Telis stavar...

Teleskop, vanliga eller vad är bäst???

Tänkte ta och köpa ett par nya stavar och undrar vad jag ska köpa..
Jag åker mest utför men planerar nån tur under påsk.
Vad är fördelarna med teleskop stavar och vilka utav dom är bäst..jag har fått den uppfattningen att teleskop är lite rankare än vanliga stavar.

Jaken
 
Stavar

Visst är teleskopstavar något rankare än vanliga stavar, men funkar utmärkt ändå. Jag rekomenderar varmt teleskopstavar, utmärkt på turen. Går man på skrå kan man tex ställa in olika längder och spara axlar och armar...

Om du inte nödvändgt känner att du måste packa ner stavarna ska du köpa 2-delade. 3-delade görs i tunnt material för att hålla ner vikten vilket gör att de lättare går av.

Jag kan rekomendera 2-delade stavar som man kan sätta ihop till lavinsond. Mina är av kolfiber med aluminium övedel vilket jag tycker funkar bra.

Välj ett par stavar med stora eller utbytbara trugor (så att du kan byta till stora).

Jag har ett par enkla stela stavar för piståkning för att inte riskera att skada teleskopstavarna "en vanlig dag i backen". Ett par bra teleskopstavar kostar ju 700 och uppåt...

Lycka till

/föhl
 
Gipron...

Personligen tycker jag att teleskopstavar är en höjdare. Man bör dock undvika de som "säkras" genom att man vrider på dem. De förosakar förr eller senare problem ...

Jag har ett par Gipron, tvådelade med sk. "flick-lock" (eller vad det nu heter...). Längden förändras lätt även med handskar på och jag har inte haft några problem med låsningen. Det är absolut inga problem med stavens styvhet, snarare tvärtom, den är faktiskt lite i styvaste laget, lite mer svikt skulle inte skada.

Förutom den självklara fördelen att kunna förlänga staven vid "uppförsåkningen" tycker jag det är kanon att kunna göra den kortare när det är dags att angripa pucklarna.

MVH/MM
 
Inte helt övertygad

Köpte Black Diamonds 2 delade stavar (kolfiber nertill) och exakt likadana som Giprons (samma fabrik som tillverkar båda faktiskt).

Trodde att jag skulle vilja ändra längden på stavarna när jag gick på topptur. Visade sig att jag faktiskt inte ville det. Tyckte inte alls att längre stavar gjorde någon nytta, utan jag ställde om dem till samma längs som mina fasta.

Däremot var det kalas att kunna dra ut dem på sträckor där man behövde staka. Kändes dock inte som detta motiverade nya stavar.

Däremot om man växlar mellan alpint och telisar så kan det vara en ide.

David - Utsidan
 
Längd på stavar?

Hej Elmfeldt!

Jag håller inte med dig vad gäller stavar. Jag är 187 cm och kör telisar med stavar som är 117 cm. När jag körde slalom hade jag 130 cm. Hur långa har du?
Jag kan inte tänka mig att gå på topptur med mina 117centimetare, de lär väl försvinna ner i lössnön fortare än kvickt. Sedan, på de tyvärr förekommande plattpartierna så är långa stavar oumbärliga.

Nä, korta pist/utförsstavar och långa topptursstavar vill jag ha. Det betyder teleskopstavar.
Fast...
om det är riktigt jävla brant (så stighudarna nästan släpper) kan stavarna få vara lite kortare.

Lev!

Ola Orädd
 
fast

jag får nog säga att jag är inne på Davids spår. Jag brukar iofs mest trampa på uppåt och inte så mkt på platten. En annan faktor som talar mot teleskopvarianten är säkerhetsaspekten- det är betydligt lättare att knäcka telestavar eller dra sönder delningsmackapären (flicklock är dock mkt bättre än skruvvarianter). Det är inte kul att försöka avverka höjdmeter med halva/kollapsande stavar.

Jag kör m 117cm när jag åker pist (dvs nästan aldrig nuförtiden) och 125 när jag ska knata...

/erik

Sen finns det ju de som monterar extra handtag under de ordinarie- jag har aldrig riktigt gillat det själv dock...
 
Stavar

Mina fasta stavar är 125 cm (jag är 190 lång). Jag har aldrig haft riktigt koll på stavlängder utan chansade när jag köpte mina fasta stavar. De visade sig funka bra.

Det är först förra året som jag börjat åka alpint (randonne på topptur) och körde då med samma stavar och det kändes också bra.

Jag misstänker att stavlängden delvis är en smaksak och anpassat efter åkstil.

Största dilemmat vid knatning i lössnö är inte längden på staven utan hur pass bra trugan är. Riktigt feta är det enda som funkar.

Jag använder stavarna endast för att korrigera balansen och det är därför som jag inte gillade längre. Blir det brantare så är det bara att flytta bak dem bakom kroppen och hålla uppe på handtagen.

Jag trodde också att jag skulle vilja ha olika längd på dem vid knatning på branta traverser där innerstaven blir för lång. Men inte heller detta lockade. Jag trivdes bättre med att hålla en bit ner på staven (lite coach tejp kan hjälpa för att få bättre grepp) och kunde därmed ha fast längd där med.

Jag håller med om att teleskopstavar är smarta men vad jag menade var att mina BD för 1200 spänn kändes lite väl dyrt bara för att kunna staka lite bättre på platten.

Jag har kört med dem nere i Gressoney/Alagna i 5 veckor och har där fått testa dem på brant uppför / på traversen / på platten och i branta colouirer.

Kvalitetsmässigt så utlovar BD (även Gipron) att deras stav kommer bli starka än den övriga staven i kopplingen (flick-lock), så den skall tydligen var hyfsat svår att bryta.

Faktum är att få guider kör med denna typ av stav. Kanske kan man dra någon slutsats av det.

Jag kommer att fortsätta köra med min BD stav men jag vet inte om funktionen motiverar priset.

David - Utsidan
 
Guider med fasta stavar!

Hej David!

Jag har också konstaterat att de flesta guider använder fasta staver. Den förklaring jag fått är att de helt enkelt inte litar på hållfastheten hos en teleskopstav. Och har man erfarenhet av en krånglande teleskopstav (skruvvariant) är ju detta i allra högsta grad förståeligt.

Men det är ju också klart att det är en viss skillnad i förslitning på en stav som kanske används 200 dagar om året i alla väder (guide) och en som används 20 dagar om året.

Jag röstar hursomhelst för teleskopstavar. Jag kör normalt med 122 cm vid utförsåkningen (telemark) och drar upp dem till 145 cm på slätten och uppför. Personligen tycker jag det känns konstigt att åka med utförslängd på stavarna även uppför, men det kan ju i viss mån bero på att jag också åker en hel del längdåkning med betydligt längre stavar (längre än 145 cm).

MVH / :) MM
 
Stor skillnad på olika teleskop stavar.

Jag använder personligen Gripron stavar helt i Aluminium. JAg skulle nog rekomendera mer i dvierse kol material och likande. jag har inte lyckas att bryta av dem än men jag litar inte helt på hållfastheten. Det bästa är nog att ha två olika fasta stavar en kort utförstav och en lite längre rejäl turstav. Problemet är väl att man inte vill släpa med sig allt i ryggan. Längden,,, jag är lite förvånad att alla verkar åka med så korta stavar. Jag som är 176 brukar ha 140 då jag går uppför eller på slätan och kortar ner till 120 då jag kör utför. Kanske beror detta som som personen ovan sa att om man är van att åka längd så kanske man vill ha lite längre stavar.

MVH
Cristoffer
 
stavar

Okey stavar är som allt annat en smaksak.

Jag har teleskop för toppturer, mest för att de går att ändra i längd, men i pist/offpist kör jag fast längd.

De flesta teleskop-stavar har ej samma hållfasthet i godset som fasta stavar vilket är en nackdel. Men som en del sa sats ej bå vridlås utan sats på typ gipron's lås-system med bygel som snäpps på. Vridlås funkar ej med blöta handskar....

annars så funkar fasta stavar med större trugor som alternativ till teleskop. Om jag själv skulle välja ett par dyra fasta eller dyra teleskop så skulle jag välja de fasta. ,mmest för att jag åker mest med lift. Är det tvärtom för dig så välj teleskop. Alt 2 är att köpa ett par piststavar för 99kr på typ stadium.

/ekke
 
Hållbarhet!

Jag har ett par Griphon stavar med kolfiberunderdel, kalas lätta osv. Men i en puckelpist i MT Baker som var lite över min förmåga så råkade jag köra over den med stålkanten (splitt nya skidor=vassa stålkanter) samt lite knäck och bräck!

Simsalabim så var mina nya stavar 15 cm kortare utan att behöva använda teleskopdelen:-(

Nej för brutal piståkning använder jag mina $5 begagnade aluminiumstavar. Och sparar teleskopen till mina tur/toppturer. Jag kör på riktigt korta stavar 110 cm i pist och då är det ju guld att kunna förlänga stavarna vid stakning/skating.

Har även ett par 10 år gamla LEKI Lavisond som har hållt hur bra som helst (lite lätt krokiga men de fungerar)!
 
Gipron är bäst men ändå sådär...

Jag kände att jag ockå ville vara med i den här diskussionen :) Alla andra har ju gjort inlägg...

Jag kör huvudsakligen telisar långt utanför pisterna i Chamonix. Både brant och fort emellanåt.

Jag kör på ett par billiga Scott slalomstavar 120 cm med fettrugor. Framförallt när det är brant och hårt, typiskt chamonixiskt colouirinsteg, vill jag inte lita på mina teleskopstavar...

Jag har ett par gipron Sherpa 3 med flicklock som jag anser vara en av de bästa teleskopstavarna och som jag använder ibland på tur... Problemet är bara att jag redan kört av dem två gånger med dyra återinvesteringar som följd... Aluminiumet är helt enkelt FÖR klent... Hade ett par BD sondstavar för dyra pengar förut men de har jag oxå kört av...

Stavar ÄR förbrukningsvara och därför försöker jag köpa de billigaste jag kan lita på. Jag tycker att teleskopstavar lämpar sig bäst för alpina klätterturer och ska då vara tredelade så att man kan ha dem på ryggan...

Hej hopp!

/Niklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flanell f.d slalomskidor till telis, funkar det? behöver råd Telemark 9
wistrom Tur på telis Telemark 3
Jönsson72 Bra toppturer med tält och telis i Norge? Telemark 0
manlan Kombination telis och Telemark 5
ski_extreme Rekomendera telis skidor Telemark 9
kmslule Telis-skidor för pist? Telemark 8
John_T Blizzard Sigma Titan som Telis? Telemark 0
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
kasper99 alltrax 74 som telis? Telemark 3
perrah K2 Xplorer som mestadels pist-telis Telemark 1
nils73 Hur reparera hålen i telis pjäxan Telemark 3
svamp stabilaste twintipsen för telis... Telemark 5
sjö_örret 10.EX för Telis! Telemark 4
stelow Någon som vet något om Salomons Telis-skidor Telemark 1
petter2002 Telis-test i Stöten? Telemark 0
silanna Telis på Norra Sytertoppen? Telemark 3
stol Telis i DJUP lössnö ? Telemark 6
Hellraider Telis på slalomskidor!? Telemark 5
olaka Elan Stinger som slalomskida? Komb. telis/slalombind.? Telemark 1
Elmfeldt 4 NYA telis bindningar Telemark 1
docenten Telis i Sydamerika Telemark 1
stol Rossignol Viper C eller X och telis Telemark 0
stol Monte Cristo telis Telemark 1
Noel Telis skidor Telemark 9
rasmuso Telis på Pilot10 Telemark 6
jaketoad Trix på telis Telemark 7
mafr Telis i Kittelfjäll nu ! Telemark 2
anderslindell Har U.C.P.A nybörjarkuser för telis Telemark 5
Herman Fogelberg telis träffar över kvarken Telemark 1
Herman Fogelberg Tankar kring telis Telemark 6
Hur formar men innerskon i telis-pjäxor? Telemark 1
Stighudar och stavar ! Telemark 4
mafr Lämplig längd på stavar ? Telemark 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...