Sörmlandsleden ett par dagar i juni!

Hej!

Jag ska vandra ett par dagar på Sörmlandsleden i sista veckan i juni! Det som jag skulle vilja ha hjälp med är att komma fram till var jag behöver starta om jag ska ha Eskilstuna som mitt slutmål! Antal övernattningar kan variera, men minst ett par nätter i alla fall! Jag kommer vara i Stockholm dagarna före jag tänkte starta och vill nu ha tips om var jag kan starta om jag tar någon form av lokal transport från södra Stockholm (buss, pendeltåg, tåg)!

/Andreas
 
6 dagar så kan du starta i Åkerstyckebruk, tåg till Strängnäs, buss till Åker.
3 dagar Malmköping via Hälleforsnäs till Eskilstuna, tåg till Eskilstuna, buss till Malmköping.

Har själv gått stäckan Eskilstuna - Åkerstyckebruk men som snabbast på 8 dagar med att jag dels legat på samma ställe två dagar och dessutom gjort en massa avstickare. Delen Malmköping - Åker har jag som exempel gått på både 2, 3 och 4 dagar...
 
6 dagar så kan du starta i Åkerstyckebruk, tåg till Strängnäs, buss till Åker.
3 dagar Malmköping via Hälleforsnäs till Eskilstuna, tåg till Eskilstuna, buss till Malmköping.

Har själv gått stäckan Eskilstuna - Åkerstyckebruk men som snabbast på 8 dagar med att jag dels legat på samma ställe två dagar och dessutom gjort en massa avstickare. Delen Malmköping - Åker har jag som exempel gått på både 2, 3 och 4 dagar...

Tack för tipset men passar det mig!

3 dagar är max, ska ju hinna med ett par dar i Eskilstuna innan jag ska åka hem igen! Måste jag åka till Eskilstuna för att ta buss till Malmköping? Finns det ingen annat alternativ?

Låt mig beskriva lite närmare hur jag reser den veckan. Jag bor i Oslo, så jag åker därifrån till Stockholm! Jag kommer till Stockholm den 18 eller 19 juni och ska bo hos familj i Vårberg! Tisdag eller onsdag, den 22 el 23 juni hade jag tänkt att börja vandringen mot Eskilstuna och har inte fler dagar än resten av den veckan till att vandra mot Eskilstuna (och spendera tid med mina föräldrar) för att sen på söndag den 27 juni åka hem igen (med buss från E-tuna till Oslo)! Det betyder att jag kan vandra från tisdag den 22 till fredag den 25. Det är tre nätter, fyra dagar!


/Andreas
 
Hej!

Jag ska vandra ett par dagar på Sörmlandsleden i sista veckan i juni! Det som jag skulle vilja ha hjälp med är att komma fram till var jag behöver starta om jag ska ha Eskilstuna som mitt slutmål! Antal övernattningar kan variera, men minst ett par nätter i alla fall! Jag kommer vara i Stockholm dagarna före jag tänkte starta och vill nu ha tips om var jag kan starta om jag tar någon form av lokal transport från södra Stockholm (buss, pendeltåg, tåg)!

/Andreas

Jag kom precis hem från en vandring från Läggesta till Malmköping med två övernattningar. Till Läggesta går det SJ-tåg från Stockholm och från Malmköping går det hyfsat frekventa bussar till Eskilstuna. http://www.lanstrafiken.se/sormland.

Vi övernattade vid vindskydden vid Bredsjön och vid Ösjön vilket blev dagsetapper på ca 20km+24km+17km. Ösjön måste nog vara ett av Sörmlandsledens vackrast belägna vindskydd. Helt underbart. I övrigt fin vandring där man också kan göra ett stopp vid Skottvångs gruva.

/John
 
Jag kom precis hem från en vandring från Läggesta till Malmköping med två övernattningar. Till Läggesta går det SJ-tåg från Stockholm och från Malmköping går det hyfsat frekventa bussar till Eskilstuna. http://www.lanstrafiken.se/sormland.

Vi övernattade vid vindskydden vid Bredsjön och vid Ösjön vilket blev dagsetapper på ca 20km+24km+17km. Ösjön måste nog vara ett av Sörmlandsledens vackrast belägna vindskydd. Helt underbart. I övrigt fin vandring där man också kan göra ett stopp vid Skottvångs gruva.

/John

Tack för tipset, låter som en bra tur. Ser bättre ut än den delen av leden som går mellan Katrineholm och Eskilstuna, som jag har funderat på. Men om det finns bussar från Malmköping till Eskilstuna hyfsat frekvent så kan ju även det passa!

/Andreas
 
Tack för tipset, låter som en bra tur. Ser bättre ut än den delen av leden som går mellan Katrineholm och Eskilstuna, som jag har funderat på. Men om det finns bussar från Malmköping till Eskilstuna hyfsat frekvent så kan ju även det passa!

/Andreas

Från Vårberg, buss 740 till flemingsbergs station. Därifrån fjärrtåg till läggesta. Vandring till Malmköping och buss upp till Eskilstuna. Sett till kommunikationer och naturskönhet blir det som ovan skribent en klar rekommendation.

Ha några trivsamma dagar på leden!

Må väl
/GuteS
 
Från Vårberg, buss 740 till flemingsbergs station. Därifrån fjärrtåg till läggesta. Vandring till Malmköping och buss upp till Eskilstuna. Sett till kommunikationer och naturskönhet blir det som ovan skribent en klar rekommendation.

Ha några trivsamma dagar på leden!

Må väl
/GuteS

Tack för det tipset. Desto mer jag ser på den här etappen desto mer lutar det åt att väljer att gå här :)

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
LoaferTherapy Sörmlandsleden nybörjare Vandringsleder 6
Ut i skogen Sörmlandsleden - övernattning kring Tullgarn? Vandringsleder 8
starmac Tältplats runt Södertälje (Sörmlandsleden) Vandringsleder 11
Ldf Sörmlandsleden med barn, en etapp i taget.. Vandringsleder 8
Carro16 Sörmlandsleden från Gnesta till Malmköping Vandringsleder 2
Kogoyo Sörmlandsleden från Eskilstuna eller andra startpunkter Vandringsleder 17
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Gunnar81 Skärmskydd på Sörmlandsleden längs etapp 57 (Tullgarns slott - Kasholmen)? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
fekki Sörmlandsleden just nu Vandringsleder 6
Ändreas Sörmlandsleden nu i helgen Vandringsleder 20
xtrem Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
iknor Sällskap på Sörmlandsleden? Vandringsleder 0
Gunnar81 Mycket vildmarkskänsla på Sörmlandsleden (etapp 11-15) Vandringsleder 2
fekki Mygg i september på sörmlandsleden Vandringsleder 4
FarmerJoe Sörmlandsleden Handen till Tyresta By Vandringsleder 9
Coachmike Roslagsleden eller Sörmlandsleden i nov? Vandringsleder 4
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
CamillaMelbeus Boende Sörmlandsleden Vandringsleder 3
myrddraal sörmlandsleden vindskydd/raststuga Vandringsleder 6
karinfg Tältplatser längs Sörmlandsleden Vandringsleder 4
Miang Newbie på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
spix sörmlandsleden Vandringsleder 1
Gunnar81 Fin etapp på Sörmlandsleden: Etapp 6 mellan Paradiset och Lida Vandringsleder 1
UnderEnTarp Sörmlandsleden, etapp 15 till 24! Vandringsleder 15
freddeu Bästa helgetapperna på Sörmlandsleden Vandringsleder 6
ljungman Sörmlandsleden 1-5/8 Vandringsleder 5
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Still Alive Nedskräpning längs med Sörmlandsleden Vandringsleder 13
GuteS Vandringsguide Sörmlandsleden Vandringsleder 3
helmutlotti Sörmlandsleden: Semikollektivt max 20km Vandringsleder 5
V. Väderhatt Två bitar av Sörmlandsleden mot Nynäs: Är dom vackra att gå? Vilken är roligast? Vandringsleder 2
kenny_lex Alternativa vid Sörmlandsleden? Vandringsleder 1
GuteS Sörmlandsleden Nyköping-Nävekvarn Vandringsleder 1
780615 Sörmlandsleden Läggesta-Malmköping Vandringsleder 14
helmutlotti Sörmlandsleden: inbrott i bil vid stora Alsjön Vandringsleder 11
Reithner Är detta en vettig planering? (Sörmlandsleden) Vandringsleder 23
grodanbolle Sörmlandsleden Vandringsleder 0
granfront Sörmlandsleden Vandringsleder 3
andy-l Sörmlandsleden - Skottvångs gruva? Vandringsleder 3
Joakim Ambrosson Sörmlandsleden Vandringsleder 1
fredrik73 Inför ensamvandring på Sörmlandsleden Vandringsleder 42
Branten Etapp 15 på Sörmlandsleden - skärmskydd? Vandringsleder 3
BKD Etapptips Sörmlandsleden Vandringsleder 2
sockersmulan sörmlandsleden Vandringsleder 6
tfs_johan Grillplats sörmlandsleden etapp 1 Vandringsleder 2
hugbe Sörmlandsleden etapp 27-31 Vandringsleder 0
plax Sörmlandsleden runt. Vandringsleder 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...