Hur kommer man till Gotland?

Jag undrar hur folk i allmänhet tar sig till Gotland på ett säkert vis? Visserligen har jag seglat dit (från Lansort) en gång, men då var det inte jag som var "kapten" och hade därför inte tänkt så mycket på säkerhets aspekten. Saken är nämligen den, att jag har ingen VHF-radio på min båt. Detta går kanske bra under förutsättning att det är så många andra båtar ute att man kan hoppas på att någon kan se en nödraket. Hur ensam på sjön är man egentligen när man seglar till Gotland? När jag seglade dit (på natten) var det ganska tomt, är det lika tomt på dagen? Vid vilken tid på dygnet ska man segla om man vill ha sällskap? Har du några tips på hur man behåller en hög säkerhet utomskärs? (Då menar jag -hur man behåller möjligheten att kunna kalla på hjälp om det kniper, om man inte har en VHF?) Ska man skaffa en epirb (eller vad det nu heter)?
 
Segla till Gotland!

Hej Arvid!

Först måste jag säga att det är mkt bra att du tänker på säkertheten då du ska ut på havet! Alla gör tyvärr inte det!

Jag har seglat rätt mycket, bland annat till Gotland ett 10-tal ggr (Nåja Gotland Runt i alla fall). Jag har sett Östersjön alltifrån spegelblank till upprorisk i 30 m/s. Med anledning av detta vill jag säga att det viktigase du bör tänka på är tajmingen och att du känner till väderprognosen.

Det hela beror ju också mkt på vilket färdmedel du använder dig av. Om du har tänkt att paddla eller åka lustyacht! Jag antar att du tänkt segla (i en mindre båt kanske). Man kan ju korta ner resan genom att gå via Byxelkrok på Öland eller kanske Oskarshamn eller Västervik. Detta gör ju att man för en kortare översegling och kan planera vädret bättre. Se hur som helst till att inte angöra någon kust i smymning eller nattmörker, om du inte är en van seglare/navigatör.

Idag då GPS navigation finns tillgänglig för oss alla kan man i alla fall känna sig ganska så säker på sin position. Jag har sett skrämmande exempel på folk som "missat" Öland under hemseglingen från Gotland... Gör inte det är du snäll och se till att inte ha bråttom, du kanske behöver vänta in bra väder för hemfärden.

Vad gäller antalet båtar där ute så är det klart att man ser fler under dagen än under natten. Man bör hålla sig undan för den snabba Gotlandfärjan. Den ser inte alla båtar och är extremt snabb! Svår att komma undan ifrån om man ligger i stiltje. Den kan ju dock vara rätt bra att ha som säkerthet eftersom man ser riktningen mot Visby(!) och dessutom har ngn som man kan ropa till på VHFn. Jag har dock också sett exempel på båtar som tror att de kan följa efter den och därmed hitta! Dålig idé!

Lycka till!

/Stefan
 
Mot Gotland...

Tänk efter....

För att hålla en så hög säkerhet ombord skulle jag varmt rekomendera ett förarbevis i navigation som ett absolut minimum om man ska ta sig till Gotland och helst även kurs i utomskärsnavigering.

Det är ingen lek om det blir dåligt väder! Vädret kan visa många sidor även på sommaren.

Min personliga uppfattning är att det är direkt dumdristigt att att genomföra ett företag som en Gotlands-seglats med bristfälliga kunskaper om säkerhet och vilka hjälpmedel som behövs.

Lycka till...
 
frågan är om det räcker med förarbevis???

Jag är sjöscout i karlstad sjöscoutkår och är 15år så jag kanske inte vet så mycket än, men vad jag vet efeter att ha tagit både förarbevis och skepparn är att en skepperexamen (insjöskepparn som det nu heter) är att rkomendera för att det finns en del strömar där (enligt svensk lots)och det lär man sig räkna på i skepparn. Ett VHF sert är nog att rekomendera, det kostar inte så mycket och är ganska lätt att ta.
Hoppas att du får en trevlig segling.
/
/
/Anders
apa_5@chek.com
 
Om pappers-segling!

Hej igen!
Jag har sett de inlägg som kommit i debatten och tycker att det sägs en del kloka ord om navigationskurser.
En sak som jag dock tycker är viktigt att veta och det är att erfarenhet ofta slår det mesta. Ingen bit papper tar dig ur en storm! Jag inser självklart att sannolikheten för att klara en svår situation kanske ökar om man klarat av en kurs i ämnet, eftersom man åtminstone har fått fundera lite angående problematiken som kan uppstå och hur man "teoretiskt" bör lösa den.
Själv har jag inga papper alls, och jag försöker inte med det säga att det är onödigt. Tvärtom har jag funderingar på att plugga in kursen och tenta av, men jag ser det mer som bekräftelse på kunskaper och komplettering av saker som man inte kan. Man ska dock veta att det finns många som har klarat av både den ena och andra kursen, men som aldrig styrt en båt!
Erfarenhet är alltså det bästa och det är inget man köper för pengar (om man inte hyr in en skeppare!) utan något som kommer med sjömilen. Om man inte ger sig av och provar kommer man alltså heller aldrig att bli erfaren. Men se till att förbereda dig så pass mycket så att du vet att båten håller och ge dig inte ut om väderutsikterna inte är fördelaktiga samt ha inte bråttom!
/Stefan
 
Hem igen...

Jag har seglat till Gotland ett antal gånger, och om man utgår från Västervik så är det i princip bara att hålla rak ut! Det ska mycket till innan man missar ön. Problemet brukar uppstå när man ska hem igen. På den svenska kusten står det ju en hel rad med ostprickar, med ca 1 NM mellanrum. Man har som regel inte en aning om vid vilken prick man är, eller i vilket sund man ska gå in i för att komma till farleden. Ännu värre är det om man ska angöra kusten på kvällen, med den nedgående solen rakt i nyllet, eller på natten, med alla fyrar och övrigt landljus som lyser på en. Då har man verkligen nytta av lite mer avancerade navigeringskunskaper (eller en GPS givetvis).
 
Gotlandresan

Fran Landsort eller Öxelsund är det ca. 100 sm över öppnet vatten. Fran Byxelkrog eller Grankullavikken kan du räknä 50sm. Tiden pa sjön är ca. 10-15 eller 18-25 timmer. So man behöver fullständig säkerhetsutrustning och nagivationskunskaper. Om du seglar under Julitiden där man träffa oftast andra batar,men ich juli och augusti det kan vara att man se ingen annars pa väg.
so du behöver: VHF, Livflotte för alla om bord, minst. 100N Flytvästar, Säkerhetselar, GPS kan jag rekommandiera, annanstans log och Ekold, Pejlkompas.
Om du är osäkert, prova dina kunskap pa väg fran Västervik till Öland. Bla Jungfrun är pa min toplistan.

Alltid vind fran riktiga riktning. Hälsingar fran tyskland
 
lite funderingar...

Du har rätt i det du säger. All utrustning du nämner är viktig både vid kustsegling och överfarter, men jag hakar upp mig lite på det här med livflotte. Det är klart att det är bäst att ha en, men de är rätt dyra. Jag (och många med mig) har seglat många år utan livflotte, visserligen längs kusten men det har nog ingen betydelse.

Eftersom jag inte har råd att köpa en livflotte har jag seglat utan. Alternativet hade varit att inte segla alls, och det är ju inte så kul. Var försiktiga, men överdriv inte. Tro inte att ni dör om ni ser en glimt av havet utan en räddningsväst på kroppen.

Mvh

Anders
 
Aldeles riktigt

Jag tror inte att man behöver en livflotte med tanke på att om man inte segla till Gotland en (eller flera) gånger förut så tycket jag att det är ganska drumstigt att ge sig ut i så hårt väder så att man behöver en livflotte, nej du det räcker nog med en flytväst på 100 så med ett bloss i fall det skulle vara mörkt. Jag håller fortfarand fast vi mitt förra inlägg "skaffa en navigations utbildning" och en hel del erfarenhat också. Ha en trevlig resa.

Mvh
Anders
 
Jolle kanske...

Livflottar i all ära, de är väldigt bra att ha och också väldigt dyra (som tidigare sagts). Eftersom man bör undvika att vara ute i dåligt väder eller ge sig av i en båt som har skador med risk för att sjunka är riskerna relativt små att man kommer att behöva använda en, på en så kort segling som till Gotland.

Flyväst skall man givetvis ALLTID ha, men ett bra alternativ till livflotten är annars en vanlig jolle och då gärna en gummidito. Då har du i alla fall ngt att sitta i om oturen skulle vara framme.

Att helt avhålla sig från att ge sig iväg pga alltför stora säkerthetskrav är lika synd som att inte tänka på säkerheten alls.

Vissa är dessutom mer riskbenägna än andra och man kan aldrig generellt säga vad den ena eller andra skall göra. Jag har sett en dokumentär om en 19-årig norrman (som aldrig tidigare seglat!) som seglade från Norge till Sydamerika och vidare till Antarktis i en förstärkt Vega!!! Det är nog en bra bit över gränsen till det vad som normalt kallas för sunt förnuft, men det gick i alla fall...

Att du funderar på att ge dig av inom några år tyder på gott omdöme och du har all tid framför dig att både lära dig genom erfarenhet och teori. Håll drömmen vid liv och ge dig av om det är det du vill.

Man ska givetvis vara medveten om farorna och att det inte alltid är varken kul eller lätt, men det tror jag heller inte att du tror. I alla fall inte om du gör en ordentlig forskning i ämnet och läser vad som skrivs och lyssnar till vad som sägs. Dock ska man veta att man lär sig bäst av egen erfarenhet! Do it!

Jollar är bra att lära sig i, men ofta går det nog bra även med mindre kölbåtar. De är ju dessutom mer lämpade att leva på sjön i, vilket man också måste vänja sig vid.

/Stefan
 
Ta färjan istället!!!
Ok det kanske var ett dåligt skämt från en som själv seglar. jag har heller ingen vhf men mobilen fungerar väldigt långt det är bara en liten bit mitten (där du ska undvika sjönöd) som den ej fungerar.
Varma hälsningar och en önska om en snar vår /katarina
 
Till Gotland

Hej,

Att navigera dit är inget problem om du har åtminstone grundläggande kunskaper. Vad det gäller säkerheten är det ett fullgott alternativ att segla över tillsammans med en annan båt, du kan säker hitta någon tex i Nynäshamn som skulle uppskatta samma trygghet.
Se också helst till att ha en kompis med som kan klara båten om det behövs.
Inte ska du vänta i åratal med ett så pass måttligt äventyr.
Om du ändå känner att en livflotte känns nödvändig finns sådana att hyra, hyr den över semestern så slipper du köpa den.

Lycka till
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gocraft Törs man ansluta en solcellspanel till en bärbar dator? Segelsporter 4
sumpa När / hur söker man visum? Segelsporter 1
yesset Sjösätta varje gång man ska ut? Segelsporter 2
Pellepelikan Man blir aldrig för gamal för äventyr Segelsporter 9
JohJuhlin Segla Norge kusten - Hur gör man?? Segelsporter 1
Holmertz Vad ska man köpa för segelbåt?? Segelsporter 2
IaK Var får man ha sin båt? Segelsporter 2
Kan man segla jorden runt utan större erfarenhet av segling Segelsporter 1
Slocum Kan man ha båten i på vintern? Segelsporter 10
Slocum Kan man "långsegla" med en Birdie 24 ?? Segelsporter 1
lenagirl Sökes: besättning till arktisk/subarktisk seglats Segelsporter 0
axaa69 Segelvan sökes för seglats till Karibien Segelsporter 0
gurrel Besättning sökes till Jordenruntsegling! Segelsporter 1
ByTving Segla till Tromsö Segelsporter 1
nabertil Gast Sokes - Ystad till Bergen Segelsporter 0
Toppman Sistaminuten! Chans att hänga med på Atlantsegling Västindien till Sverige. Segelsporter 0
Perta Vem vill segla med till Amsterdam i sommar? Segelsporter 0
MartinP Besättning Västindien till Sverige sökes. Segelsporter 0
sven L GAST till Medelhavet????? Segelsporter 3
Kanel Planerar att segla till Färöarna Segelsporter 8
Lucy Vill några 25-35åringar segla till Västindien? Segelsporter 3
azzi Segel expedition till Grönland 2010? med endast tjejer... Segelsporter 1
viktorviktor Gastar sökes till midsommarlångsegling! Segelsporter 0
unicuum Sjökort till GPS Segelsporter 8
Onedge Resesällskap till Karibien jan-maj -09 Segelsporter 1
hassex Raka spåret till Kapstaden Segelsporter 0
ErikSim Centerbord till Örnjille Segelsporter 7
hss Tips till er med barn och ungdomar. Segelsporter 0
olof_e Övningsprov till förarintygkurs Segelsporter 10
micke_meck Segla till Söderhavet Segelsporter 13
Halvarsson Cykelkärra till windsurfingbrädan,Ritningar någon??? Segelsporter 2
Fritjof varma handskar till havs Segelsporter 3
Jonik Segla till Stryn Segelsporter 4
Fritjof Transport av segelbåt från kust till kust Segelsporter 2
Brune Kustväder nu till lokalsamtalskostnad Segelsporter 0
Outsidern Älgskinn till ratten Segelsporter 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...