Ultralätt 700-milasommar

Mat?

Det låter spännande! Det har diskuterats mycket om att ha lättpackning bland annat här på Utsidan - lätta grejor osv. Men en sak undrar jag över: Mat! Hur fixar man mat under 700 mils vandring? Hur vet man hur många dagar det behövs? Det låter som att leden passerar byar och orter ständigt??

Undrar Jonas...
 
Ja, de här lederna passerar ju "ständigt" vägar och samhällen. Det vill säga med 10-20 mils mellanrum, och ibland oftare. Det varierar naturligtvis mellan de olika områdena och staterna. Så Brian, som kommer att röra sig snabbt och gissningsvis gå minst 35 kilometer om dagen, räknar alltså inte med att bära mat för mer än maximalt 3 dagar.

Vanligen använder sig långvandrare av en s k "drop-box". En låda med utrustning och mat som de hela tiden postar vidare från ett postkontor till ett annat i samhällen där de gör sina strandhugg. Viss mat köper man på plats, andra saker har man köpt och paketerat i förväg och postar till sig själv.

Jörgen
 
....................

Vanligen använder sig långvandrare av en s k "drop-box". En låda med utrustning och mat som de hela tiden postar vidare från ett postkontor till ett annat i samhällen där de gör sina strandhugg. Viss mat köper man på plats, andra saker har man köpt och paketerat i förväg och postar till sig själv.

Jörgen

Så kunde man göra i de Svenska fjällen också förr, när det fortfarande fanns lokala postkontor.
 
Från Fjäderlätt.se:
Brian, som är en ödmjuk och genomsympatisk kille, berättade när jag träffade honom hösten 2007 att han hade planer på att sluta sitt jobb som revisor och bli vandrare på heltid. Eller åtminstone halvtid.

Detta låter ju som en ganska behaglig tillvaro, men man kan ju undra hur man finansierar denna typ av liv?
 
Från Fjäderlätt.se:


Detta låter ju som en ganska behaglig tillvaro, men man kan ju undra hur man finansierar denna typ av liv?

Tanken var att de 4-5 månader som han inte vandrar jobbar han ihop pengar och lever billigt. Han har dessutom sålt sitt hus, så det har väl gett en del pengar på banken. Brian är revisor så jag inbillar mig att han relativt lätt kan få jobb under arbetstoppar i den branschen kopplat till bokslut, deklarationer etc.

Men mest handlar det väl om att våga. Och att vara singel underlättar ju en hel del :)

Jörgen
 
Det som kostar är att inte arbeta. Men inte ens jag, som är pensionär, skulle ge mig in på ett sådant äventyr.

Vad menar du? Det är inte så dyrt att resa om man känner för det och speciellt om man planera att laga sin mat och bo i tält. Det som kostar är alla fasta utgifter man har i hemma och kan man minska dem så kan man nästa leva gratis. Varför ska man ha lägenhet, bil osv när man reser?

Jag brukar vara på cykeltur 9-10 månader om året och det fungerar bra....

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...