Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag håller på att arbeta fram ett handtag ur älghorn, men jag sågar inte det i bitar utan arbetar hela handtaget i en hel bit. Vad är bästa sättet att ta ur materiell för tången på bladet? Bladet är polar 82. Det jag har hittat hittills är att man ska borra samt hetta upp tången och trycka på plats. Angående borrningen, finns några bra tips på att få en så korrekt borrning så möjligt. Funderar på att införskaffa pelarborr och laser. Angående upphettningen, kommer bladet att sätta sig, eller kan man dra ur det igen för att limma? Handtaget är nästan färdigarbetat till finslipningspunkten, så det är inte jättemycket materiell som skall bort innan det är klart. Inser att jag kanske skulle fått bladet på plats först av allt och nu har försvårat en del för mig själv.

Tack för svar!

Jag gör också ett älghornsskaft just nu!
Jag har läst om metoden att koka hornet och sedan trycka tången genom märgen, men har inte prövat själv.
Jag borrade ut märgen och kommer att fylla hålrummet runt tången med epoxy.

Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5893.JPG
    IMGP5893.JPG
    151.9 KB · Visningar: 1,376
  • IMGP5890.JPG
    IMGP5890.JPG
    147.1 KB · Visningar: 1,660
Yxor igen

Besökte en överskottsbutik för ett tag sedan och kom ut med tre yxor till ;)

En Gränsfors bruk märkt S.J som sannolik kommer från Statens Järnvägar / Banverkets beredskapsförråd i Nässjö
En Säter Banko från Säters yxfabrik som troligen kommer från civilförsvarets förråd
En Hults bruk Agdor märkt med försvarets tre kronor och grönmålad. Långt och slankt skaft. Eggskydd i läder. Denna modell känner nog många som gjort lumpen i gröna kläder igen.

Kul med dessa gedigna vintage-modeller tycker jag. Alla tre yxorna var helt oanvända men med lite smårepor från förvaring och transport förstås.

Kan också tipsa om den som är på jakt efter en liten yxa att Jula nu rear ut den minsta Hultafors Hults bruk Agdor-modellen. Den med 6hg huvud och 37 cm skaft. 299:- fram till årskiftet. http://www.jula.se/catalog/tradgard/ved-och-avverkning/avverkning/klyv-kvistyxor/fritidsyxa-380065/
 

Bilagor

  • DSC_8306.jpg
    DSC_8306.jpg
    33 KB · Visningar: 2,707
  • DSC_8309.jpg
    DSC_8309.jpg
    29.8 KB · Visningar: 2,463
  • DSC_8313.jpg
    DSC_8313.jpg
    30.1 KB · Visningar: 2,038
Ah, där ser man. Chippad egg.

Kanske man väntar lite.

Favoriten hemma just nu är ändock en Leuku Ahti (180). Mycket för pengarna.


- Kommentar till senare poster
Det blev snyggt med elghornet =)
Yxor är alltid roligt. Schyssta förvärv =)
 
Dagens knivbild: Ett utmärkt "EDC"-par från Spyderco som bjuder på bra bredd vad gäller kapacitet.

Spyderco%20Dragonfly%20Endura.jpg

Spyderco Endura 4 och Dragonfly 2​

Båda knivarna med "FFG" och VG-10 i bladet.

God fortsättning på er förresten!! :)

/ J
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...