Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1.Det är användningsområdet/arbetsuppgiften som bör avgöra vilken typ av kniv och stål man väljer.
2.Ett förhållandevis enkelt beslut som de flesta verkar krångla till i onödan :).
3. Svårigheten kan ibland vara att välja mellan två eller flera knivar med liknande stål, prisnivå och övriga egenskaper när de ställs mot varandra. Då blir det lätt att man snöar in på smådetaljer och förstorar deras (smådetaljernas) betydelse.

~Paul~

1. Såklart!
2. Ett lätt beslut för dig och mig kanske... men garanterat inte för de flesta.;)
För 20 år sedan hade jag inte klarat det. Det är först de sista fem åren jag tycker att jag har skaffat mig tillräckligt stora kunskaper för att lätt kunna fatta beslut i dessa frågor.
Betänk hur många det är som faktiskt inte har en aning om (eller överhuvudtaget är intresserade av) stålsorter, värmebehandlingar, slipningar, bladformer, etc., och än mindre tänkta användningsområden.
Med tanke på hur många konstiga och ofunktionella knivar det kommer ut varje år funderar jag ibland på om ens alla som jobbar med knivar alltid vet!
3. Känner igen mig...;)

/Lux
 
1. Såklart!
2. Ett lätt beslut för dig och mig kanske... men garanterat inte för de flesta.;)
För 20 år sedan hade jag inte klarat det. Det är först de sista fem åren jag tycker att jag har skaffat mig tillräckligt stora kunskaper för att lätt kunna fatta beslut i dessa frågor.
Betänk hur många det är som faktiskt inte har en aning om (eller överhuvudtaget är intresserade av) stålsorter, värmebehandlingar, slipningar, bladformer, etc., och än mindre tänkta användningsområden.
Med tanke på hur många konstiga och ofunktionella knivar det kommer ut varje år funderar jag ibland på om ens alla som jobbar med knivar alltid vet!
3. Känner igen mig...;)

/Lux
Ja, så är det. En stigande kunskapsnivå gör förstås valet enklare. Dessutom borde själva mängden info man hittar på webben underlätta för dagens potentiella knivköpare.

Folk är dock lustiga i sina val. På ett annat forum hade jag att göra med några "yngre" användare som önskade hjälp med val av kniv. Efter en hel del resonerande fram och tillbaka så trodde jag att ämnet var uttömt och dessa individer var på väg att investera i en juste kniv.

Döm av min förvåning när det slutgiltiga valet föll på en överbyggd "vulgäramerikansk slipad kofot". Argumentet var att den såg fräck ut!?!

~Paul~
 
Ja, så är det. En stigande kunskapsnivå gör förstås valet enklare.
1. Dessutom borde själva mängden info man hittar på webben underlätta för dagens potentiella knivköpare.

2. Folk är dock lustiga i sina val.
På ett annat forum hade jag att göra med några "yngre" användare som önskade hjälp med val av kniv. Efter en hel del resonerande fram och tillbaka så trodde jag att ämnet var uttömt och dessa individer var på väg att investera i en juste kniv.

3. Döm av min förvåning när det slutgiltiga valet föll på en överbyggd "vulgäramerikansk slipad kofot". Argumentet var att den såg fräck ut!?!

~Paul~
1. Instämmer, fast å andra sidan har mängden felaktig eller bara dålig information heller aldrig varit större.

2. I tidiga tonåren var jag övertygad om att jag köpt världens bästa kniv och att jag aldrig skulle behöva köpa någon mer kniv i hela mitt liv...
Jag hade nämligen köpt en riktig Rambo-kniv med ihåligt handtag på Hobbex.
Jag hade fel på båda punkterna, he he...;)

3. Ibland predikas det för döva öron...

/Lux
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...