Skidra runt Luleå

Jag VET att det är galet länge kvar till skidsäsongen men jag frågar nu när frågan vill ut.

Jag ska upp till Luleå till jul och vill ha mig en skidtur på en sisådär tre-fyra dagar med pulka och tält. Isen ser ofta fin ut men finns nån rekommenderad rutt för tur och tält? Har hittat info om isvägarna - kanske kan det vara lämpligt att skidra ut mot någon av öarna och tillbaka?

Vem har erfarenhet av turskidåkning i Luleåtrakten?
 
Svår tid på året

Just runt jul kan det vara lite lynnigt. Det kan vara från -30 till regn. Vi brukar få en blida efter första köldknäppen och är den sen kan du råka ut för den. Eller så har snön riktigt dålig bärighet.

Ett "normalår" bör du kunna skida ut till närmaste öarna men längre ut är det oftast skridskor som gäller vid den tidpunkten. Betydligt mer stabilt är det bara några mil inåt landet, typ Boden.

I skärgården skulle jag nog vid den tiden välja att skida från Mörön eller Alhamn i södra skärgården eller från Brändön med sikte mot Råneå om det ligger snö. I inlandet skulle jag välja att skida runt ett större sjösystem typ Hovlös för att kunna nyttja isen om det är besvärligt i skogen. Myrarna fungerar om det inte är för löst eller för varmt.

Gör upp plan A, B och C så kommer du ut på en bra ur. Och hoppas på norrsken.

/Tommy
 
TACK Tommy!

OK så isen är min plan A och jag får väl se hur mycket lössnö det är eller om det bara är skridskoföre.

För plan B och C kanske jag måste lämna isen? Det gillar jag inte alls, jag var ute efter ett låtsasgrönland (ni vet, stirra ned på skidorna och vägra lägga märke till att det finns träd i horisonten). Men vad skulle alternativet vara? Redan Boden är ett säkrare kort enligt Tommy, men finns där nån plats som skulle kunna tjäna som mitt låtsasgrönland i fyra dagar?

jag skidrade ett par dagar på torne träsk efter en tur på kungsleden i påsk. det var jättejättefint. finns något liknande nån kan rekommendera fast lite närmare luleå?
 
Myrstråk

Om du söker dig några mil innåt landet kan långsträckta myrstråk (går oftast ihop med varandra) vara ett alternativ. Även om du har skog på sidorna blir det ett platt vitt åkande med några "överfarter" genom mindre skogspartier. Jag brukar åka mellan Piteå och Arvidsjaur, underbart runt juletid och normalt mer snö än närmast kusten.
 
Om du söker dig några mil innåt landet kan långsträckta myrstråk (går oftast ihop med varandra) vara ett alternativ. Även om du har skog på sidorna blir det ett platt vitt åkande med några "överfarter" genom mindre skogspartier. Jag brukar åka mellan Piteå och Arvidsjaur, underbart runt juletid och normalt mer snö än närmast kusten.

piteå är definitivt tillräckligt nära! myrstråk funkar.

har du åkt från piteå till arvidsjaur eller menar du att du har åkt på lite olika myrar som befinner sig nånstans mellan dessa två orter? idén att åka från en ort till en annan tilltalar mig onekligen!
 
Om nu inte isarna runt Luleå håller tänkte jag mig att inlandet skulle kunna fungera för min fyradagarstur. En skotertokig kusin tipsade om skoterled.org som visar skoterleder (ingen i närheten av Luleå dock?).

Nu funderade jag på om det är så poppis med skidåkare på skoterleder. Det är ju perfekt för mig att åka på, men såna som kör upp lederna vill säkert inte ha mig i vägen. Finns regler (skrivna, oskrivna)?
 
Det är inget problem att åka skidor på en skoterled, du lär ju hinna ur spåret innan de kommer farande. Men frågan är väl bara åter om de verkligen kör upp skoterleder så tidigt på säsongen?
 
Om nu inte isarna runt Luleå håller tänkte jag mig att inlandet skulle kunna fungera för min fyradagarstur. En skotertokig kusin tipsade om skoterled.org som visar skoterleder (ingen i närheten av Luleå dock?).

Nu funderade jag på om det är så poppis med skidåkare på skoterleder. Det är ju perfekt för mig att åka på, men såna som kör upp lederna vill säkert inte ha mig i vägen. Finns regler (skrivna, oskrivna)?

Kanske de här länkarna kan vara till hjälp...
http://www.lulea.se/forinvanare/fri...oterleder.4.6ebed23a109d954a359800014240.html
http://www.kartman.se/forum/viewforum.php?f=18
Inga problem att skidra efter skoterlederna, ömsesidig hänsyn fungerar för det mesta. I terräng brukar jag på skidor hålla av, på sjöar väjer skotrarna.

Men som nån skriver, inte säkert att det är mycket uppkört vid jul, beror helt på snöläget. De senaste vintrarna har vi haft rejält med puder i början på snösäsongen vilket försvårar skidåkningen avsevärt...
 
tack för svar och länkar. jag epostade frågan till personen som står bakom webbplatsen skoterled.org och han svarade att han trodde att skoterförare har väjningsplikt för skidåkare på skoterlederna. det gör mig kanske inte mer poppis, men skönt ändå att veta att jag har rätt att vara där på mina skidor.
 

avslutad210712

Gäst
Om nu inte isarna runt Luleå håller tänkte jag mig att inlandet skulle kunna fungera för min fyradagarstur. En skotertokig kusin tipsade om skoterled.org som visar skoterleder (ingen i närheten av Luleå dock?).

Nu funderade jag på om det är så poppis med skidåkare på skoterleder. Det är ju perfekt för mig att åka på, men såna som kör upp lederna vill säkert inte ha mig i vägen. Finns regler (skrivna, oskrivna)?

Finns inga direkta regler vare sig oskrivna eller skrivna MEN eftersom det är en skoterled så anser i alla fall jag att skidåkaren lämnar leden och släpper fram skotrarna. Finns otaliga exempel på skidåkare som inte släpper fram skotrarna och dessutom blir arg på skoterförarna för att de kör efter en skoterled!!!!!!

Jag är skidåkare och inte skoteråkare så jag har inget egenintresse i min ståndpunkt.
 
Åker ofta på skoterled med och utan hund,och håller mej åt sidan för skotrar,upplever inga problem från något håll.Ömsesidig hänsyn.
Dock finns ibland (företrädesvis) skidturister som rastar (med mat etc) på leden eller så nära att om en ryggsäck rasar ikull kunde den bli överkörd.
Finns en historia hemifrån där några turister slagit läger (matrast) på leden och en man kom körande. Frågade om de kunde flytta sej åt sidan.Svar :Nej;då körde han över grejerna.
Sant eller skröna,vet ej.
 
De officiella skoterlederna som i samarbete med berörda kommuner, lokala intresseorganisationer (skoterklubbar) och markägare slagits fast finns upptagna i tryckta publikationer (en för Norrbotten och en för Västerbotten) och finns att hitta på http://www.skoterkarta.se. De uppdateras varje år och bygger som sagt på kvalitetssäkrad information. Det finns för övrigt ett ganska stort antal mil skoterleder i Luleåområdet (och övriga fyrkantenområdet).
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...