Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag lägger upp bilden på Florinoxkniven igen så att det blir lättare att jämföra med Gerberkniven.

Gerbern har som sagt en tryckknapp i mitten av julet. Florinoxen saknar det och har utlösarmekanismen enligt liner lock-modellen. På Gerbern så snurrar man inte på julet för att fälla ut bladet, vilket man gör på Florinoxen. I stället så fälls bladet ut genom att man helt enkelt greppar tag i detsamma och fäller ut för hand.

Jag förstår, ser fin ut. Gillar Paul knifen mycket och står i valet och kvalet om huruvida jag ska börja använda min. Känns tryggt att den kan fälla upp sig av misstag. Gäller detsamma för Florinoxen?
 
Jag förstår, ser fin ut. Gillar Paul knifen mycket och står i valet och kvalet om huruvida jag ska börja använda min. Känns tryggt att den kan fälla upp sig av misstag. Gäller detsamma för Florinoxen?
Florinoxen har ett visst motstånd innan bladet så att säga släpper. När det sker så flyger bladet upp med en ljudlig snärt. Att att misstag fälla ut bladet på vare sig Gerbern eller Florinoxen är omöjligt.

Jag tycker inte att du skall använda din Gerber. Det finns så många andra knivar man kan ta till i stället för en legend.

~Paul~
 
Ska till huvudstad i helgen.
Är det nån som har bra tips på affär med bra knivsortiment. Nytt eller begagnat. Jagar egentligen en FRN manbug eller bara en ladybug.
Dessutom behöver jag en ny plånbok, den ska va mellanstor och ruskigt välgjord åt det gedigna,/ rustika hållet. Håller den nåt 40 - tal år är jag i hamn.

Bosse
 
Ska till huvudstad i helgen.
Är det nån som har bra tips på affär med bra knivsortiment. Nytt eller begagnat. Jagar egentligen en FRN manbug eller bara en ladybug.
Dessutom behöver jag en ny plånbok, den ska va mellanstor och ruskigt välgjord åt det gedigna,/ rustika hållet. Håller den nåt 40 - tal år är jag i hamn.

Bosse
Numera finns Widforss,Walter Borg,Terräng och Hunt.
Den bästa var Knivkompaniet,men den har tyvärr upphört.
Vem som har Spyderco känner jag inte till.
På Vãsterlånggatan i Gamla Stan finns Pasadena med ett otroligt sortiment av förstklassiga Sameknivar.
De har också skinnprodukter och annan Sameslöjd.
Det finns ãven andra butiker med skinnprodukter i området.

Mikael
 
Tack. Trist med knivkomaniet. Var en anhalt på min shopping runda i Stockholm. Så är även Walter Borg och widfors vid Drottninggatan. Även passaderna händer det att jag besöker samt en jaktaffär på en korsgata från götgatan. Har även varit i en jaktaffär ovanför odengatan upp mot norrtull nånstans men det är länge sen.
 
Bra klipp. På tal om grepp (även i mitt fall till stora labbar) så har jag avslutat formningen av handtaget på min wm1 och finslipat med 600 korn. Här är bilder på före och efter den första strykningen med oljevax (Kirjes). Ska bli 2 strykningar till med några dagars mellanrum och sen polering med trissa. Får se hur det blir till slut, men den här första behandlingen framhäver onekligen träets karaktär.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    49.1 KB · Visningar: 463
Tack :)
Jo det var en riktig kick när man strök på vaxet och såg det här träda fram!
Önskar jag köpt mer trä från den här säljaren. Han hade hur mycket snygga skalor som helst, men från en dag till en annan så var han puts väck från ebay :(
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...