Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Den har jag köpt av janne på Knivkompaniet. Jag köper mina saker för att använda dom.
Jag tycker det är trist att folk inte vågar använda sina grejer.
Alltså våga och våga. Visst skulle jag kunna använda en Randall om jag bara hade den och kanske några knivar till.

Men jag är samtidigt samlare och därför har en uppsjö andra kandidater som gör jobbet minst lika väl. Personligen hade jag inte använt en Randall ;).

~Paul~
 
Knivmakaren (Theuns Prinsloo) kommer från Sydafrika. Har på senare tid varit en hel del på diverse mässor i USA, nu senast på Atlanta-mässan (knife show) om jag inte minns fel.

Jobbar mycket med naturliga material, såsom buffelhorn, giraffben, kamelben, exotiska träslag osv. Den mesta produktionen rör jaktknivar. Kör med Sandvik 12C27 som oftast men också i andra både sämre och bättre stålsorter.

Mycket duktig men dyr.

~Paul~
 
Knivmakaren (Theuns Prinsloo) kommer från Sydafrika. Har på senare tid varit en hel del på diverse mässor i USA, nu senast på Atlanta-mässan (knife show) om jag inte minns fel.

Jobbar mycket med naturliga material, såsom buffelhorn, giraffben, kamelben, exotiska träslag osv. Den mesta produktionen rör jaktknivar. Kör med Sandvik 12C27 som oftast men också i andra både sämre och bättre stålsorter.

Mycket duktig men dyr.

~Paul~

Kollade lite på de andra knivarna från denne knivmakare. Jäkligt dyra, men vackra.
 
Jo, det håller jag med om. Har du tankar på att agenta de här knivarna??

~Paul~

Nej, inte det minsta faktiskt. Jag tycker att de är på tok för dyra. Däremot är jag jäkligt sugen på att sälja den där finska kniven som nämndes i en annan tråd, M7.

Du kanske kan hjälpa mig på traven, för sanningen är den att jag inte vet vem som är tillverkaren...
 
Nej, inte det minsta faktiskt. Jag tycker att de är på tok för dyra. Däremot är jag jäkligt sugen på att sälja den där finska kniven som nämndes i en annan tråd, M7.

Du kanske kan hjälpa mig på traven, för sanningen är den att jag inte vet vem som är tillverkaren...
Om jag inte minns fel så är det Fiskarskoncernen. Konceptet är Peltonens. Det finns en säljare inrikes: Dianova AB: http://www.dianova-ab.se/first.php?lang=swe

~Paul~
 
Det finns två varianter.

Sissipuukko M95, som har funnits ganska länge och påstås ha utvecklats med hjälp av någon av de mer kända överlevnadsexperterna i Sverige.

Sissipuukko M07, som kom ungefär 2007. Den har tre centimeter kortare blad, i övrigt är den identisk med M95.

Det finns två olika fodral. Det klassiska i läder med en väldigt smidig lösning på knivlåsningen och ett nyare i någon sorts plastmaterial med samma låslösning.

När M07 kom gjordes en ganska stor sambeställning av medlemmarna i ett annat forum. Om jag inte minns helt fel var det ungefär 70 knivar av olika modell.

Kniven är någon sorts "kolstål" härdat till 58HRC.
 
Det finns två varianter.

Sissipuukko M95, som har funnits ganska länge och påstås ha utvecklats med hjälp av någon av de mer kända överlevnadsexperterna i Sverige.

Sissipuukko M07, som kom ungefär 2007. Den har tre centimeter kortare blad, i övrigt är den identisk med M95.

Det finns två olika fodral. Det klassiska i läder med en väldigt smidig lösning på knivlåsningen och ett nyare i någon sorts plastmaterial med samma låslösning.

När M07 kom gjordes en ganska stor sambeställning av medlemmarna i ett annat forum. Om jag inte minns helt fel var det ungefär 70 knivar av olika modell.

Kniven är någon sorts "kolstål" härdat till 58HRC.
Jag har båda slidtyperna. Bra på olika sätt.

Stålet i båda är AISI 1095.

~Paul~
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...