Saker att göra och se på Nya Zeeland

Jag kommer åka ner till Nya Zeeland (hade tidigare en tråd om NZ vs Aplerna) men NZ vann :). Så nu undrar jag vad ni rekomenderar att göra och se. Jag kommer åka ner 5 nov och hem 6 april och jag kommer jobba för att ha råd med allt det roliga.
Jag är medveten om att det är sommar där nere när jag kommer ner men finns det någon möjlighet till skidåkning (på glaciärer eller liknande)?
Sedan så kommer jag ju testa fallskärmshoppning så klart. Funderar också på basejumping, jag läste i en broschyr som jag fick från Myplanet att Wellington ska ha världens högsta basejump (192m). Detta kan väl inte stämma, eller är det så att det är världens högsta lagliga basejump. Jag har ju sett folk hoppa från Petronas Towers (nästan 500m) i basejumping filmer.
Jag vet att det finns massor av leder att vandra med och jag får snart hem Lonley Planets bok om NZ, men jag skulle vilja höra era favorit leder också :).
Sedan undrar jag om det är någon ide att packa ner våtdräkten med tillbehör (inte tuber), är deras vatten något att se utan tuber?
 
Har själv varit i NZ 2002 och var då bland annat i Tongariro Nationalpark på nordön och vandrade samt gjorde Milford Trek leden på sydön. Kan varmt rekommendera dessa två platser. Tongariro påminner mycket om ett månlandskap med kratrar och vulkaner medan det nere på sydön i området som kallas Fiordland där Milford trek leden går är mycket grönt och mycket vatten, fjordar. Även mycket berg finns det att se där. Kan rekommendera Bungyjumping i Queenstown, och då i synnerhet Nevis (som var den högsta när jag var där, 132m), ca 8 sek fritt fall...
 
Jag har hört mycket bra Fiorland national park är det Milford Trek leden som gäller då? Såg tom på ett ställe att Fiorland rankas som världens åttonde underverk, men det är nog lite i överkant va?
Bungyjumping skulle vara kul att testa också, du vet möjligen inte vad priset ligger runt. Fallskärms hoppning låg runt 1400kr och Basejumping runt 1000kr och bungyjumping borde vara lite billigare va?
 
Så många saker..

..så lite tid. Så var det för oss i alla fall.
Topplistan (som inkluderar saker vi gjorde och saker vi missade men hade velat göra):
- Snorkla med delfiner i Kaikoura (östra sydön). Behöver bokas långt i förväg.
- Paddla kajak i Abel Tasman nationalpark (nordvästra sydön).
- Vandra Milford Track (sydvästra sydön). Behöver bokas långt i förväg. Mycket regn men fantastiskt vackert.
- Paddla kajak eller ta turbåt i Milford Sound (sydvästra sydön).
- Klippklättring utanför Wanaka (inlandet på sydön).
- Slappa/vågsurfa på Great Barrier Island, utanför Auckland (nordöstra nordön).

Saker som jag inte är så intresserad av, men hörde talas om:
- Diverse extremsporter i Queenstown (river jets, bungy, etc.)
- Glaciärvandring på sydöns östkust.
- Dykning utanför Bay of Island (nordöstra nordön).

Kort om städer, detta är ju Utsidan:
- Strunta i Auckland, lägg tiden i Christchurch i stället.

...och ha en fantastisk resa. Men det ger sig ju automatiskt.
/Erik
 
Och en sista..

Fastnade i nostalgi. Ett sista tips, som inte är så omskrivet, men som var en av de finaste turerna på resan:
- Paddla ut från Picton (på norra sydön där färjan lägger till) till starten av Queen Charlotte track på näset/halvön utanför. Vandra sedan in. Man kan beställa hämtning av kajakerna vid starten av vandringen. Räkna med fyra dagars paddling och fem dagars vandring om det ska vara behagligt.
/Erik
 
Stressa inte för mycket...

Precis som Erik sa, det finns hur mycket som helst. Det är lätt att dras med i detaljerade planeringar med andra turister, som ska riva av precis allt. Se till att inte pressa schemat för hårt. Att bara sitta o titta på havet eller bergen...

Som alltid är åsikterna olika. Vad du än gör, så kommer du ha otroligt kul på NZ. Skönt folk, vacker natur.

Tips:
Använd dig av turistinformationen i Auckland. De hjälpte oss hyra bil till ett riktigt bra pris. Ta inte med bilen på färjan - dyrt.

Till sist: Mycket handlar om tur med vädret. Våran tur till Mount Cook-området (inte toppen) var fantastisk. De som hade kasst väder där var inte alls nöjda.
 
Instämmer med övriga

Har bott en längre period på NZ och kan instämma med övriag inlägg, det är ett fantastiskt land. Mycket har redan tipsats om, men jag nämner några saker till:

- Glaciärskidåkning är möjlig på någon av glaciärerna Fox eller Franz Josef (möjligen båda) på sydöns västkust. Helikopter upp, skidor ner. Även (guidade) vandringar.

- Har gått det mesta på NZ och tycker att Milford Track är en smula övervärderad. Visst, jättefint, men ganska dyrt och reglerat så till vida att man måste gå enligt en fördefinierad mall. Skulle jag åka tillbaka (definitivt nån gång) skulle jag satsa på Rees-Dart Track, som börjar och slutar i Glenorchy, lite västerut från Queenstown. Inkludera gärna en extra dag för en dagstur till Cascade Saddle och the Pylon, högt klippstup med hisnande utsikt.

- En tur till Stewart Island, söder om sydön. Här känner man sig vid världens ände, och det regnar ca 300 dagar om året. Men oslagbart för att få uppleva oförstörd natur och de bästa chanserna att se vild kiwi.

- Upplev folket! Nya Zeeländarna är fantastiskt gästfria och vänliga, så ta alla chanser att lära känna dem. Helt plötsligt är man hembjuden på middag till vilt främmande människor.

- Det bästa sättet att ta sig runt är med bil, och det lönar sig att kolla priser på flera ställen. Framförallt om man vill ta med sig bilen mellan öarna finns massor av specialpaket och erbjudanden. Många avslutar sin vistelse i Auckland, så om man vill köpa en bil kan det finnas hyfsat desperata personer som säljer till nästan vilket pris som helst...

Hmm...det finns som sagt hur mycket som helst att göra och uppleva, och som tidigare talare blir jag alldeles för nostalgiskt om jag ska fortsätta. Fråga gärna mera om det är något du undrar över.

En sak jag kom att tänka på är om du verkligen får jobba på ett vanligt visum. Jag fick inte det, visserligen hade jag då ett studentvisum, men det är olika för olika länder. Ska inte vara något problem, men det kan vara värt att kolla upp lite extra så att det inte förbjuds i visumet. .

Mvh
/Per
 
NZ

Glaciärskidåkning i november kanske kan förekomma vid Fox eller Franz Josef (två glaciärer/byar på västra sidan av sydön).

Något som inte nämnts hittils i tråden är Otago Peninsula (en halvö vid Dunedin på sydöstra sydön) med sina albatrosser, sjölejon och pingviner (samt surfbeach). Rekommenderas! Bäst är en guidad tur som kan bokas några dagar i förväg på turistbyrån i Dunedin. För övrigt så är ett sjölejon rätt så mäktigt (och lite skrämmande) när man står några meter ifrån. Speciellt när guiden säger att sjölejonet springer fortare än du i denna sand.

/pimmen
 
Kom på ett par saker...

Såg att du ska vara där fem månader, vilket gör att mitt inlägg om att inte skynda sig faller lite... Du har ju gott om tid.

Det andra jag tänkte säga var att du borde göra de mest klassiska sakerna under november, februari och mars. Under december och januari kan det vara fullständigt hysteriskt på de mer "turistiska" ställena. Vi var i Queenstown runt nyår... kul, men bara dyra rum och svårbokat.

När du frågar om dykning kom jag på en sak: Milford Sound består av saltvatten med några meter sötvatten ovanpå pga det massiva regnandet. Ska tydligen vara spektakulärt att dyka där tror jag. Kolla det.

Jag tror du måste boka Milford track 6 mån i förväg typ. De som jag träffade pratade om allt från "fantastiskt" till "inte lika coolt som i Norge". Jag vet inte...
 
Department of Conservation

Department of Conservation (DOC) är den Nya Zeeländska motsvarigheten till Naturvårdsverket i kombination med STF. De har en bra sida med mycket information om olika vandringsleder. Dessutom kan man kontakta något av de många lokalkontor som finns överallt för mer uppdaterad information (väder etc...).

DOCs hemsida finns på http://www.doc.govt.nz
 
öringen; sa:
NZ, är det inte mest platt och tråkigt där? ;)

Hade det inet varit för smileyn där så hade jag hoppat upp och ner i min stol av vrede ;).

Låter perfekt med skidåkingen på glaciärer i november, får väl bli något av det första man gör. Men måste man ta hellikopter upp? Eftersom jag kommer backpacka så kommer jag vara snål. En helikopter tur går väl ändå på 1000kr, och då skippar jag hellre skidåkningen. Finns ju så mycket annat.

Många säger att det bästa sättet att uppleva Nya Zeeland är med bil och ni verkar ju hålla med, så jag är övertygad. Så det gäller bara för mig att hitta någon som har körkort (jag har faktiskt inte något), men det lär väl inte vara något problem bland alla backpackers.

Perlarsoon: Jag har inget vanligt visum utan ett vorking holiday visum som gör att jag får jobba max 3 månader hos samma arbetsgivare och visumet gäller i 12 månader.

Vad många tips ni kommit med :), blir ju bara svårare och svårare att välja ut det man ska göra, men sluta inte för det...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Viola77 Tälta ensam på camping? Övriga aktiviteter 42
Tapio_ut Fornminnen på Gröna kartan? Vad? Övriga aktiviteter 12
Dr.Jones Sverige - sydost asien t&r. Haka på! (Roadtrip) Övriga aktiviteter 0
lars.brickstad Jobba på fjällstation i Norge Övriga aktiviteter 4
Markholm Tips på praktikplats i Linköping. Övriga aktiviteter 0
pausch Jaga en asteroidskugga på torsdag kväll !! Övriga aktiviteter 0
patrikalmgren Glaciärer på norska sidan av Helags Övriga aktiviteter 10
Raskolnikov Slackline - gå på lina Övriga aktiviteter 4
zzeezz Bästa Kondis/fettförbränningen på gymmet? Övriga aktiviteter 2
lillaliam Kramfors - Karlstad, förslag på aktivteter/stopp? Övriga aktiviteter 1
gojonas Tips på prisvärda golfbanor i Sthlm? Övriga aktiviteter 1
Joacimwe Vi surfar på bärplan - utan vågor eller vind Övriga aktiviteter 0
dananderson Skinnarmo och Renata på mässa i övik? Övriga aktiviteter 6
thomalin På tv just nu... Övriga aktiviteter 16
kristofer_wallmark Söndagsdok på Discovery Channel Övriga aktiviteter 0
såg om att ställa högre krav på ledare Övriga aktiviteter 13
77a Forfarande sugen på Fjällräven Classic? Övriga aktiviteter 1
Karelin Tips på aktivitet? Övriga aktiviteter 0
bensson Narkotika på fjället?! Övriga aktiviteter 29
abjork Tips på aktiviteter i Göteborg och Stockholm? Övriga aktiviteter 3
Dodina Friluftsaktiviteter på Kuba? Övriga aktiviteter 0
linuspersson77 Cykla på Bornholm Övriga aktiviteter 2
springo Tips på events i Europa Övriga aktiviteter 0
Jocka Vill ha förslag på 30 års kalas. Övriga aktiviteter 0
umevargen Värt att tänka på när man reser... Övriga aktiviteter 0
robokropp På motorcykel till Dakar Övriga aktiviteter 0
andersmossing Svalbard på låg budget Övriga aktiviteter 2
jmlove ÄVENTYR PÅ ISLAND! En massa frågor! Övriga aktiviteter 11
blomma Surfa på Kuba Övriga aktiviteter 2
bergh skillnad på berg och fjäll? Övriga aktiviteter 3
Elinor Höst & Vinter äventyr på Gotland! Övriga aktiviteter 1
Mithril Gym på Kreta? Övriga aktiviteter 0
ollekvick Utbildning på engelska? Övriga aktiviteter 0
Nyman Nåpn som var på friluftsmässan i Luleå? Övriga aktiviteter 0
ceciliaw Till fjälls på hästryggen? Övriga aktiviteter 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...