Kartor över Kuststigen?

Jag har spanat in Kuststigen i Bohuslän, det verkar vara en himla fin led. Enligt uppgift finns det ett karthäfte över leden, vet någon hur man enklast får tag på den? Jag har kontaktat Uddevalla turism, som dock inte hade någon. Någon som lyckats beställa ett ex och vet var jag kan vända mig?

(Vore det inte bra om någon samlade alla sådana här ledbeskrivningar på ett ställe, förresten? Jag gissar dock att efterfrågan är skral... :()
 
Nordsjöleden = Bohusleden, Nordsjöleden <> Kuststigen

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=32551&page=3

Nordsjöleden genom Bohuslän sammanfaller fortfarande med Bohusleden, öster om Uddevalla-Munkedal, och är knappast "kustnära" (jaja, allt är relativt...) ;)

Kuststigen går bl a över Tjörn och Orust, så kolla med turistbyråerna där om det inte nappar i Uddevalla.
Sen finns det också ett helt nät av leder i Sotenäs (Soteleden), men jag vet inte om de ingår i Kuststigen.
 
Bohusläns museum i Uddevalla bör ha den.

Jag köpte min på turistbyrån i Grebbestad, så där finns den definitivt.

Stora delar av Soteleden ingår i Kuststigen, men Kuststigen omfattar mer (inom Sotenäs Kommun); exv leden runt Bohus-Malmön och Bua hed.
 
Sådär, jag fick precis hem ledbeskrivningen från Bohusläns Museum. Klockrent! Återstår att se om någon vandring hinns med, dock... :(
 
Hej! Vi råkade också ut för att markeringen försvann vid Hällesdalen. Då jag kom hem och såg på en karta insåg jag att vi kommit in i Stenungsunds kommun. Jag har klagat till dem men inte fått något svar. För övrigt tycker jag att Kuststigen är en fantastiskt fin och omväxlande vandringsled. Här är en länk till bilder som jag tagit på våra vandringar hittills: http://ingemar.fridsamt.se/#home
 
Bra märkning i båda riktningarna av Kuststigen finns nu mellan Kolhättan - Hällesdalen - Grötån - Långevattnet - Ljungskile. Vid Hällesdalen överensstämmer inte märkningen fullt ut med den som finns på karta i boken om Kuststigen.
Anders
 
Köpte ett häfte med kartor på turistbyrån i Uddevalla trots att de sa att det skall komma ett nytt material under våren. Då jag har för vana att inte lita på dessa typer av utfästelser tog jag risken att "förlora" de 50 kr som häftet kostade ;)
Då jag nu köpt ett häfte ansåg jag att det var bästa att utnyttja det så den 2-jan inledde jag året med att vandra "hemifrån" 2km norr Råssbyn till Lyckornas camping söder om Ljungskile via Kuststigen. Leden är på hela sträckan från Råssbyn till Ljungskile dåligt märkt så kartan var bra att ha men då leden till största delen går på mindre vägar är det hyfsat lätt att orientera sig. Jag har tidigare funderat på att vandra "hemifrån" till Lyckorna- Backamo(där bohusleden ansluter)- vidare norr ut till Uddevalla och tillbaka via kuststigen från snäckskalsbankarna men då Kuststigen i stort sett enbart gå vi vägar(större och mindre) tror jag inte längre att det blir av. Sträckan Lyckorna-Backamo är i stort sett bara större väg.
Bifogar mitt gpx-spår (forumet godtog inte .gpx så den är zip:ad)
 

Bilagor

  • Spår_KUSTSTIGEN_20130102.zip
    19.2 KB · Visningar: 1,216
Hejsan!
Det kommer en ny bok om Kuststigen under 2013. Med kartor och nya beskrivningar. Exakt datum för utgivning är ännu inte fastställt, men som sagt den kommer.

Viktigt att poängtera är, att målet och syftet med Kuststigen är att på bästa sätt kunna vandra så kustnära som möjligt och att det ska vara vara förhållandevis lätt att vandra. Detta för att ge förutsättning för och attrahera de som inte har vanan, fysisk förmåga m.m. för att ta sig fram i allsköns typer av skogsterräng. Leder i dylik terräng finns det redan mer än gott om. Med lite kritiska ögon måse man säga att de riktar sig till redan "frälsta", en skara personer som tenderar att blir allt färre till antal.

Väljer man att "anlägga" en kustnära vandringsled måste man mer än i andra trakter anpassa sig till många intressen. Många bor här. Vissa anser att det är spännande med en led, stimuleras av att se människor under vandring. Andra vill ha enskildhet vid det hus som ibland köpts för miljontals kronor. Detta måste respekteras. Konsekvensen blir att leden blir slingrig, ibland efter kust för att sedan sticka in i inlandet. Och att leden måste förläggas efter mindra vägar, vilka många gånger har en spännande historia. Dessutom, går man några tillsammans finns utrymme att gå i bredd för samtal.

Det pågår en succesiv uppdatering av märkningen. Detta med med utgångunkt från vad en bra märkning är - för den enskilde och inom rimlighetens gränser. Man vet att det finns personer, som från en märkning måste se nästa för att våga gå vidare. Det är bara att konstatera och ställa sig frågan om man ska anpassa märkningen av en led efter dessa personers förmåga. Både ja och nej. Ja - efter vissa sträckor för att tillmötesgå dessa personer. Nej - efter hela sträckan. Det faller på sin orimlighet.

Under våren kommer ett antal personer med olika behovsnivåer av märkning att skickas ut för provvandring efter Kuststigen i första hand mellan Uddevalla - Ljungskile. Bra är om dina synpunkter kan läggas till dessa personers. På det sättet arbetar vi tillsammans för en bra led.

Anders
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...