Vandring Skottland - Tips / Saker man inte får missa?

I slutet på februari ska jag ut o vandra och cykla i Skottland. Det skulle vara kul om någon med erfarenhet av Skottland vill tipsa om platser man inte får missa eller dela med sig av tips och råd. Hur är vädret t.ex.? Kan man dricka vattnet direkt från rinnande bäckar? Vad får man inte missa att packa ner?
Alla svar välkomnas :)
 
Torklina, varma sovkläder och rejält regn och snöställ kan behövas. Allt rinnande vatten överallt kan drickas, men det mesta är olämpligt pga djur och utsläpp, tyvärr är Scottland inget undantag.

Go tur
 
Skottland är realtivt stort och utan att veta vart du har tänkt åka så blir urvalet av fina platser att se och uppleva oerhört stort. Om du återkommer angående område så kan jag lättare dela med mig av mina smultronställen. Själv är jag förtjust i västra delen och inte minst öarna i Hebriderna.
Jag har aldrig varit där just i februari men vintertid är det vanligen fuktigt och rått även om temperaturen i genomsnitt ligger på någon eller några plusgrader ... ofta frost på nätterna och då och då snö. Det känns kallt, kallt. Torklina är nog bra ur flera aspekter.
Det är vanligen något varmare på västra sidan än den östra men å andra sidan är den västra betydligt mer nederbördsrik. På östra sidan är början av året oftast den torraste tiden på året medan det fortfarande kommer förhållandevis mycket nederbörd på den västra sidan .. vilken har den torraste perioden senare på våren.
Här kan du hitta mer http://www.cygmet.com/coolmenus/uk1.htm

Normalt kan man dricka vattnet från bäckarna i bergen. Det är dock mycket får och de skottar som jag känner som vandrar mycket dricker rinnande vatten men endast över den höjdgräns dit fåren går (de går ibland högt). Otäcka bakterier kan annars spridas via spillning mm.
Jag skulle vara försiktig med vandring i bergen under februari. Bergsvandringar vintertid är något helt annat än motsvarande vandringar sommartid ... även om de kan vara relativt krävande då också. Det gäller att vara välutrustad inte minst med erfarenhet av motsvarande. Vandringar i låglandsterräng kan dock vara riktigt fin vintertid då man inte behöver trängas med andra vandrare. Även här ... framförallt på västra sidan ... kan vädret förändras snabbt, så bra utrustning behövs. Även småstäderna och byarna har fått en lugnare atmosfär och det går betydligt mycket lättare att få kontakt med de bofasta.
Några bra länkar att klicka sig vidare på för information om vandring:
http://walking.visitscotland.com/usefulinfo/
http://www.ramblers.org.uk/scotland/
http://www.west-highland-way.co.uk/

Om du återkommer med information om i vilken del av Skottland du/ni tänkte vandra och cykla så kan jag kanske ge dej mer konkreta tips på intressanta ställen.

/Lennart
 
malinliljeblad; sa:
I slutet på februari ska jag ut o vandra och cykla i Skottland. Det skulle vara kul om någon med erfarenhet av Skottland vill tipsa om platser man inte får missa eller dela med sig av tips och råd. Hur är vädret t.ex.? Kan man dricka vattnet direkt från rinnande bäckar? Vad får man inte missa att packa ner?
Alla svar välkomnas :)

Jag bodde i England några år och var i Skottland några gånger dock inte under vintern. The Cairngorms är ett fint bergsområde, en ganska stor nationalpark. Kanske är en extra utmaning att korsa den till fots i slutet av februari. (Finns vägar/trails som funkar för mountainbike under barmarkssäsong men under vårvintern kanske det inte fungerar) Samma gäller nog Ben Nevis, om du vill komma till toppen lär nog crampons och isyxa behövas. Jag använde alltid vattenreningssystem i såväl Wales, Englands som Skottland. väldigt mycket får i bergen som sagt. Och man kanske inte alltid vill gå högt upp för att kunna släcka törsten. Gore-tex ställ, varmt ombyte och kamera lär du inte vilja glömma att packa. Gillar du whiskey kan du ju införskaffa det på plats från någon destilleri-butik helst.
 
jamo; sa:
. Gore-tex ställ, varmt ombyte och kamera lär du inte vilja glömma att packa. Gillar du whiskey kan du ju införskaffa det på plats från någon destilleri-butik helst.

Jag var och seglade och trekkade runt bland Western Isles (Hebriderna, vilka rekomenderas) i Juli mânad, och behövde ovan attiraljer, sâ jag kan nog tänka mig att de kan vara ganska bra att ha även i februari!

user_66_671595496203_0_BG.jpg

Skottland i Juli


Har hört att det varit ovanligt mânga dödsolyckor i de skottska bergen i âr, samtliga i omrâdet Cairngorms. Jag ser att du ska vandra och inte klättra, men kan ju trots allt vara intresant att ta del av följande uttalande (källa http://www.ukclimbing.com)

"Following the recent accidents in Coire an-t-Sneachda, the three Mountaineering Councils for Great Britain and Ireland, the BMC, MCofS and MCI, have issued the following brief statement.

The Mountaineering Council of Scotland, the British Mountaineering Council and the Mountaineering Council of Ireland are concerned about five fatalities which have occurred within the first two months of the winter season – all in one area. All the accidents occurred in Coire an t-Sneachda in the northern Cairngorms. Whilst each incident occurred in different circumstances, one common factor is the proximity and ease of access to the coire.

It is important to recognise that although it is relatively easy to access the northern corries of the Cairngorms, the terrain is as serious as any in Scotland and the full range of mountaineering and climbing skills are needed to manage the risks involved. Some of the skills are technical but equally important are judgement and decision-making. It takes time to acquire these skills.


The following factors are of particular importance:
(a) Pay heed to the weather forecast and avalanche report and choose objectives that are appropriate.
(b) Be well equipped with both warm clothing and the appropriate technical gear.
(c) Adopt a progressive approach to adventure. Develop skills incrementally by choosing objectives that build on previous experience.
(d) Don’t be influenced by the hype that surrounds adventure activities in the 21st century. It is not always best to “go for it”.

Information and training are readily available in a variety of formats including the Winter Essentials DVD, the forthcoming Winter Skills handbook and Winter Skills lectures throughout Great Britain and Ireland. Training courses are run by the national centres – Glenmore Lodge, Plas y Brenin and Tollymore. Subsidised winter skills courses are also available via the Jonathan Conville Memorial Trust and the Catherine Smith Memorial Trust.

For more information about mountain safety contact the Mountaineering Council of Scotland, the British Mountaineering Council or the Mountaineering Council of Ireland."




Ang. whiskey sâ finns det som sagt ^mânga pärlor att besöka om ämnet intresserar!
[Ändrat av Malindo 2007-01-25 kl 19:33]
 
Skottland

Kul att du vågar dig ditt i slutet av februari för att cykla o vandra!!

Är du väl tränad? Kan nog vara lite kämpig just i slutet av februari. På bergstopparna är det snö (Obs dock ej garanterat) och för det mesta borde vägarna vara fri från mycket snö. Ett litet tips, se upp för galna skidåkare i sina bilar (ja, det finns skidåkare i Skottland).

För mer allmän info om Skottland, aktiviteter, sevärdheter mm se http://www.visitscotland.com mm (googla)

När det gäller vatten är det ingen större fara o man kan dricka det mesta i bergen, men se upp för vatten med ovanligt mycket skum.

Ett tips är att ta med en tom flaska som du sedan fyller med vatten från bergen. Efter turen ta fram whiskeyn som du köpte på den lokal 'offlicence' o hälla upp lite i en glas blanda sedan med lite vatten från bergen, smakar sååå mycket bättre då!

Som andra har sagt när det gäller vandring i Skottland vintertid så skulle jag rekommendera dig att vara mycket försiktig, eftersom snöförhållanden i Skottland är ganska annorlunda från det som finns i Sverige. Stora temperaturskillnader tillsammans med hårda vindar och fuktig luft gör snön mycket farligare än det vanligtvis finns i Sverige, även om det är mycket mindre snömängder. Ta med rätt utrustning och vandra tillsammans med andra som har erfarenhet av de Skotska förhållandena. Sådana människor brukar finnas på närmaste pub vid dagens slut, fast se upp för dårar som har en death wish!

Som uttrycket går ’you die quicker in Scotland’s mountains during winter than you would in the arctic’, så gör ingenting dum!
 
Tack för alla tips. Jag kommer ge mig ut i Skottland i månadsskiftet mellan feb och mars, och då kommer jag först spendera mars månad i södra Skottland och april månad i norra Skottland. Jag kommer nog inte bestiga några berg (jag vill inte utmana ödet ännu mer när jag är själv) jag nöjer mig med den vackra utsikten :)
Den där whiskyblandningen med vatten och whisky lät verkligen inget vidare! Urk! Hehe. Är ingen stor whiskydrickare, tycker det är det värsta som finns tyvärr, synd med tanke på vart jag ska.

Jaså man kan hitta andra vandrare på pubarna i Skottland? Jag antar att det är mest 30+are, du tror inte man kan stöta på någon i min ålder, 20-30 år? Skulle vara kul.

När det gäller träningen är det nog inga problem, är i rätt bra form redan och har satt in en extra spurt i träningen nu och cyklar rätt många mil om dagen.

Vädret i södra Skottland är väl lugnare än i Norra? Jag antar att det är bland bergen som vädret är oförutsägbart? Jag kommer mest befinna mig på grönområden, skogar och sjöar och så, iaf den första månaden. Temperaturerna ser ju rätt hyfsade ut nu i Skottland, 8-11 grader. Jag kommer absolut förbereda mig för snö-väder, men är det verkligen så stor risk med tanke på att jag kommer befinna mig på rätt låga höjder?
[Ändrat av malinliljeblad 2007-01-30 kl 12:22]
 
En sak till:
Jag kommer behöva ladda min mobil, småbatteri, kamera då och då - var kan jag göra det? Är det ok att sätta sig på någon restaurang eller pub eller så? Finns det något annat ställe som brukar vara nära till hands vid nationalparker? Väldigt tacksam för svar!
 
Skottland

Hej
Vandrade en rutt som anslöt till west highland way i påskas för 2 år sedan. Verkligen fina minnen och nu när man kan tälta fritt likt svensk allemansrätt är det ju suveränt. Det var dock regnigt, mycket regningt och blåsigt och ganska kallt. Glöm inte bra regnkläder. Vi drack vattnet på de flesta ställen, men skulle inte göra om det, det är klart mot bättre vetande och dessutom finns det får överallt.
Ang. deras ädla drycker så skulle jag istället föreslå att droppa endast ett par droppar bokstavligt talat i dricksvattnet och du förstår varför just Skottland... En vandring längs river Spey skulle jag gärna göra, men det kräver nog ett visst mått av wiskeyintresse men det kanske kommer till nästa resa...???
 
Konverter

malinliljeblad; sa:
En sak till:
Jag kommer behöva ladda min mobil, småbatteri, kamera då och då - var kan jag göra det?

Glöm inte att ta med en rese-konverter, så du kan ansluta dina laddare till de brittiska el-uttagen. EU-standarden har inte nått över Engelska Kanalen...

Annars är det säkert inget problem med att få ladda på en pub eller liknande. Men fråga om lov först...

hälsningar
Jens
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zizzan Vill ha tips om vandring i Skottland Trekking 28
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
hemme Skottland - Vandring Trekking 2
dokny Vandring i skottland Trekking 13
hellstrand Vandring i Skottland! Trekking 17
fredric_verklig.se Vandring - West Highland Way (Skottland) Trekking 1
Fri-skis Vandring i Skottland! Trekking 7
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Falken83 Bäst vandring på Island? Trekking 6
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...