkanten stadgar om vite för rusdrycksinförande på ön etc.

Thure

Det var ju intressant och oväntat. Frågan är förstås hur man kan få reda på detta (på annat sätt än utsidan!).
På sjökort och kartor har jag aldrig sett nåt och jag har t o m ett sjökort som är från förbudets begynnelse.
Som vanligt gäller ju att det oftast är enklare att få acceptans för en avvikelse från det normala (i det här fallet allemansrätten) om man är tydlig med skälen.

Gäller tillträdesförbudet hela ön?

De skyltar jag sett har bara angivit att det är privat område och tillträdesförbud eller liknande. Inget stod om rusdrycker. Skyltarna har jag bara sett på den del som vetter mot Ridön (sydvästra hörnet av Kurön). Möjligen har jag sett skyltar (som jag dock nonchalerat) längs södra stranden också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FiaStina Tälta i Florarna? Vandringsleder 4
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 0
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Resgladfilur Tälta hela höga kustenleden -fungerar det? Vandringsleder 6
AngryConsultant Roslagsleden - Var är bra att tälta? Vandringsleder 4
vandrafjäll Förslag på fin led med möjlighet att tälta på Vandringsleder 5
sigge_ Tips tälta i götaland, nybörjare med hund Vandringsleder 0
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
roblyn Tälta i naturen (Varberg - Uddevalla) Vandringsleder 3
fekki Tälta på John bauerleden (i närheten av Jönköping/Gränna) en natt Vandringsleder 3
Seblin99 Vandra och tälta i Skåne, med barn. Vandringsleder 1
Esko747 Tälta någonstans vid Upplandskusten? Vandringsleder 3
Dalu0700 Tälta med barn Vandringsleder 3
MagdaåJohan Tälta/bo på Öland (främst norra) Vandringsleder 6
tofo Tälta på Öland, Mörbylångaleden Vandringsleder 4
thansson35 Tälta i Malmötrakten Vandringsleder 3
Mr. Red Tälta på Öland Vandringsleder 4
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
JAD Vandra och tälta i blekinge skärgård Vandringsleder 3
b_luthman tälta runt uppsala Vandringsleder 2
Arne L Stockholms gröna kilar borta? Vandring Lördag Vandringsleder 0
Jörgen Fjaderlatt.se Hur vandra i Stockholms skärgård? Vandringsleder 15

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...