Blodvärden och syremättnad

Jag har funderat lite på detta med relationen blodvärde och syremättnad. Jag var på ett berg för ett tag sedan med en polare, och vi befann oss på 4500m höjd. Vi kunde gå till medicinsk personal vid BC och få vår syremättnad kollad. Nu visade sig att jag hade ca. 80% medan polaren hade uppåt 88%. Dock kände jag mig pigg och fräsch.

I vilken grad spelar generellt blodvärde in i detta. Jag brukar ligga på ett HB på runt 165 i normala fall (över 180 när jag varit på hög höjd). Nu vet jag inte vad min kompis har för HB, men låt oss ponera att han har 150. Skulle man kunna hävda att min lägre syremättnadsnivå kompenseras av mitt högre blodvärde?

Jag förstår att man kanske inte kan räkna så här, men 0.8 x 165 =132, vilket blir detsamma vid 0,88 x 150 = 132. Dock bör det väl vara så syremättnaden inte säger allt, utan att HB-värdet är viktigt också för hur man i praktiken upplever den tunna luften?

Mvh /Joel
 
Joel, jag tolkar resultaten som att du är lite klen helt enkelt ;-)

Men jag hoppas du får en underbar kommande månad trots det och härskar över alla topparna. Ser med förväntan fram emot mycket spännande läsning under senare del av augusti månad.
 
Snarare respirationsfysiologi

än hematologi,

Ditt sätt att räkna i trådstarten är adekvat. Detta blir ett mått på hur mycket syre blodet transporterar. Men det finns felkällor t ex cirkulationen i fingrarna som kan vara låg vid låg temperatur eller om man snusar.

Mest intressant är egentligen hur mycket syre muskulaturen tar upp från blodet.

Basal respirations och arbetsfysiologi finns att läsa i t ex "Medicine for Mountaineering http://www.amazon.com/Medicine-Mountaineering-Other-Wilderness-Activities/dp/0898863317

Thure
 
Tack Niklas! Kanske blir jag lite stärkt, och därav mindre klen, av denna tur ;) Jag kommer absolut att redogöra för min tur senare.

Thure: Ja, du ser, jag hade inte ens koll på att det är respirationsfysiologi vi pratar om och inte hematologi ;) Tack för du delar med dig av din expertis!

Mvh /Joel
 
Jag har funderat lite på detta med relationen blodvärde och syremättnad. Jag var på ett berg för ett tag sedan med en polare, och vi befann oss på 4500m höjd. Vi kunde gå till medicinsk personal vid BC och få vår syremättnad kollad. Nu visade sig att jag hade ca. 80% medan polaren hade uppåt 88%. Dock kände jag mig pigg och fräsch.

Det beror helt på hur din kropp klarar det, vissa får stora problem vid 80%, för andra är det normalt. Dels beror det på hur O2 mätaren fungerar, det är inte en linjär korrelation mellan SpO2% och kPa i blodet, dvs gas trycket och skillnaden mellan 90 och 95% är rätt liten gasmässigt sätt. SpO2 mätaren visar även fel när blodcirkulationen är dålig, om nageln är missfärgad etc. Den visar även fel om man har andats in kolmonoxid vilket är mycket möjligt om man sitter och lagar mat i ett tält.

Jag träffar rätt ofta folk på akuten som har SpO2 runt 70% och inte helt sällan under det också, nästa problem är att mätarna inte är kalibrerade ordentligt så långt under 80% eftersom det är tydligen inhumat att forska i det.
 
Vad som ær viktigt ær syrgasleverans till vævnaderna (kallas DO2). Den berør på mængd transportører (hemoglobinværde), hur lastade de ær (saturationsmætnad) och hur många som pumpas ut per minut (hjærtminutvolym eller cardiac output, CO). På høg højd ær huvudsaklig kompensationsmekanism før lågt syrgashalt i inandad luft just højning av CO. Himalayaklættrare har CO upp mot 5 ggr det normala. Det ær således din aerobiska træningen (eller medfødd god kondis) som gjorde att du mådde bra trots saturation på 80.
 
Sedan är den allra vanligaste orsaken till felaktiga värden med en saturationsmätare så enkelt som t.ex. nagellack på fingrarna, kalla händer osv. Har din kompis varmare händer vid mätningen och du lite kallare och tillfälligt sämre genomblödning kommer syremättnaden att visa ett lägre värde.

Hbt spelar en viss roll, men så länge du inte är en bra bit under normalvärdena (<100 g/L) så är det inget som påverkar en frisk och vältränad individs syresättning.

Andra faktorer som avgör syreupptagningsförmågan är såklart lungfunktionen. Utgår från att du är fullt frisk, ingen astma och att ingen kedjerökning har förekommit. :)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...