Vandring i Skottland!

Fundera på att vandra i Skottland istället för Sverige i sommar. Någon som har erfarenhet? Vad behöver man ha med sig, typ kläder och vatten m.m. Tar även gärna emot rutt-tips. Tänkte vandra i juli någon gång! Tacksam för alla tips! :)

PS: Har vana från svenska fjällen, sommarturer.

Mvh Mathias
 
Det mest förkeommande ordet i skotska väderprognoser är nog "Drizzle", i vart fall vad gáller sjörapporten.

Kan dessutom bli rätt kyligt.

Hej hopp! / Mats
 
Jag vandrade i skottland för några år sedan…

Upptäckte att de skotska bergen rent generellt är sumpigare än svenska. Tror att det beror på att våra har torka (vintern) under ett halvår, det verkar inte vara så i Skottland.
Vi gick en tur från Rannoch Station (West Highland Railway) via Kingshouse Hotel, Kinlochleven, stugan Staoineag (vid Loch Treig) till Glen Nevis och sedan Buss till Fort William. Vi hade tänkt knata upp på Ben Nevis också men vädret var riktigt uselt så det blev inte så… Jag tyckte att delen efter Kinlochleven var bäst, utsiken över fjorden är inte att leka med.

De skotska vandringslederna som West Highland Way rekommenderar jag inte om du vill ha en vandring som påminner om svenska fjällvandringar. Fruktansvärt mycket folk, med en plastpåse innehållande vattenflaska och matsäck som enda packning, resten transporteras mellan nattplatserna. Å andra sidan är det mer eller mindre helt folktomt utanför dessa leder. Tror att vi såg sisådär 2-3 pers under de nästan 3 dagarna från Kinlochleven till Glen Nevis.

I Skottland finns det något som liknar allemansrätt. Man får typ tälta och gå var man vill i höglanderna. Det finns öppna stugor som kallas ”bothy”, tyvärr är de inte alla markerade som sådana på kartorna. Vatten finns i bäckar mm. Man kan ju rena det om man känner sig osäker på renheten, det finns ju rätt mycket får i bergen.

Har inga direkta rutt-tips. Den bra biten på vår vandring var lite kort, kanske skulle man börja utmed järnvägen mot Inverness någonstans nära Kingussie för att gå mot Fort William. Tyvärr är det bar-glest i området. Man kanske kan börja med ett destilleribesök i Dalwhinnie. Kartor finns på http://www.ordnancesurvey.co.uk/oswebsite/getamap/
 
Skottland i juli kan summeras med tre ord, KNOTT, KNOTT och mera KNOTT!!!

Har du någon idea av var i Skottland du kommer att hamna? Är Skotte själv och har varit uppe de flesta berg runt om i landet. Jag kan komma med mycket tips men jag ville veta vad du hade tänkt dig. Är det toppar du vill upp på? Lätt vandrat dalar?

Sumpigt är beskrivningen som stämmer ofta i Skottland, det beror på att det regnar mycket mer i Skottland än de Svenska fjällen.

Hör av dig om du ville ha lite tips!!
 
boka boende i förväg?

Hej!!!
Här kommer jag kanske in i en annan diskussion men skulle väldigt gärna också få några råd av en insider....

Vi är 6 fd arbetskamrater som börjat vandra tillsammans på senare år, mest har vi varit i Jämtland och i fjol var vi i Norge (Finse). Nu vill vi göra Skottland.....

Vi har planerat vår vandring i slutet av augusti och vårt bekymmer är att vi inte vet hur tillgången på övernatt- ningsmöjligheterna är.(Vi vill ju helst på på samma ställe). Så vi har börjat boka in oss på olika hostels men på följande platser hittar vi inte något via internet:
20-21/8 Craigellachie
21-22 Aberlour
22-23 Ballindalloch
Har Du några användbara tips?
 
J-lar...

Det blir ingen vandring i Skottland i år, semestern stämmer inte med vandrarkompisens tyvärr, hade sett fram emot att vandra i Skottland, hmmm får bli nästa år. Får ta mig säjlv upp till de Svenska fjällen och vandra ett par dagar. Tack för alla tips. Inte helt i onödan då man fått en del bra tips för kommande vandring.

Mvh Mathias
 
:d

Ja helt bortkastat tid är inte denna tråden. Funderar själv på att åka till skottland och vadnra i sommar med några polare.

Var skall man vandra om man vill vandra över kalt högland med fina vyer och gärna lite borgar?
 
några borgar har jag inte planerat in, men mycket tyder på att min rutt i annan tråd bjuder på åtskillig fin natur. Sen har en del engelsmän jag träffade i somras
rekommenderat västligare turer, t ex i Glen Coe; jag har också i reserv lite etapper åt Ft. William till (alltså lite nordligare). Skaffa Koch-Osbornes bok på Cicerone, vet jag!
 
Vandra i Skottland

Vandrade i norra Skottland för några år sedan. Otroligt vackert och fina vandringsmöjligheter överallt. Besök min hemsida www.stalvik.com för information om var jag vandrade , och se bilder. Jag vandrade på Shetlandsöarna, på Orkneyöarna, på Yttre Hebriderna och i trakterna av Inverness.
trekker44
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
dokny Vandring i skottland Trekking 13
malinliljeblad Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa? Trekking 9
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...